Tukta en monstera

Philosophia

Trådstartare
Jag har en minst sagt spretig monstera hemma. Vågar jag exempelvis dela den vid roten? Det ser nämligen ut som att det är två separata stammar som går ner i jorden. Om inte, finns det annat sätt som jag kan styra upp den på?

Och luftrötterna, kan jag kapa dem?

Sv: Tukta en monstera

Nja, den behöver ju sina luftrötter, jag vet inte om den skulle bli så glad om du började stycka upp den. Men däremot kan du ju linda ihop den eller låta den klänga på nånting, så att den blir lite prydligare. Det är ju en lian egentligen, så den vill ju gärna växa på nånting.

Den spretar utåt så att binda ihop den är tyvärr inget alternativ - då kommer stjälkarna att gå av. Jag vet att monstera är en lian, men just det här exemplaret verkar tro att den är en marktäckare.

När jag började fibbla med min så dog den. Och den var stooor så syrran i villa fick den. Då dog den för den klarade väl inte av flytten fast vi var försiktiga

Bra idé! :) Då kanske jag samtidigt vågar beskära moderplantan till en mer behändig form och råkar den dö har jag ändå skott till en eller flera nya plantor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix