Det är vanligt i travet ur en säkerhetsaspekt också. Jag passade en travhäst en gång som sprungit in över två miljoner och normalt sett hade tungan där den skulle - en dag fick den tungan över bettet och täppte till andningen så han inte fick luft och stöp i backen. Nu var det träning, men hade det varit mitt i ett lopp med tio hästar hade det gått illa. För att inte tala om risken om den råkar lägga tungan över bettet i ett lopp i 50 km i timmen och därmed slutar ta styrning. Jag tycker man ska vara oerhört försiktig med att döma ut utrustning man inte har en blekfis vad som egentligen är anledningen till att det används bara för att man själv faktiskt aldrig använt det. All utrustning man sätter på hästar är inte för att man vill dölja smärta. Då kanske man bedömer utifrån sin egen gren och känner andra som man känner sig själv?

Till ts: Du behöver ta tag i tungan och lägga runt det. Brukar inte vara det minsta problem när man väl lär sig tekniken (och inte med det minsta våld eller obehag för hästen heller).

Är det ofta man behöver göra så, för att hästar brukar dra undan tungan vid påsättning av tungbband?

Under mina år inom travet har jag inte varit med om någon som sträcker ut tungan åt en. Stoppa in handen och hämta har det varit.

I ditt fall där hästen fått tungan över och då blivit rädd och oreglerbar hade jag satt på ett. Rätt påsatt och använt är det inte smärtsamt.

Givetvis måste det kollas upp om det finns problem i munnen.

Det händer att hästar leker med tungan och bettet och den då hamnar över, blir den då rädd blir det så mycket större konsekvenser när man sitter i en vagn bakom och bara har bett och röst för att inverka, i kontrast mot om du sitter på och då även har sitsen och att du kan lugna hästen lättare då du är inom armlängds avstånd.

Lycka till och träna gärna med positiv förstärkning så att tungbandet förknippas med trevligt godis, lättätet då tungan är låst.

• Gilla
Reactions: Sel
Tror vi ska sluta inbilla oss att sånt här "inte är obehag för hästen". Klart det innebär obehag. Det betyder inte att det är onödigt eller fyller ett syfte, men nog tusan är det obehagligt.
Tycker det är superfjantigt att tro som alla skogsmullar här inne att all utrustning är av ondo.

Det är knappast vad jag säger. Men att tro att knyta fast tungan inte skulle vara obehagligt är verkligen inte rimligt.
Ligger väl nära till hands att tro att det är betydligt trevligare än att råka få en tunga över bettet och kvävas i alla fall. Använder du all utrustning för att dölja smärta?

Jag använde tungband vid körning på min första häst och det gjorde faktiskt att det överhuvudtaget GICK att köra henne vettigt. Det spelade ingen roll vilken bett en stoppade i munnen på henne - tungan åkte över och hon blev väldigt svår att kommunicera med.
Nu med facit i hand och med mer kunskap skulle jag kanske kunnat lösa problemet på ett annat sätt men jag upplevde inte att tungbandet gav mer obehag än något av de allsköns bett jag provade, eller smärtan när tungan hamnade över vissa. Det var inte det minsta svårt att lägga bandet på henne.

Det vore absolut inte mitt första val idag men jag fördömer det inte på något sätt.

Ligger väl nära till hands att tro att det är betydligt trevligare än att råka få en tunga över bettet och kvävas i alla fall. Använder du all utrustning för att dölja smärta?
Men snälla läs vad jag skrev från början. Tungbandet må vara helt nödvändigt för att det ska bli säkert att köra, i synnerhet i lopp. Men det ena motsätter inte det andra, dvs att det kan vara bra samtidigt som det är obehagligt.

Och nej, jag använder inte utrustning för att dölja smärta. Jag använder bett, sporrar, ibland spö och jag rider gärna på kandar..Men jag inbillar mig inte att samtliga av mina utrustningshittepå kan upplevas som obehagliga för hästen. Skillnaden på det jag använder och ett tunnland är att "min" utrustning kan vara passiv med ett tungband är konsekvent aktivt med att hålla gast tungan.

Jag använde tungband vid körning på min första häst och det gjorde faktiskt att det överhuvudtaget GICK att köra henne vettigt. Det spelade ingen roll vilken bett en stoppade i munnen på henne - tungan åkte över och hon blev väldigt svår att kommunicera med.
Nu med facit i hand och med mer kunskap skulle jag kanske kunnat lösa problemet på ett annat sätt men jag upplevde inte att tungbandet gav mer obehag än något av de allsköns bett jag provade, eller smärtan när tungan hamnade över vissa. Det var inte det minsta svårt att lägga bandet på henne.

Det vore absolut inte mitt första val idag men jag fördömer det inte på något sätt.
Jag skulle ju vara försiktig med att idiotförklara travtränare (det är väl där det används mest?) att de inte har kunskap vilket är det man gör med uttryck som facit i hand, mer kunskap etc.

Och nej, jag använder inte utrustning för att dölja smärta. Jag använder bett, sporrar, ibland spö och jag rider gärna på kandar..Men jag inbillar mig inte att samtliga av mina utrustningshittepå kan upplevas som obehagliga för hästen. Skillnaden på det jag använder och ett tunnland är att "min" utrustning kan vara passiv med ett tungband är konsekvent aktivt med att hålla gast tungan.

Edit: Jag förstår inte vad du har haft för tungband som placerar tungan statiskt i munnen på ett ställe, de vi har använt har hästen haft full rörlighet med tungan förutom att den inte kan svälja den (som det på fackspråk heter när den råkar få den över bettet uppe i gommen i full fart). Det är uppenbart vid den villfarelsen att man inte har koll på hur ett (normalt) tungband verkar. Ett vanligt tungband ger ju tungan betydligt mer tungfrihet och rörlighet än till exempel kandar (jo, jag har ridit på båda) eller för den delen tungfelsbett som tack och lov inte är så vanligt längre. Gnäll gärna på tungband - men rider man på kandar alls är man en lika god kålsupare, för inte fan ger de mer frihet och i så fall mindre obehag åt tungan än vad ett rätt ansatt tungband gör.

Edit: Jag förstår inte vad du har haft för tungband som placerar tungan statiskt i munnen på ett ställe, de vi har använt har hästen haft full rörlighet med tungan förutom att den inte kan svälja den (som det på fackspråk heter när den råkar få den över bettet uppe i gommen i full fart).

Det är min erfarenhet av att lägga tungband också, att de absolut kan röra sin tunga men att den inte ska kunna komma så långt bakåt-uppåt. Tycker tungband brukar vara rätt odramatiskt och har aldrig ens varit med om att någon häst har försökt dra sig undan när jag lagt det – dock är ju inte det i sig en garant för att det inte är obehagligt. Men här låter det som att det är blå, fixerad tunga á la syrebrist.

Det är min erfarenhet av att lägga tungband också, att de absolut kan röra sin tunga men att den inte ska kunna komma så långt bakåt-uppåt. Tycker tungband brukar vara rätt odramatiskt och har aldrig ens varit med om att någon häst har försökt dra sig undan när jag lagt det – dock är ju inte det i sig en garant för att det inte är obehagligt. Men här låter det som att det är blå, fixerad tunga á la syrebrist.
Jag kan faktiskt inte påminna mig om en enda häst som har visat obehag över tungband, under förutsättning att det används på rätt sätt såklart, då har jag ju i alla fall jobbat som hästskötare inom travet i 15 år både med eget och i storstall.

Självklart kan vi aldrig veta vad en häst tänker men det gäller ju liksom åt båda håll, det vill säga det vet ju inte de i den här tråden som anser att sådan utrustning bara handlar om att okunniga tränare vill dölja smärta heller.

Min erfarenhet är att en häst finner det bra mycket obehagligare med till exempel ett kandar och dubbla bett i munnen än med ett rätt satt tungband, det finns ju liksom betydligt mindre plats att röra tungan på när du petar in ett kandar i käften än när du ser till att tungan inte kan sväljas. De hästar jag har haft som använt tungband har inte reagerat mer än de ridhästar jag har haft som jag spänt sadelgjorden på (och då menar jag såklart hästar där man lärt in sadeln och har rätt anpassad sadel från början, det vill säga inte hästar med sadeltvång etc) eller spänt nosgrimman lagom hårt, det vill säga, de har tagit det med ro.

Jag skulle ju vara försiktig med att idiotförklara travtränare (det är väl där det används mest?) att de inte har kunskap vilket är det man gör med uttryck som facit i hand, mer kunskap etc.
Fast va? Jag skriver ju att JAG hade kunnat reda ut det med mer kunskap, underförstått med min häst. Jag gjorde många misstag med henne.

Fast va? Jag skriver ju att JAG hade kunnat reda ut det med mer kunskap, underförstått med min häst. Jag gjorde många misstag med henne.
Som sagt, blir lätt en sanning då att om man använder tungband så behöver man mer kunskap. Sedan att det inte var så du menade... Är säker på att de flesta hästar överlag kan gå utan tungband, men såklart beroende på vad man vill ha för konsekvenser när det ev kommer till olyckor eller till och med dödsfall.

Som sagt, blir lätt en sanning då att om man använder tungband så behöver man mer kunskap. Sedan att det inte var så du menade... Är säker på att de flesta hästar överlag kan gå utan tungband, men såklart beroende på vad man vill ha för konsekvenser när det ev kommer till olyckor eller till och med dödsfall.
Fast det är ju helt och hållet din tolkning och inte alls vad jag skrev, men never mind.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 586
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
934
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 413
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar