Det är möjligt. Men kan jag inte fånga den så får jag döda den i alla fall.Jag säger att "hund är inte olydig, för att den inte lyder den främmande hästägaren."
Alltså, en hund har ingen skyldighet att lyda andra än sin ägare/ledare!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är möjligt. Men kan jag inte fånga den så får jag döda den i alla fall.Jag säger att "hund är inte olydig, för att den inte lyder den främmande hästägaren."
Alltså, en hund har ingen skyldighet att lyda andra än sin ägare/ledare!
Nu är jag inte ute efter någon barnslig utveckling i stil med: jag sa det, därför att du sa det, osv …, men nog tycker jag, att du som moderator borde kunna läsa innantill!?
Nu har jag läst samtliga inlägg igen, och förutom Rex’s så ser jag bara ett till som ev skulle inbegripa en hjälplös hundägare. Dom flesta handlar alltså om situationer, där man som hästägare själv skall försöka kalla in hunden osv.
Om du fortfarande har en annan inställning i denna fråga, kan du väl speca inläggen för mig, jag som är så totalt hopplös på att hänga med?
Men du, det har aldrig varit tal om annat än att endast skjuta hunden om det inte finns andra alternativ, vilket lagen tydligen ger utrymme för. Vad har du för förslag på problemet, drivande hund och skenande hästar, ingen lyssnar på inkallning och hästarnas hälsa är i fara?
Kommentarer:
A/ Jo, det har varit tal om annat! Läs!
B/ Sannolikt skenar inte hästar för att en hund jagar dom. Som jag skrev tidigare (läs!), så hinner man inte göra något alls, om hästarna verkligen skulle skena. Minst av allt hämta bössa och skjuta.
C/ Att skjuta en hund bland (tänkta) stirriga, stressiga hästar, är varken lätt eller ofarligt. Risken att något går galet är överhängande.
D/ När det gäller hästar jag känner, går jag ut i hagen, dom kommer till mig och jag kan köra bort/koppla upp hunden.
E/ Om allt som händer är, att hästarna springer runt i hagen med hunden efter sig, är risken för skador troligen liten. Sätter jag igång att skjuta, är den förmodligen större. Både med tanke på felträffar och reaktioner på smällarna.
F/ Jag misstänker att dom som så villigt vill skjuta hunden, inte vet vad det innebär!?
G/ Som alltid, kan man tänka sig en oändlig mängd av scenarior! Hur man hanterar situationen varierar givetvis därför. Att skjuta hunden, är det sista man skall/får göra. Ursäkta tjatet!
Lobelia, emotser tacksamt ett svar utan nedlåtenhet eller arrogans! Oavsett jag har rätt eller fel i sak.