Tung andning på mig OCH hästen?

95johsv

Trådstartare
Trodde jag var pollenallergiker i våras. Hade tungt att andas och det stämde överens med höga värden på pollen. Gick över under sommaren och nu i helgen kom det tillbaka.

I våras hade hästen min mycket snor i näsan och hade tung andning han också. Han är mygg/knott allergiker så jag antog att han blivit värre och fått pollenallergi också.

Det gick över under sommaren och augusti/september har jag (och hästen) var helt bra.

MEN nu i helgen kom min tunga andning tillbaka. Var inte i stallet över helgen och när jag kom ut igår så upptäcker jag att hästen har samma tunga andning som jag.

Problemet med pollenallergi teorin är ju att i fredags störtregnade det och var åska. Lördags molnigt morgonen och soligt resten. Fin söndag med moln på eftermiddagen. Natten mot måndag störtregn. Inte 17 ska väl pollen finnas nu, och inte med detta vädret?

Kan det vara något annat? Iom jag fick den tunga andningen när jag inte varit i stallet så det känns inte som det är något där. Hästen går ute dygnet om än.

Inget kul alls att vara anfådd efter 30 min promenad när man är van att kunna gå 2 timmar...

Någon som har någon ide?

Sv: Tung andning på mig OCH hästen?

Jag har egentligen ingen aning...
men kanske har det nåt att göra med luftfuktigheten...?

Ny teori. Ska fundera på den om det verkar stämma... Tack!

Luktfuktighet? Ingen ska väl påverkas så starkt av lite lukftfuktighet?

Har du varit hos läkaren och tagit allergitest?
När stallade ni in hästarna? (om ni gjort det efter betet?)

Jag funderar på om det är något i stallet/stallmiljön ni reagerar på båda två.. mögel, damm, dylikt.

För så där ska ju varken du eller hästen behöva må! Vad obehagligt :(

Luftfuktigheten kan ha stor inverkan på i alla fall bronkit hästar. Min häst reagerar MER på hur vädret är än om det är dammigt runt omkring.

Luftfuktigheten kan ha stor inverkan på i alla fall bronkit hästar. Min häst reagerar MER på hur vädret är än om det är dammigt runt omkring.

Jo det förstår jag, men då talar man ju om en häst som har en sjukdom, alltså redan är nedsatt. En frisk häst eller människa ska ju inte bli tung i andningen för att det är hög luktfuktighet?

OM man nu inte menar att hästen är pollenallergiker, redan är nedsatt och sedan fått en rejält väderomslag som gör den sämre.... hm. fast det har ju varit väldigt mkt regn och luktfuktighet överlag i sommar, konstigt om hästen reagerar först nu... Tänker högt nu.

Till TS:
Jag missade nog att du skrivit att hästen går ute än, sorry!
Då verkar det än mer skumt... kanske är en kombination av flera saker, men om ni båda reagerar likadant vid samma tidpunkter på året borde det ju gå att klura ut vad som är fel. Jag menade att enbart fuktig luft mår ju inte en frisk häst/människa dåligt av, men därmed inte sagt att kombinationen ihop med annan allergi inte påverkar... Stödfodrar ni? Även om du inte varit i stallet just nu denna helg, KAN vissa personer må dåligt en el ett par dagar efter de utsatts för något som retar allergin.

Tycker du ska göra ett allergitest.
Hoppas ni listar ut det!

Senast ändrad av en moderator:

hm, jag vet inte hur det är med hästar på denna punkt, men min kompis var utomlands hela sommaren, och nu när hon kom hem för nån vecka sen hade hon det jobbigt med luften..

men om jag var du skulle jag nog göra allergitest och ev. också kalla dit veterinären för en undersökning av hästen..

Luftfuktigheten påverkar både friska som sjuka hästar...

Läste nånting för ett tag sedan(dålig minne)
Några av de ryttare och hästar som ska tävla i OS Peking 2008 kommer åka dit några månader innan och stanna nån vecka för att checka av hur hästarna ställer om sej och reagerar för luftfuktigheten...

Tar sista knappen...

Luftfuktigheten kan alltså påverka så mycket?

Har iallafall börjat att skriva hur fuktigt det är ute nu förutom det "vanliga" jag skriver så får vi se om det dyker upp någon röd tråd.

Lite bra att berätta kanske är att idag är det väldigt daggit på morgonen och jag har lite kämpigt med andningen.

Frågan är kan detta komma bara "över en natt"?

Allergitest ja, jag har varit allergisk som växte delvis bort och som håller sig i schack med överdos av Zink/Selen. Min kropp har svårt att ta upp dessa ämnen och bristen ger allgergiska reaktioner. Så allergitest hjälper tyvärr inte, går inte skilja på barnallergin och ev ny allergi som jag förstod det på läkaren.

Hästens knott/mygg allergi blommade upp lite grann i förrgår. Massor med mygg, när jag la handen på magen så dödade jag ca 30 myggor rätt av.... Så skönt att han har eksemtäcket!

Tack för alla svar, resonera gärna mera!!

men... är det verkligen jämförbart med elitidrottare som ska högprestera i ett land tusentals mil bort med helt annan luktfuktighet än deras hemland? Är den omställningen verkligen jämförbar med fuktomslag hemma i Sverige i samma land, för en frisk person som INTE högpresterar (för det verkar ju handla om normal/ingen prestation när TS och hästen mår dåligt)

Bara tänker högt! :)

Jag märker av det när jag går längre sträckor i snabbare tempo. Går jag bara och "fingår" så finns det väl troligtsvis där då också men jag märker inte av att jag inte orkar då.

Tex jag och hästen är van att kunna gå i kuperad terräng i en timme utan problem. Vi går dit i rask takt ca 20 min och hem samma sak. Redan innan vi kommer till skogen så känns det som jag flämtar. Jag brukar inte flämta när jag kommer hem ens...

Det regnade inte igår, får se om det är bättre idag. Forfarande fuktigt dock, mycket dagg osv.

Jag är ju ingen elitidrottare direk :o

Fundera på, jag läser och funderar under tiden! Tack för input!

jag har faktiskt ingen aning egentligen hur mkt det påverkar...
jag bara spånar lite...
I sommar har stockholm kunnat uppmäta lika hög luftfuktighet som tropisk regnskog vilket Inte är nnormalt.Kankse kommer bli?
Men luftfuktigheten för dagen brukar man kunna hitta ihop med väderleksrapporter och kollar TS vad det är för luftfuktighet och hur dom reagerar/inte reagerar så vet hon ju snart om det hänger ihop med luftfuktigheten....

*KL*
Det finns olika sorters pollen ute ända tills det fryser till. Jag har varit ganska allergisk de sista veckorna så något är det ute just nu. Jag reagerar dessutom mer när det är regn ute än när vädret är fint så det kanske stämmer med att man reagerar även på luftfuktigheten. Har inte reflekterat över att det skulle vara så. Men visst låter det logiskt...

Jag är superkänslig mot luftfuktighet....Men då har jag astma också....

Är även svår pollenallergiker, dock vaccinerad mot de....

Men känner dock endast av astman när det är väldigtfuktigt ute....det känns som om strupen kläms åt och att lungorna inte riktigt går att fylla med luft....

Jag tycker du ska be om en spirometri....för att utreda så att det inte är astma....

Lycka till!

//Domino_s

Spirometri, ett nytt ord :D

Vem är det man kontaktar då? Är en aning kluven till vårdcentraler...

Det verkar faktiskt hänga med luftfuktigheten ganska bra som det verkar hittils. Men ska kolla lite mer, har inte haft så många torrare dagar ännu.

Tack alla!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar