Trött ponny, får han för lite mat?

M

myntizen

Har en 23årig ponny som rids ca 3 ggr i veckan.
Han har alltid varit ganska pigg, nu i vinter tycker jag att han har blivit annorlunda.
Han fodras morgon och kväll med:

2 dl betfor
1 dl lucern
1/2 dl mineraler
1/4 dl foderjäst

Hö morgon, middag, em och kväll.

Han har väldigt lätt för att lägga på sig i hullet och då mår hans ben inte bra av det. Finns det något jag kan ändra på?

Något man kan tillsätta för att ge lite extra "energi"?

Hoppas verkligen någon kan hjälpa!

Sv: Trött ponny, får han för lite mat?

Vad är det för analys på höet? Man kan inte riktigt ge råd om utfodring över internet utan att känna hästen och utan analys.

Vad är det för analys på höet? Man kan inte riktigt ge råd om utfodring över internet utan att känna hästen och utan analys.

Torrsubstans 84%

Smältbart råprotein 50 g/kg

Energi 8.2 MJ/kg

Råprotein 97 g/kg

Smältbart råprotein 60 g/kg

Energi 9.8 MJ/kg

Är tänderna kollade? Äldre hästar, brukar behöva få sina tänder kollade två gånger om året, för att säkerställa att de kan tugga ordentligt och på det sättet tillgodogöra sig fodret.

Hoppas herrn piggar på sig.

Om det är något du märkt nu, kan det ju även vara i pälsfällningstider, så en B-vitaminkur är aldrig fel. Talar du med farbror eller tant veterinären kan han/hon komma ut o ge pållen en spruta i rumpan, eller på annat lämpligare ställe. :idea:

Lycka till, och 23 år är ingen ålder på en häst :banana:.

Är tänderna kollade? Äldre hästar, brukar behöva få sina tänder kollade två gånger om året, för att säkerställa att de kan tugga ordentligt och på det sättet tillgodogöra sig fodret.

Hoppas herrn piggar på sig.

Om det är något du märkt nu, kan det ju även vara i pälsfällningstider, så en B-vitaminkur är aldrig fel. Talar du med farbror eller tant veterinären kan han/hon komma ut o ge pållen en spruta i rumpan, eller på annat lämpligare ställe. :idea:

Lycka till, och 23 år är ingen ålder på en häst :banana:.

Vetrinären kollar tänderna på bägge minst en gång om året och det behövs oftast inte "tas" så mycket.
Med tanke på att han är av den "rundare sorten" och äter allt han kommer över så tror jag inte att det är det! Han har satt en ordentlig päls men inte visat några tecken på att börja fälla än!

Vart får man tag på en (helst oberoende) foderrådgivare? :)

Havre? Någon form av kraftfoder i alla fall. Dit räknas inte lusern eller betfor.
Antar att det är en D-ponny, 2 kg extra per dag då, minst.

Havre? Någon form av kraftfoder i alla fall. Dit räknas inte lusern eller betfor.

Han har förut fått havre, men när han inte rids så mycket och har lätt för att lägga på sig så har vi tagit bort det.

Fasen, det är så svårt detta!

Vilket kraftfoder är bäst när man lätt ökar i hull?

Tack alla för era svar! :bow:

räknar man på det höet får han i sig tillräckligt med energi och protein från höet på 7 kg så jag skulle inte lägga till kraftfoder då han antagligen bara går upp i vikt då. Nu vet jag inte hur mkt du ger men jag tycker inte att du bör ge mindre hö än 7 kg heller för att få längre tuggtid och hålla tarmbalansen glad.

OM ponnyn är i gott hull och rund och fin i muskulaturen så beror nog inte tröttheten på att han får för lite mat, utan jag tror du ska söka svaret någon annanstans.
Trött pga ålder?
Sjukdom?

Att tillsätta mer energi kommer förmodligen inte göra honom piggare, om han redan nu får tillräckligt för att täcka hans behov, utan han kommer bara bli fetare av det.

Mkt dåligt tips. Varöfr ska man ge minst 2 kg kraftfoder om dagen? vad har du fått det ifrån? Om jag skulle ge det till min ena i d-ponnystorlek skulle jag få välja på 2 saker:
- en helt galen häst av överskottsenergi som dessutom skulle bli tokfet
- dra ner på högivan och få en häst som är hungrig och lessen, och ännnu bråkigare vid fodring.

Höet hon ger har ju jättebra värden, så 1½ kg av det mostsvarar ungefär ett kilo havre. Varför göra det bytet och få i hästen en massa fosfor, mindre calcium och få en hungrigare häst då maten tar slit snabbare???

Tack så jättemycket för ditt svar!

Att ge honom mycket havre är som du säger inget alternativ alls.

Han har aldrig stått på så mycket kraft.

Man kanske kunde ge honom lite havre, ca ett par dl om dagen? Gör kanske varken till eller från? :confused:

*KL*

Ett par dl Havre gör varken till el från... oavsett vad alla säger och råder så hade jag börjat med en veterinär besiktning, kolla hjärta, lungor och ta ett blodprov, ev böja igenom hästen så att den inte "håller" igen pga att den har ont i samband med ridning, vilket inte är helt ovanligt! Ponnyn är ju gammal... Om allt är ok hade jag bytt ut lite av grovfodret mot minst 1kg havre till att börja med, vänta 2-3v och dra därefter en slutsats hur den fungerade på det? Sen kan ni också reglera fosforhalten med att öka betforen som är Ca- rikt. Havre är ett BRA fodermedel, rikt på fett, växttråd och lysin. Betfor är bra för magen och mikroorganismerna i grovtarmen. Ni får prova er fram! Lycka till

Jag håller med dig om att det kan vara ide att kolla upp hästen.
Men att ge minst ett kg havre till en ponny som har lätt att lägga på sig och dessutom är trött verkar jag vara att direkt be om problem.
Lättfödda ponnyer är inte lätta att utfodra på ett vettigt sätt. Jag hade aldrig gett den spannmål. Risken är bara stor att den blir ännu tjockare, ännu tröttare, får ont i sina ben, utvecklar insulinresistens, fång osv.
Men det är min uppfattning.

Min ponny är 19 fast beter sig som en 3åring.:) Det kan ju vara oldern som spökar. Men jag tycker INTE du ska ge mer kraftfoder utan att få råd av en vetrinär, pgr av risken för sjukdom. Du kan ju tästa och se om det är vitaminer han behöver. En häst i stallet jag har min ponny i är det en häst som får 1kg av ett sorts kraft och 1½hg av ett annat, han är helt galen och vild. Du kan ju ändå tästa med ett annat hö ett litet tag. Ja nu är det slut på råd:D

Lycka till med skrutten:p

Jag skulle också be någon kolla igenom hästen. Kan vara så som någon skrev att den håller igen pga någon smärta. Äldre hästar kan nog behöva en genomgång då och då avseende framförallt muskulaturen. Varje gång min blivit slö har det visat sig att han haft någon låsning som kiropraktorn kunnat rätta till. Massage o stretching är nog viktigt också för att förebygga problem i muskler och ligament.
Hoppas det ordnar sig!

Jag skulle också be någon kolla igenom hästen. Kan vara så som någon skrev att den håller igen pga någon smärta. Äldre hästar kan nog behöva en genomgång då och då avseende framförallt muskulaturen. Varje gång min blivit slö har det visat sig att han haft någon låsning som kiropraktorn kunnat rätta till. Massage o stretching är nog viktigt också för att förebygga problem i muskler och ligament.
Hoppas det ordnar sig!

Jag ska nog förtydliga lite. Han är trött när han står inne, står i gången och så. Men när vi rider så är han en helt annan häst. Då upplever man inte hans trötthet som ett problem, då är det som bortblåst.

Någon gång kan han va lite trött precis när man kommer ut men bara efter en liten bit så är han piggelin igen..

Han är ju lite stel, inte så konstigt kanske med tanke på hans ålder.
Sen är det ju fällningstider nu också.

Hoppas ju inte (och tror väl egentligen inte heller) att det är något allvarligt fel. Han blir regelbundert kollad av både vetrinär och kunnig hovslagare.

Men tillräckligt med mat verkan han ju iaf få.

Får avvakta och se nu när våren kommer och fällningen är över.
Han ska få litovet nu mot stelheten.

Tack så mycket för alla svar!

Tycker att det låter som om din häst får tillräckligt med mat och eftersom han är pigg när ni är ute på tur, så låter det ju inte som om han har ont heller. Hur har han det för övrigt runt omkring sig. Kompisar, storlek på hage, stallmiljö osv. Min ena märr var urdeprimerad innan hon flyttade hit. Hon stod inne många timmar i ett stall med mycket liv och rörelse. Passade inte henne alls!

Lycka till.

Tycker att det låter som om din häst får tillräckligt med mat och eftersom han är pigg när ni är ute på tur, så låter det ju inte som om han har ont heller. Hur har han det för övrigt runt omkring sig. Kompisar, storlek på hage, stallmiljö osv. Min ena märr var urdeprimerad innan hon flyttade hit. Hon stod inne många timmar i ett stall med mycket liv och rörelse. Passade inte henne alls!

Lycka till.

Jag tror att han trivs. han går tillsammans med den andra hästen. Dom har gått ihop i tio år. Står inne mellan 18tiden och 07tiden nu under vintern.
Sommaren går dom ute dygnet runt.

Dom har tillgång till olika hagar där dom har lite granar och sånt att tugga på.
Vindskydd att gå in i när det regnar.

Blir pysslad med dagligen. Jag hoppas att han trivs och att det bara är vanlig vintertrötthet :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 350
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka