Det är vanligt i travet ur en säkerhetsaspekt också. Jag passade en travhäst en gång som sprungit in över två miljoner och normalt sett hade tungan där den skulle - en dag fick den tungan över bettet och täppte till andningen så han inte fick luft och stöp i backen. Nu var det träning, men hade det varit mitt i ett lopp med tio hästar hade det gått illa. För att inte tala om risken om den råkar lägga tungan över bettet i ett lopp i 50 km i timmen och därmed slutar ta styrning. Jag tycker man ska vara oerhört försiktig med att döma ut utrustning man inte har en blekfis vad som egentligen är anledningen till att det används bara för att man själv faktiskt aldrig använt det. All utrustning man sätter på hästar är inte för att man vill dölja smärta. Då kanske man bedömer utifrån sin egen gren och känner andra som man känner sig själv?
Till ts: Du behöver ta tag i tungan och lägga runt det. Brukar inte vara det minsta problem när man väl lär sig tekniken (och inte med det minsta våld eller obehag för hästen heller).
Till ts: Du behöver ta tag i tungan och lägga runt det. Brukar inte vara det minsta problem när man väl lär sig tekniken (och inte med det minsta våld eller obehag för hästen heller).