tungband läder eller textil

Sv: tungband läder eller textil

Nej men jag menar allvar. Man måste lära sig känna hur hårt det ska vara. Och om hästen inte ska kunna ta av sig tungbandet ska sitta så hårt att det är på gränsen till att tungan blir blå. Det blir den på bara några sekunder i så fall.

Oh, då förstår jag! :) Tack!

Tack även Oki för den utförliga beskrivningen.

*kl*

man får alltså itne ha nylonstrumpa på tävling??? de hr jag sett på massor med hästar.. å eftersom jag inget visste så antog ja att man fick ha de.. blev rejält förvånad nu...

sen så är de väl minimal chans/risk at ngn ser de men iaf...

nå som vet om de blir böter elelr om de ens är ngn som bryr sig..

*kl* i höstas köpte jag ett nytt tungband det är i läder med kardborre lite väl brett men smidigt

*kl*

man får alltså itne ha nylonstrumpa på tävling??? de hr jag sett på massor med hästar.. å eftersom jag inget visste så antog ja att man fick ha de.. blev rejält förvånad nu...

sen så är de väl minimal chans/risk at ngn ser de men iaf...

nå som vet om de blir böter elelr om de ens är ngn som bryr sig..

Borde väl bli böter för "icke reglementerad utrustning" (motsv.) om det upptäcks under/efter lopp. Om det bara blir tillsägelse med korrigering av utrustning innan loppet eller om du får böter, oavsett när det märks, vet jag inte.

Det är ekipagekontrollantens uppgift att se till att alla har rätt (gdk) utrustning och följer reglementet i det avseendet. :)

misstänkte att de va nått sånt... men då så många iaf de jag sett på e banor jag varit på å "hälsat på" har nylonstrumpa... då måste många anse att spelar ingen roll åker jag dit åker ja dit. elelr nått... vi använder dock textilband.. herrn grejar lite innan han får till tungbandet som han vill ha de sen ligger tungan helt stilla.. annat är de med läder där skakas de på huvet å grejas hela tiden..

har sett många som har det i vrmning och sen byter till riktigt i lopp. menar du så eller har dom haft de ti lopp med? har aldrig sett det sjlv.

Borde väl bli böter för "icke reglementerad utrustning" (motsv.) om det upptäcks under/efter lopp. Om det bara blir tillsägelse med korrigering av utrustning innan loppet eller om du får böter, oavsett när det märks, vet jag inte.

Det är ekipagekontrollantens uppgift att se till att alla har rätt (gdk) utrustning och följer reglementet i det avseendet. :)

Nu är jag lite mer insatt i detta - en varning brukar utdelas före lopp och de får givetvis byta utrustning.

Under och efter lopp är det böter och/eller avstängning som gäller!

Men det är givetvis så att någon (främst ekipagekontrollant) ska se detta. Även om funktionärerna på en travbana borde ha ögon i nacken så är det väl inte så lätt att upptäcka allting på alla antar jag, de är inte heller mer än människor! :)

Får man fråga vilka banor du brukar besöka LadySara och om det är V75-lopp eller andra stora lopp eller om det är "vanliga" travdagar? *nyfiken* Jag brukar vara ganska observant på sånt här med utrustningsdetaljer när jag är på trav men har nog nästan aldrig sett det...

Själv föredrar jag att inte ha tungband alls och ingen av våra är heller i behov av det då vi har andra metoder/utrustning till våra hästar vid inkörning.

Har de en gång lärt sig lägga tungan över bettet skulle jag vilja säga att det är i princip "kört" att lära dem att inte ha det och tungband blir ett måste.

Men måste jag ha tungband så blir det gasbinda hemma och läder vid tävling - oavsett om det endast är värmning eller "till start" - jag tycker det är otroligt fult att åka ut med en vit rosett under mulen på kusarna när publiken står och tittar! :crazy:

Jag har fördelen att min endast behöver tungband på banan åtminstone, nu är han behandlad men när han börjar jogga igen ska jag testa i läder efter att ha testat hur han beter sig helt utan en gång. Jag är inte så orolig då det finns ptroo-stopp på den här... :D

kl

Tror ni att det skulle vara tillåtet att använda ett textilband (typ ett sidenband eller liknande) som man knyter fast på samma sätt som man brukar göra med en gasbinda, om bandet är tillräckligt brett?

Eller det kanske snurrar ihop sig så att det blir för smalt. Det är så besvärligt. Lilla Besten går hela tiden ur lädertungband. Det är bara gasbinda som sitter kvar. Och han är rent farlig utan tungbandet.

Jag tror nog tyvärr det skulle krulla ihop sig :(
Jag har haft sånna pållar också, som är mästare på att dra ur tungan.
Men kanske om man tar ett ganska kraftigt tyg...
Jadu.. nåt måste ju gå.. och.. det syns ju inte om det är elastiskt :smirk:

För att svara på första frågan så använder jag mest gasbinda när jag jobbar.
På tävlingar är det läder som gäller.
Jag har aldrig använt nylon, så vet inte om det funkar :confused:

Men jag menar inte att det behöver vara elastiskt. Bara att man binder det så som med en gasbinda. Jag använder hemma icke-elastisk gasbina och det går bra. Men det är ju för smalt.

Har du testat tungfelsbett elelr sticka då?

Kan kanske vara ett alternativ.

Tänkte bara att det kanske sitter bättre då om han är bra på att dra ur tungan. Då är ju det bättre om det är lite elastiskt. Enligt mig iaf :p

brukar vara mest på banonran gävle bollnäs romme bergsåker lite då å då..

har sett de selas ut i vilka lopp som helst.. pratade med en eprson igår som jag vet använder nylonstrumpa.. å ifrågasatte lite... fick till svar att ja de beror juh på vilka banor vi e på beroende på vad vi använder.. olika sortes straff tydligen...

brukar vara mest på banonran gävle bollnäs romme bergsåker lite då å då..

har sett de selas ut i vilka lopp som helst.. pratade med en eprson igår som jag vet använder nylonstrumpa.. å ifrågasatte lite... fick till svar att ja de beror juh på vilka banor vi e på beroende på vad vi använder.. olika sortes straff tydligen...

Detta är ju ganska OT egentligen, men jag kan inte hejda mig! :angel:

Intressant!
Själv är jag sällan eller aldrig på just de banorna så det kan kanske förklara varför jag inte sett det fenomenet... ;)

Men jag tycker det är konstigt att det är olika från bana till bana när reglerna ska vara samma för alla. :cool:

Vid eventuella olikheter som belyses på diverse funktionärsmöten så får banan som gör "annorlunda" än övriga banor en tillrättavisning och måste rätta in sig i ledet igen... Oavsett om det är en bra ändring eller en dålig. På det viset kommer inte travsporten framåt skulle jag vilja säga utan hamnar snarare i gamla hjulspår... :smirk:

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 535
Senast: Sel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·
Fritid Jag funderar på att skaffa två gps-puckar för att kunna stalka två personer... Nej, jag driver bara 🤭 vi skulle vilja lägga dom i våra...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Unafraid
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka