Trycka av hästen

C

Cybbe

Hej alla,
behöver lite reflektions hjälp.
Min pålle vill inte att jag trycker av honom, på tävling brukar det resultera i en rivning. Men när jag hoppar hinder under ca 1m så är det ok för honom, ibland.

Och jag vill verkligen hjälpa honom då han gör rätt 3 av 5 gånger. Men det känns som att för att kunna vinna/placera sig så måste han lära sig att stampa av rätt alla gånger.

Jag kan inte ha bommar för då trasslar han bara in sig i dem. :smirk:
Min ena tränare känner sig lite paff för hon kan verkligen inte komma på nåt än att jag ska öva och öva och öva. Min andra tränare ser inget problem då när jag tränar för henne så så går han där som en liten GP häst... :crazy:

Så är det nån som har något super tips? ;)
Känner mig lite maktlös när hjärtat har en sån egen vilja... :angel:

Sv: Trycka av hästen

Hur menar du egentligen med "trycka av" hästen? :confused:
Att du kommer lite stort och vill få den att hoppa av där?
Isåfall kan du ju försöka få till en mer optimal avsprångspunkt.
Jag tycker du ska tjata med bommar ändå, han kommer att sluta trassla in sig förr eller senare.

Eller ta till dig av det den tränaren som inte ser några problem säger. Om han går som en GP häst på hennes träningar så är det ju bara att behålla den ridningen även på tävling.

om han går olika för olika tränare så kanske du har svaret på problemet där: du rider olika olika gånger och han kanske blir förvirrad? varför inte hålla dig till en tränare?

går den tränaren kanske med på att följa med på någon närliggande tävling någon gång, mot betalning?

Hej. Jag håller med Virra, håll dig till en tränare!!
Jag tycker bara att du ska öva och åter öva !
När du rider an mot hindret tryck inte av honom utan låt han tänka så mycket själv som möjligt. En bra hoppövning är 5 1/2:an. Kommer du in kommer du ut och det finns bara ett sätt för hästen att hoppa. tycker du ska hoppa den, å sen hoppa lite varje dag ej högt utan bara skutta över och låta han sköta det själv. Ta en halvhalt ca. 3-4 språng innan hindret, mjukna i handen och låt han lösa det själv. på låga höjder spelar det ingen roll om han kommer fel utan fortsätt tills han gör rätt. Så tränar iaf jag min unghäst, för att hon ska lära sig att "se" vad det är för typ av hinder och vart hon ska hoppa va och hur.
Hoppas det löser sig

Visst kan man behöva trycka av dom ibland, men helst ska man väl se till att hästen lär sig taxera själv (genom att hoppa mkt småhinder och använda markbom)
Jag tryckte av min häst jättemkt förut, men då blev språngkurvan dålig, ponnyn gick lixom gick uppåt och sen direkt ner, så högsta punkten kom inte mitt över hindret som det ska vara. Detta resulterade i rivningar när vi hoppade högre hinder. Men nu har jag lärt mej att vara lugnare i ridningen och hon hoppar mkt bättre med rund kurva och hoppar med ryggen så jag nästan åker ur sadeln ibland :D

Varför ska du trycka av? Det finns nästan aldrig någon anledning att ta av hästen stort hela tiden. Det ser flashigt ut, men jag gör det bara i nödfall, om han har hamnat riktigt taskigt.

Rid för att hitta en mer normal avsprångspunkt istället.

Det bästa är ju att lära hästen att fixa det själv, det är ju inte så att man vill få hästen att alltid veta att du räddar den och hjälper.
Det bästa är om den lär sig att rädda sig själv.
Finns inga genvägar. Bara träna trana och träna :)

Förstår inte heller riktigt varför du vill trycka av honom och lägga honom stort. Om du gör det på små hinder kommer hästen tillslut börja stanna när det blir högre, men det är ju helt logiskt egentligen.

Om du istället håller en bärig balanserad galopp och "spänner bågen" och låter hästen hoppa på styrka istället kommer det resultera i mycket bättre språng, visserligen vet jag inte hur hästen är, men jag går på det utifrån du skriver.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?