Trött unghäst, vad tror nu?

Nea_

Trådstartare
Gjorde en tråd för en stund sedan men den måste försvunnit, hittar den inte så jag kanske glömde spara den..

Min unghäst är 4 år och på sista tiden har han varit extremt trött....våra hästar kommer in på kvällen och jag har tagit in honom vid 17 och han är så TRÖTT....direkt han kommer in i stallet ser han ut att nästan somna på fläcken...ställer jag honom i stallgången så står han med halvslutna ögon och halvsover medan han vilar något bakben så att rida ut eller att göra något är uteslutet. När jag ikväll tvättade hans svans så stod han och halvsov. Jag trodde först det var värmen men nu har det inte varit varmt på länge (västerbotten), börjar fundera på om det är dags för en längre tids sammanhängande vila så sista veckan har han fått bara vara i hagen på dagen och boxen på natten...han har kommit in vid fem och varit trött då (annars får han såklart vara ute längre men jag ser att han är ganska mättad då). Hade det varit vila så tycker jag han skulle sett lite piggare ut efter en vecka men jag ser ingen skillnad på honom. Har gått igenom honom och inget hittat annat än att han ikväll var något lätt lätt ljum i frambenen samt att överbenet han har just under framknät på insidan (vet att det har ett särskilt namn då det sitter där men har glömt det) växt sedan jag sist mer noga granskat det och det gjorde mig orolig....ska kolla igen i morgon på morgonen och se innan han får gå ut. Är det varmt så får han stå i en mindre hage i väntan på att jag kan prata med veterinär på måndag....men jag tror inte hans trötthet kommer av detta...

Vad tror ni? Kan det vara att han växer och är trött? Behov av längre viloperiod? Det var länge sedan jag riktigt tänkte på att kolla överbenet och det har växt en del så han kanske härjat i hagen och fått en retning därför?

Överväger att åka till veterinär med honom och kolla honom och överbenet så han inte fått en inflammation där och måste medicineras... Har haft ruskigt osis med denna lilla häst....och nu oro igen över en ny sak suck.

Sv: Trött unghäst, vad tror nu?

Remonthälta kallas det då det är en knöl där, kom på det nu! Är helt nojjig över att knölen är aktiv och har växt. Ska han få gå ut eller ha boxvila i helgen tro? Vet ju att de ska ta det lugnt då överbenet är aktivt.....
Men kan detta göra min lilla häst så astrött...det tror jag inte...

Nä vad jag babblar men jag är en orolig matte...:cry:

Min häst fick oxå ett överben precis under knät på insidan av benet när han var yngre.
Fick åka till vet och punktbränna för att sätta stopp för växandet..
Min häst var inte "negativt" påverkad av överbenet, var varken halt eller trött.

Tycker du kan ringa vet på måndag ang överbenet (om det är varmt och växer (aktivt)) berätta om tröttheten och be vet ta blodprov på hästen
Det är ju inte alls otänkbart att din pålle är inne i en växtperiod och pga detta är trött... Men med ett blodprov kan man ju se om det pågår/pågått någon infektion eller inte...

Lycka till...

Min häst fick oxå ett överben precis under knät på insidan av benet när han var yngre.
Fick åka till vet och punktbränna för att sätta stopp för växandet..
Min häst var inte "negativt" påverkad av överbenet, var varken halt eller trött.

Tycker du kan ringa vet på måndag ang överbenet (om det är varmt och växer (aktivt)) berätta om tröttheten och be vet ta blodprov på hästen
Det är ju inte alls otänkbart att din pålle är inne i en växtperiod och pga detta är trött... Men med ett blodprov kan man ju se om det pågår/pågått någon infektion eller inte...

Lycka till...

Tack för ditt svar....jo jag ska göra det. Man blir ju så orolig. Vet du om överben kan vakna till liv igen om hästen växer? Han har inte tränats så mycket och i hagen äter han mest så jag har svårt att tro att han är överansträngd och benställningen är korrekt såvitt jag kan se.

Jag ska säga att jag är usel på överben..
Vad jag lärt mig är att detta överben (tror att vi menar samma) uppkommer för att benet behöver förstärkas av någon anledning, typ belastning, överansträngning, slag... Detta överbenet är vad jag förstår ganska vanligt förekommande, vad jag vet (rätta mig gärna någon om jag har fel)
Finns väldigt många duktiga här på buke som kan detta förhimla bra och kan förklara det förhimla mycket bättre än vad jag kan...

Men jag tycker inte alls att du skall oroa dig.
Det är ju fredagkväll, inte så många timmar kvar till måndagmorgon.. ;)

Pyssla och mys med pållen i helgen istället.

Kan mycket val vara att han vaxer. Hur har han det i hagen? Ar det manga andra hastar och hur gar han i sa fall ihop med dem? Om det finns mycket spanningar inom flocken sa paverkar ju det ocksa... I kombination med vaxt sa ar det ju inte sa konstigt om han blir annu trottare. Jag skulle absolut lata honom vila sa mycket som mojligt, det ar skont att hora att du lyssnar pa honom. I och for sig sager du ju att han mest ater i hagen, och da borde det ju vara lugnt...

Angaende overben sa ar jag ingen expert pa omradet, men jag vet att det kommer, som galoppiruette sa, av overbelastning eller slag.

Hur stor ar han? Stora hastar tenderar ju ocksa att vaxa langre och da ar det annu viktigare att ta det lugnt med traningen, och ge viloperioder speciellt da de vaxer.

Jag tror inte heller du behover oroa dig. Ta det lugn, mys med din hast och ring veterinaren pa mandag:) Om han verkar frisk i ovrigt sa skulle jag ta det lugnt med traningen aven i fortsattningen. Jag tror pa att ta det overdrivet lugnt med vaxande unghastar.

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det i hagen?
Mycket insekter? Mycket rörelse i flocken?

Vår 3åring blev trött blev sjukt trött bara av en halvdag i flock (07-14 ca) och kunde ligga och sova läääänge när hon kom in...
Om hästen dessutom växer på det så kanske den blir ännu tröttare.

Hur varmt har ni det då? Även om det inte är hett ute, så kanske hästen ändå påverkas lite av värmen..

Jag skulle ringa veterinären och diskutera samt föreslå att vi tar ett blodprov.

Han går med en äldre häst nu i sommar. Den hästen är ledare och en mycket vettig och tolerant sådan så i hagen är det ingen fara....de busar ibland då gammelhästen är en ganska ungdomlig sådan men inte allra värst. Mest äter de, de är jättebra kompisar.

I början av juli flyttades han ut till denna by på bete så han har dessutom bytt stall....även om han förr stod i det här stallet och känner det.

Jo jag lyssnar på honom, han är mitt allt och min bästa vän....

Han är ett arabiskt fullblod som för ca två år sedan var en väldigt liten och späd kille nu har han brakat iväg till 156 cm och börjar bli en ganska stor pojke. Har tagit det lugnt med honom just eftersom han tvärväxte rejält....men nu kanske han är igång igen.

I morse var benen och överbenet/remonthältan bara svagt ljumma och det fullkomligen VRÄKTE ned regn ute så han fick vara inne. Medan jag mockade fick han vara lös i stallet och han gick nöjd runt och pillrade på något upphängt täcke och någon hink här och där (litet stall och ingen fara att han var lös då jag var där, hade full koll) och han gjorde inte en min av att ha velat följa polaren ut utan kom fram för att bli gosad med och var nöjd med det hela. Han var vaken i blicken, hade ingen feber. När jag mockat stod hans polare och skrek och ville in så han fick komma in han med. Har på eftermiddagen tagit en liten kort promenad med killen och han såg glad ut och piggare och taktade lite då han skulle visa upp sig för ett sti..så en dag inne verkar ha varit bra... Ingen feber heller eller så.

Han har gått skodd en tid och jag ser att en utläkt hovböld har trängt ut på varje framhov genom hovväggen....:eek:det var anledningen till att jag för några dagar sedan drog av skorna och kommer ha boots framöver....just nu är jag bara förbannad över att jag ens skodde honom. Detta kan nog bidragit till att han varit trött om han haft ont i framhovarna, växt, bytt stall osv.... Han är alldeles för tapper, har inte med en min visat att han haft ont men hovbölderna har nog inte varit roliga, en har varit stor och gjort en flera cm låpng spricka där den trängt ut...har sett att han rört sig stelare men trott att det var växtvärk för det har varit så marginalt lite. ....man är bara så dum..sko en unghäst som växer...har verkat honom nu och han är oöm och rörde sig bra efter. Tur jag insåg mitt misstag. Får se hur han verkar i morgon, han kommer få gå ut förmiddag då...vill inte han överanstränger frambenen om han haft känning i dem...bättre att då ta promenad under kontrollerad form.

Vilket långt inlägg.....orkar någon läsa hela hehe. Är bara glad han såg piggare ut och att benen verkade må bättre.

Idag har vi haft regn och 16 +.

Som jag skrev till en annan så har han idag fått stå inne hela dagen och han såg piggare och gladare ut så det kanske bara var växtvärk, hovproblem som börjat ge sig och en massa annat kombinerat. Men jag ska kolla med vet men benen kändes MYCKET bättre!:love:

Men va på din vakt med överbenet!

Min hästs överben började i storlek som en ärta, när den brändes var den som en, vad ska jag jämföra med... En halv utdragen pingisboll, en halv utdragen tuggummikula man köper i automat?!

Det gick fort när den började växa på sig!

Bli inte orolig nu!
Va bara uppmärksam och prata med din veterinär om detta överben, eventuell behandling etc och för att vara på säkra sidan angående tröttheten skulla jag även tagit ett blodprov för att kunna utesluta ev infektion (som pågått eller pågår)

Kan ju vara ev hovbölder som gjort att hästen felbelastat benen-et och därför fått överben?! Överbenet är väl en typ av skydd som kroppen tar till automatiskt för att skydda sig själv, på något vis. Men som med så mycket annat som är bra så kan det blir för mycket av det goda, man måste sätta stopp innan det blir för mycket sas.
Kroppen kan övenkompensera...?
Detta är bara min egna teori! Har personligen inga som helst vetenskapliga belägg för detta!

Rätta mig gärna om jag har fel så jag tänker rätt :laugh:

Det later bra tycker jag. Jag skulle ha gjort samma sak som du, haft honom inne da det regnade och lata honom vara inne emellanat for att fa vila ordentligt. Skont att hora att han har bra sallskap i hagen ocksa:). Vissa unghastar blir valdigt trotta da de vaxer, vissa vill garna ligga ner ocksa. Du sager att han hade en ordentlig vaxtperiod tidigare, sa det later troligt.

Jag tror inte att en hovbold kan orsaka ett overben... Men jag vet inte, jag kan ha fel, i vissa fall kanske det kan. Jag hade problem med hovbolder pa min hast ett tag, da det var valdigt lerigt i hagen och han var oskodd. Hovarna var valdigt mjuka och det var latt att ett gruskorn gravde sig in och fastnade. Det kom ut i kronranden som pa din hast, men jag har aldrig haft problem med overben, inte pa den hasten.

Jag hade daremot en ponny for manga, manga ar sen som hade overben. Han hade overben da jag kopte honom. Vad jag inte visste da, men som jag forstar idag, ar att den ponnyn var totalt felriden, med for mycket belastning fram.

Jag tror att det kan vara ide att prata med veterinaren om overbenen, men jag tror att det viktiga ar att se over traningen. Det ar tyvarr nagot som veterinarna ofta inte ar sa hemma pa.

Jag menade inte att en hovböld är en direkt orsak till ett överben!

Men om hästen gått med hovböld, ont i foten, (eller av annan orsak har ont någonstans) så tror jag att den kan för att avbelasta den ömma hoven, (den onda delen) överbelasta ett annat ben.

Denna överbelastning kan i sin tur innebära att det blir ett överben. Pga ev försvagningar, felställningar etc...

Hovbölden kan då mao vara en indirekt orsak....

Förstår du hur jag tänker? :crazy:

Jag menade inte att en hovböld är en direkt orsak till ett överben!

Men om hästen gått med hovböld, ont i foten, (eller av annan orsak har ont någonstans) så tror jag att den kan för att avbelasta den ömma hoven, (den onda delen) överbelasta ett annat ben.

Denna överbelastning kan i sin tur innebära att det blir ett överben. Pga ev försvagningar, felställningar etc...

Hovbölden kan då mao vara en indirekt orsak....

Förstår du hur jag tänker? :crazy:

Javisst jag forstar hur du tanker:) Jag haller med om det, att overben kan komma av overbelastning som kommer fran nagonting annat. En omhet eller spandhet i ett bakben tex.

Vad jag menar ar att jag tror att en hovbold kommer och gar fortare an vad ett overben hinner utvecklas. De erfarenheter jag har av hovbolder har varat hogst ett par dagar, och pa den tiden hinner inte ett overben bildas. Men det beror ju forstas pa varifran hovbolden kommer. Om den gatt med somstick i flera veckor sa kanske... i samband med att den vaxer. Jag vet faktiskt inte. Men jag forstar vad du menar med snedbelastningen, och jag haller med.

Till er som skrivit:

Ser att jag varit lite otydlig.
Min lille kille hade ett överben/remonthälta redan då jag köpte honom från stuteriet för två år sedan. Han har raka fina ben.
Han gick i stora hagar med en massa hästar på stuteriet så min teori är att han där överansträngde sig. Överbenet har länge hållit sig lugnt eftersom jag tagit det varligt med honom men nu i sommar har han gått i större hage.
Jag har inte överansträngt honom så att överbenet borde sätta fart funderar på om det att han växer kunnat få överbenet att sätta igång igen eller att han lattjat runt i hagen. Han fick ta det lugnt inne idag med, vi gick en promenad trots ösregn. Hans överben är ett par centimeter långt ..kanske 2,5-3 cm och kanske 1 cm tjockt....nu har jag totalt uselt ögonmått så jag kan mäta fel. Han var fortfarande något ljum i frambenen och framhovarna men inte i överbenet och han regerade inte då jag klämde. Kastade däremot med huvudet och skrapade med framhovarna i iver då jag borstade honom inför vår promenad så han börjar "vakna till" igen.

Men som sagt överbenet har han haft i flera år.

Ska ringa vet i morgon och höra vad de säger. Han har ingen feber eller hälta utan stegade ivrigt på både på grus och asfalt då vi gick vilket kändes skönt att se. Tycker han tar ut steget bättre då skorna åkte av....kommer hålla honom oskodd framöver...oroar mig bara för ishalkan i vinter. Boots får man väl bara ha på ett par timmar?

Men då skulle jag verkligen rekommendera att du åker in till klinik och kontrollerar om de är aktiva eller inte.Du kanske behöver behandla dem eller få en rehabiliteringsplan.

Hur går det med din häst?!

Hej där!
Nu ska ni få en uppdatering och som vanligt lär jag väl skriva en hel roman.

Vi har nu varit på klinik och han är frisk som en nötkärna på så vis att han inte har någon infektion i kroppen. Sedan vi flyttade honom till vinterstallet har han blivit piggare även om han inte är så odrägligt busig som han är då han är på topp. Hans hovar är inte längre varma och han har tagit ut steget jättefint då vi promenerat tillsammans så det var nog helt rätt att jag slet skorna av honom.

Åkte ändå på klinik eftersom jag var orolig över överbenet men också för att det framkommit en lång svullnad under överbenet som inte varit där förut. På kliniken fick jag longera honom på volt och han showade med svansen som ett spjut i vädret som den arab han är och tyckte han var den coolaste hingsten i världen (synd bara att han är valack hehe han har inte fattat det liksom) så han skulle inte stanna då jag longerade honom utan for runt som ett jehu varv på varv och tyckte vi var på ett roligt ställe. Trots att han var barfota så sprang han på smågruset som det var bomull. Sedan fick vi springa i travgången de har och han gjorde ett lyckoskutt och tog något galoppsteg innan jag flåsande hann med så pass att jag kunde kontrollera honom till trav...han älskar travgången för där har han varit förr (tyvärr pga ett bakben) och vet att man ska SPRINGA....:angel: och det är ju jätteroligt! Han var inte halt men stummade något i frambenet så de tog röntgen...överbenet såg fint ut på röntgen och var ingen fara med däremot visade svullnaden under att han lyckats slå lös ett flak av ben som låg löst där. Det såg ut på röntgen som att hans kropp börjat bygga fast flaket så de ville inte operera utan hans kropp ska få chansen att reparera skadan så vi ska dit igen den 24e och är det inte läkt då blir det operation men han kommer bli helt frisk. Till dess får han gå i mindre rasthage och skrittas för hand. De tittade också på hans hovar och jag har fått rekommendationen att hålla honom oskodd så långt det går...av någon anledning så rör han sig sämre med skor och slår sig så förbaskat...den lösa benbiten kommer från att han slagit sig med skon. De kollade också bakbenet som han sedan tidigare har en röntgenförändring på och det rörde han jättefint så inga problem där. Tröttheten kan kommit av en växtperiod samt att det var dags för en "unghästvila". Så nu ska han ta det lugnt till återbesöket och antagligen någon vecka efter det beroende på om de tar ut flaket eller om det läkt fast. Frågade om de kunde ta ut det då vi var där så vi slipper flänga fram och tillbaka så mycket med de ville inte operera i hettan (röten) och ge hans kropp en chans att fixa det själt....vilket ju är helt rätt. Kommer att kosta S*tan med all röntgen och ev operation och det känns tungt eftersom jag nyss köpt en sadel och är lite pank men samtidigt känns det bra att jag var vaksam och tog dit honom och att han kommer bli frisk.
Han är ju min bästa vän, vi är som ler och långhalm och har så roligt ihop så man blir ju alldeles skraj då något händer och olyckskråka som han är råkar han ut för ALLT. Kram på er:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 358
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 159
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar