Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade missuppfattat om pricken på hornhinnan. Det var inget sår utan en liten fläck på hornhinnan och inget att bry sig om. Ögontrycken och hjärtat kunde möjligen var relaterade men mer sannolikt att det var en inflammation som låg bakom. I vilket fall var avvikelsen väldigt liten. Diagnosen var lindrig ögoninflammation därav medicineringen. Tyvärr verkar hon inte svara på Metacam utan vi byter till kortisondroppar.
Kan det vara ett virus som ligger bakom ögoninflammationen? I så fall är det kanske inte så konstigt om båda ögonen har drabbats.
/V
När min gamla häst hade problem med inflammation i ögat fick vi Finadyne utskrivet. Enligt Strömsholms ögonveterinären så var den bättre just till inflammation i ögon.
Hoppas nya behandlingen funkar!
@moiran varför ville de inte behandla hornhinneskadan utan bara inflammationen ?
Det var en fråga utifrån TS tråd och hur otroligt dålig hästen rapporterats vara och utifrån bilderna . Blir lite förvånad ang din kommentar i sammanhanget ?En okomplicerad hornhinneskada självläker.
Nej jag förstår inte heller vad du kommenterar ... Min fråga till TS var försiktig då jag inte visste /förstod omständigheter öht och TS klarificerade att det öht inte var ngn skada på hornhinnan .Vid en ful hornhinneskada kan man behöva sätta in antibiotika lokalt för att förebygga bakteriell infektion i såret.
Vid ett litet sår behövs det i regel inte.
Förlåt, men jag förstår inte riktigt vad du är förvånad över? Jag har tydligen missuppfattat dig .Jag trodde du undrade varför hornhinnesåret inte behandlats, vilket jag försökte resonera runt. Som jag tolkar det finns det en uppenbar anledning till att såret (som sedan inte var ett sår) inte behandlats, vilket jag gärna förmedlar till dig och andra intresserade.
Ögonen ska förstås behandlas, men det verkar inte vara en hornhinneskada som ger problemet.
Hästar som har ont eller är sjuka får inte bara ett tråkigt utséende utan även ointresserad kisande blick.
Jag skulle ta blodprov o kanske prova NSAID för att se skillnad.
Har den magsår- gastrogard.
Jag läste om nån lite ovanlig sjukdom som hade trötta ögon som symptom bara några dar innan den här tråden dök upp, tror du jag kommer ihåg det , nej.Kortisonet har inte fått bukt med problemet. Det får bli ny kontakt med kliniken. Ögonen i sig är ju ganska utredda nu, så det blir väl till att titta på resten av hästen lite noggrannare nu.
Jag läste om nån lite ovanlig sjukdom som hade trötta ögon som symptom bara några dar innan den här tråden dök upp, tror du jag kommer ihåg, nej.
Jag läste om nån lite ovanlig sjukdom som hade trötta ögon som symptom bara några dar innan den här tråden dök upp, tror du jag kommer ihåg det , nej.