Tufft föl!

fettso

Trådstartare
Hur tuffa är era småttingar?
Min känns som om han vore en riktig liten ligist:devil:

Vi "tränar" ca 10 min varje dag på att få ta på honom överallt+lyfta benen,har även kratsat lite.
Det går jättebra sålänge min man håller honom hårt, men släpper han efter lite lite så vänder han röven och slår, smäller jag till honom på rumpan så slår han igen.
Han försöker även resa sig och slå med frambenen+bits ordentligt.
Han får alltid tillsägelse när han gör ngt sådant.

Han är som sagt jätteduktig men om man släpper efter gör han alltid dumheter.
Han är ju bara 2 veckor imorgon, men ändå.
När han går lös går han fram till en och ska nosa, också biter han rätt var det är.
Han vänder ofta röven och slår eller stegrar.
Han gör samma saker på Kaela när hon ligger ner, men hon säger inte till honom.
Han både stegrar på henne, sparkar på henne när hon ligger ner och biter henne.
Det känns som om han har ett väldigt starkt och tufft psyke.

Har tänkt att lämna iväg honom och Kaela antagligen när han är ca 1månad, där dom får gå på stor yta med andra ston och föl.
Men har också funderat på hur det skulle påverka hanteringen av honom?
Kommer han bli bättre eller värre?

Han är jätteduktig när man ska ta på honom grimma!
Han sticker i huvudet själv nu!:)

Har haft ett stoföl tidigare men mamman till henne var inte alls som Kaela, hon var en väldigt lugn och stabil madam.
Hon var en ängel att hantera redan från början, hon gick i flock som unghäst och var ändå super att hantera dom gångerna jag åkte dit.

Sv: Tufft föl!

Har tänkt att lämna iväg honom och Kaela antagligen när han är ca 1månad, där dom får gå på stor yta med andra ston och föl.
Men har också funderat på hur det skulle påverka hanteringen av honom?
Kommer han bli bättre eller värre?

Det kommer göra honom gott.

Han kommer säkert att må bra av att gå med andra jämnåriga och andra äldre hästar. Jag är övertygad om att unghästar mår bäst av att växa upp i flock utan onödig hantering och kontakt av människan. De blir oftast lättare att hantera och kommunicera med när det senare är dags, än de sk "trädgårdsuppfödningarna".

Jag har aldrig haft ett föl själv, men personligen skulle jag inte hålla på och hantera det när det är så litet.

//Julia

Krás stegrade också och höll på när hon var liten. Låt honom vara, det är så han "ska" göra naturligt. Lämna, som du säger, istället bort både honom och Kaela. Det tror jag att båda mår bra mycket bättre av.

Och pilla inte för mycket. Min (förhållandevis lilla) erfarenhet säger att de blir trevligare om man inte hanterar dem för mycket som små.

Krás har nyligen accepterat att man trär på grimman vanligt. Jag tycker hon är tidig, ett år..

Jag hade låtit honom vara.
När jag fick föl förra året så skulle vi också börja hantera, för de skulle man ju enligt många (inte islandsfolk).
Mitt föl visade direkt att sånt ville hon inte vara med om, och det gjorde att vi knappt fick ta i henne när vi försökt träna henne.

Så jag lät henne helt enkelt vara. Klappade när hon ville, råkade jag tex ha ett grimskaft i handen så smekte jag henne med det mm. Och sen en dag tänkte jag att nu testar jag grimma, och det var bara att sätta på. Då var hon över 6 månader gammal.

Har lyft fötterna endast några ggr. När hovis har varit här så har det aldrig varit några problem, hon står still och lyfter fötterna som om hon inte gjort annat i sitt liv.
När hovis var här första ggn hade jag endast lyft fötterna en gång. Och han ord var när han var klar *ja islänningar kan man alltid lita på, de sköter sig, cool häst* :D

jag tror man tjänar mycket på att låta dom vara. Man har all tid i världen att greja med dom sen.
Min ledde jag i grimma första gången hon var 10 månader, inga konstigheter där inte.

Sen tror jag att Keala säger ifrån till sin son när det är dax :D
De är förståndiga mammorna och vet att sånt han håller på med nu är fölbus :)

Ja.. jag skulle inte tjyvhålla honom bara för att få hålla på, det lär han sig inget av, det blir ju bara en massa tvång..
Skulle tro att han behöver vara störig och busig nu när han är liten, så jag skulle hålla mig ur vägen...

Fick i mars hem en 07:a som väl knappt var lyft fötterna på, och bara ledd sådär någon gång. Det har gått jättebra att vänja honom att lyfta hovar osv. Han biter inte och strular inte på annat vis.

Tror också han får det bra på bete med andra, du får hem en unge som busat av sig lite.

Det är bara en bebis.
Den förstår inte bättre.
Den har inte intellektuell förmåga att uppföra sig.

Låt fölungen vara, den blir bara konstig annars.
Gör bara precis det som måste göras, hovvård, sjukvård och sådant och lämna sedan till andra hästar att lära den att uppföra sig.
De kan nämligen sådant bäst.
Fölet har en mamma som kommer att ta hand om det där åt dig när det är dags.

Inte_Ung, som haft massor av föl.

håller med....
håll inte på och hantera ett föl det tjänar man ingenting på, kan de inte få bara vara hästar inte ens som föl nuförtiden.
tycker folk lägger sig i och petar för mkt hästarna kan väl få växa upp som hästar och inte som knähundar i människornas knän.

låt de gå tillsammans med andra föl så han får lära hästars naturliga beteende annars kommer du inte få det kul med en häst som trampar över dig. finns inget värre än en häst utan respekt för människan.

du behöver INTE borsta och kratsa hovarna.
och absolut inte hålla på och träna att lyfta hovar på ett 2 veckors föl.

låt dem vara ifred istället.

ett sto med föl behöver inte hanteras dagligen bara ses till så de mår bra.

Jag håller med de andra, jag är emot att man håller på att hantera som föl/unghäst.

MEN, det är din häst och du bestämmer. Vill du hantera så skall du ju göra det. Jag skulle dock inte göra det.

Han är ju två veckor nu så nu har du lärt honom att ha på sig grimma, han kan lyfta fötterna.. Då är det kanske dags att istället lära honom att han inte få gå på dig. Hanteringen av föl är ju rätt lätt, ett föl får inte klättra på en människa och bitas, ja lära han sig det nu så blir det ju säkert värre när han blir äldre sedan.

Att daska till på baken är ju inte rätt sätt. Låt honom helt enkelt inte komma fram till dig i varesig box eller hage. Håll honom kort, det är bättre att han är rädd för dig än tvärtom!

Han får absolut inte gå på oss, då puttar vi bort honom.

Men tror också att han skulle må bra av att komma iväg och få leka med andra!!:)
Däremot kommer jag ju isåfall ta hem dom till hösten/vintern igen, sedan får han ju gå med andra hingstar till nästa år!!

Vi brukar binda våra fölungar när det är dags för rumptvätt av diarre, eller annat nödvändigt. Innan detta har de i allmänhet inte haft grimma på sig. Inga problem. Hovarna lyfts för första gången när de verkas för första gången. Borstas gör de när de är avvanda...
På våren som ettåringar kör vi in dem, och det är inga som helst problem. Ju mer folk hanterar sina föl, desto mer problem får de. Om du letar i trådarna här, kommer du att hitta mängder med trådar, som handlar om folk som har problem med föl som bits, sparkar och stegrar sig. Alla dessa har tränat sina föl. Vi har fyra föl i år, inget är tränat, inget har några beteendeproblem...

Han får absolut inte gå på oss, då puttar vi bort honom.

Men tror också att han skulle må bra av att komma iväg och få leka med andra!!:)
Däremot kommer jag ju isåfall ta hem dom till hösten/vintern igen, sedan får han ju gå med andra hingstar till nästa år!!

Men det är ju tyvärr så att man i längden inte kan putta bort en häst, hästar putta inte bort varandra. Det är bättre att vara tuff direkt.

Sparkas, bits och stegrar, det är ju tyvärr att gå på.

Jag skulle nog låta dom gå i flocken hela vintern och sen plocka hem Kaela och låta lillkillen vara kvar, en snabb och smärtfri avvänjning där han får gå kvar i tryggheten med restrerande föl. Ju större yta och ju mer utevistelse han har nu desstu bättre för honom.

Jag har lite ångest för det nu när vi fått gård och Yrpa och fölet skall komma hem till oss, jag har ingen ligghall och därför kommer de få stå inne nattetid tills vi byggt ett skjul, men det är inte vad jag vill. Jag får se om jag hittar något i närheten där de kan få gå.

Jag är inte så glad i de här nya lagarna om ligghall och vindskydd. Självklart skall hästarna få ha ett torrt ställe att ligga på, men då tar jag hellre in och låter de torka upp ett par timmar på dagen istället.

Men så vill jag inte riskera att bli anmäld och då får de stallas in helt enkelt. Tills jag har en annan lösning dvs.

Där jag har jobbat så har de fått grimma på sig för första gången när de blir drygt 6 månader och det är dags för ID-märkning. Vissa accepterar det och andra inte. Jag har förvisso aldrig stött på ett islandsföl som har diarré, däremot fullblodsföl. Verka dem gör man i sammband med det men det har inte heller riktigt behövts eftersom på det jobbet så hade hästarna enorma hagar att gå i med kuperad terräng så de slet ner sina hovar fint helt på egen hand.

Sen skiljer det ju sig stort eftersom vi inte kör in våra hästar och de rids ju inte in förrän tidigast vintern då de är tre.

!!

Tror jag också. Inget föl ska behöva bli behandlat som du gjort med ditt. Man smäller inte till en fölunge som bara är några veckor. Och när ska den få vara föl och få leka, när du t o m tycker att mamman är för snäll och inte säger till.
Mamman är förståndig och begriper att en bebis måste få busa och leka.

Jag blev illa berörd när jag läste i går, men nu kunde jag inte hålla tyst.

Det är så skilda åsikter.
Jag hör ju till storhäst/vanlig häst folket som brukar hantera sina föl från första början.

Inne på avel blir man inte påhoppad om man hanterar sina föl.
Anledningen till att jag skrev härinne är att jag är nyfiken på era åsikter för det första, jag vill det bästa för mina hästar och därför ska dom få gå i flock har jag tänkt.
Kommer dock åka dit ganska ofta och kolla till dom+att jag inte vill att dom ska åka iväg förrens min hovis tagit en titt på honom när hon kommer nästa gång, då är han 7 veckor.

Hur gör ni med visitering av era föl??
Jag har redan tagit en fästing på Glaesir, han fick en bula efter den och där blev ett sår som jag tvättade rent.
Eller dom får bara gå med fästingar??
Diaree är ju vanligt vid första brunsten, och om fölet slickar saltsten det måste man ju kunna få komma nära och tvätta bort.
Kaela har ju exem som visserligen är helt bra just nu, men det måste jag ju kolla regelbundet+visitera och kolla hovar för hon har hålväggar.
Så dom kan ju liksom inte bara gå vind för våg.

Han har stegrat en gång på lek mot Kaela när min man höll honom, han har sparkat några gånger men endast på lek, jag skrev för jag tycker ändå det var obehagligt.(är inte tuff av mig)
Nafsig är han det kan jag inte neka till.

Jag tycker jag låter honom vara häst i ganska stor grad.
Dom går ute så mkt som möjligt i en stooor hage med massa gräs, har tagit in dom dom allra flesta nätterna hitills pga att det regnat ihållande+att han inte får ngn vila då hon springer runt bort från insekterna.
Ibland går dom in även dagtid om det regnar mkt, då står dom vid grinden och gnäggar.
Vill inte att han ska få lunginflammation.

Att han får pyssel max 10 min per dag är ju inte mkt, men när jag lämnar iväg dom blir det max 1 besök per vecka.

Det är så skilda åsikter.
Jag hör ju till storhäst/vanlig häst folket som brukar hantera sina föl från första början.

.

.

Det gör jag med. Har förut fött upp halvblod, och numera travare. I början gjorde jag som du, och hade samma problem som du.
Man behöver inte gå så långt att man aldrig tar i hästen, men att man gör det som BEHÖVER göras, och låter hästen vara sedan. Även om du tycker att du inte hanterar så mycket, så har ju redan din fölunge talat om för dig att du visst gör det. Det är då man får det beteendet du har fått på den.
Jag håller inte med dig om att det i storhäst världen är så att man brukar hantera fölen mer. Snarare är det mängden föl man har fött upp som är avgörande. De med 1-3 föl på sitt samvete gör som du. De som har fött upp fler föl, har lärt sig att låta dem vara.
Alla är vi nybörjare från början. Om du fortsätter att avla, kan jag nästan lova dig att du om några år sitter här på Buke och förklarar för förstagångsavlare varför de ska låta fölen vara i fred.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 677
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka