tungband läder eller textil

_Runaway_

Trådstartare
Behöver köpa tungband till hästen, men vad tycker ni är bäst, läder eller textil/kardborre? Spelar det någon roll egentligen?

Sv: tungband läder eller textil

textil med kardborreband av den enkla anledningen att det är mycket lättare att sätta dit... lyckas alltid få de av läder att sitta på sniskan eller för löst/hårt

håller med textil med kardborre är överlägset bäst.. när tungbanden i läder har blivit använda ett tag (d v s vart mycket i vatten ;) ) så kan dom gå av och det är inte käckt om det händer när hästen blir körd :crazy:

Fast jag kan tänka mig att läder är bekvämast för hästen om de sitter rätt vilket kanske inte alla gånger så lätt....
Jag menar de blir ju mjukt när de fuktigt o textilen är ju alltid lika hård... om de e sådant som jag har sett då alltså.

Har ett av varje. Läder på den ena & textil på den andra. Läder får jag bättre grepp på den slemmiga tungan & det bångstyriga Supergill huvudet kan kämpa emot så mkt han vill :rofl:

Är inte läder det enda man får ha på tävling? Rätta mig om jag har fel.

Är inte läder det enda man får ha på tävling? Rätta mig om jag har fel.

Nej, det finns ett textil tungband som får användas - finns på travshopparna. Det man inte får använda är "töjbart" tungband, tex gasbinda eller nylonstrumpa

Textil är min favvo. Får aldrig till lädertungbandet riktigt, för löst/hårt eller så glider det av... Halkigt och sliskigt

läder av ren vana. hade ett i textil och det var ju behändigt med kardborren men känndes konstigt.

Jag har en som grejar så mycket med tungan så att han får skav av tungbandet, hittills har jag kört med textiltungband men det har ju rätt hårda kanter.

Förresten, funkar det att smörja tungbanden med matolja måntro???

*kl*
Hur hårt/löst ska man sätta tungbandet?
Jag har nämligen inte använt sådant, men skulle nog behöva till min ena.- Är lite rädd att jag ska sätta för hårt.

Har själv bara använt läder, så kan nte svara på om det är någon skillnad.

SKulle kunna tänka mig att nylon får lite vassa kanter elelr hur man ska säga.

Eftersom min grejar med tungan hela tiden så skaver han hål på tungan, jag ska testa läderband nästa gång när det nu blir.

Sätter du det för löst så trillar det ut och drar du för hårt så blir tungan alldeles riktigt blå (mörkröd/lila).
Det är nog svårt att förklara exakt hur hårt man ska dra, du får nog prova dig fram.
Tänk bara på att kolla så tungan ligger plant i tungbandet och att det inte klämmer mot läppen. Huden kan ibland vecka sig där och komma i kläm, likaså tungan om hästen grejjar mycket med den under tiden man sätter fast tungbandet.
Tungbandet ska inte heller sättas fast för långt in eller ut på tungan. Ett bra riktmärke är att tungspetsen skall ligga innanför framtänderna när hästen står avslappnat.

För övrigt så föredrar jag lädertungband. De i nylon med kardborre får jag inte att sitta kvar. Dreggel i kardborren gör att det fäster sämre... annars verkar de ju väldigt smidiga.

Nej men jag menar allvar. Man måste lära sig känna hur hårt det ska vara. Och om hästen inte ska kunna ta av sig tungbandet ska sitta så hårt att det är på gränsen till att tungan blir blå. Det blir den på bara några sekunder i så fall.

Alice är skapligt knepig att ha tungband på,när man fått fast tungbandet så hänger hela tungan utanför men när hon går ut till loppet sitter tungan som den ska .. Båda mina läder är sitter dåligt (har nu köpt kardborre)... Hon har konstig storlek (hur jag nu ska beskriva det).. antingen sitter det för löst & spänner jag ett hål till så är det för hårt. Blev så sur på detta i hennes senaste start så jag tog bort det helt... Å tant kom in med fraggel-fladder tunga. Hemma kör jag med elastisk linda, har aldrig "riktigt" tungband vid hemma träning.

Jag tycker att lädertungbanden är bäst! Textilbanden är hårda o har vassa kanter. När vi kör fort hemma använder vi gasbinda (alltid), inte roligt om man tappar "styrningen" för att hästen lägger tungan över bettet eller att den kväver sig.

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Sel
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 414
Senast: TinyWiny
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar