Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Har "problem" med min lilla kille, eller problem är inte rätt ord, men han har blivit enormt trotsig! (4½) Är det någon trotsålder som kommer nu ungefär?
Säger man bä säger han bu, helt hopplös.
Är gnällig något enormt.. tycker att det gnälls hela dagarna.

MEN han kommer med en massa "hot", typ igår blev han arg på mig och sa "då kommer jag aldrig mer att prata med dig".
Ok sa jag, så pratade jag inte heller med honom utan han fick be om förlåt för att han sagt så innan (efter förlåtet var allt ok).
Men hur ska jag tackla "hoten", gjorde jag fel igår som lät honom "lida" lite för hans hot, att han faktiskt fick be om ursäkt?
Han kan annars hota med att aldrig mer äta, aldrig mer prata, aldrig mer leka ja osv, brukar då säga "gör så, drabbar bara dig" typ (moget jag vet :smirk: ) men jag har ingen aning hur jag ska tackla honom när han beter sig så...
Hur "ska" man göra??

Sen en annan sak, jag ser det inte som ett problem, men en del trångsynta i min närhet gör det... Han ÄLSKAR rosa.
Håller på och ska göra ett "nytt" rum till honom då lillasyster ska få ta över rummet med "bebistapeter" och har då funderat på en byrå och garderob från IKEA, och de finns i blått eller i rosa/rött och han vill absolut ha dem i rosa/rött, vill INTE ha de blå.
För mig kvittar det, hade tänkt att köpa det rosa/röda till tjejen, men vi kan ju köpa blått till henne så kan de väl byta senare om de skulle vilja det... men gubben (pappan) går absolut inte med på det, vi köpte en rosa låda att ha legon i för någon vecka sedan och han anser att det räcker där med rosa...
Han är en jättemjuk och go kille, gillar inte alls bilar eller sådana saker, dinosar, drakar och andra levande djur är mycket trevligare, och lillasyrrans docka förståss :D .
Vad ska jag göra? Jag tror ju, liksom gubben, inte att det här kommer att hålla i sig om nått år, utan att han kommer att bli "grabbigare" för att han kommer att formas av kompisar osv (och andra trångsynta :smirk: ). Hur skulle ni ha gjort?
Skulle aldrig förvåna mig om han en dag säger att han är homo :) , han är mer tjej en kille i många fall :D . Älsklingsgrabben :love: !
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

äh låt honom ha rosa om han vill, tröttnar han så kan ju lillasyster ärva möblerna.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Det är rätt vanligt det där att "jag ska aldrig mer..."
När mina barn var små så sa jag nähä, vad ledsen jag kommer bli då, men om du ändrar dej kan du ju säga till...tror att det är en typ av "måste kolla vad som händer om jag uttrycker min vilja grej"

Tror det är samma med alla rosa saker!
Låt honom ha rosa perioden, antingen går den över eller också inte:)
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Inte så mycket hjälp, men jag måste ändå få berätta. Min systerson hade en rosa period som började när han var fyra, nu är han snart sex och han går fortfarande ingenstans utan sin handväska. :D Dock är han inte lika brydd om färger längre. ;)
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Om du inte har några problem med det, så låt honom ha rosa. Det har ju småflickor ofta, men inte de flesta vuxna kvinnor i samma omfattning.

Min son hade mycket rosa de första 5-6 åren. Sen blev det mycket rött några år.

Jag hade lite lite svårt att stå ut med rosa kläder från topp till tå (det hade jag haft med en dotter också). Sonen fick rosa pyjamasar (bland annat) och jag kunde ibland få på honom andra färger (läs: röda nyanser) genom att säga att "nu har du ju haft rosa hela natten"...

Han är nu 17, ganska fjollig, men har haft ett par flickvänner och har mycket tjejkompisar.

Det finns en underbar film som heter "Mitt liv i rosa", handlar om en liten missförstådd kille.

Tillägg: min son har av okända skäl avskytt blått hela sitt liv. Han ritar mycket, och bra, men när han var liten och fick nya färger slängde han de blå all världens väg och röt att han avskyr blått. Trots att han var glad för de nya färgerna. Jag hade aldrig kunnat ge honom blå möbler (hans rum nu har röda tapeter som han valde själv häromåret, ljust trä till det).
 
Senast ändrad:
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Vi har en liten kille på dagis som är 3 år. Han kommer alltid med en rosa utklädesklänning och vill ha hjälp med att ta på den. Han är så söt i den:D ! Annars är han värsta tuffa killen som gärna slåss (och bits) ibland, tyvärr, så han är verkligen en kontrast. Det hade varit roligt att veta vad klänningar och rosa färg betyder för just HONOM.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Hälsa din gubbe att ni väl gör ett rum för SONENS skull där SONEN ska trivas? :mad:
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Angående hoten. Jag tycker inte att du ska låta honom lida för dem. Hjälp honom istället att sätta ord på sina känslor och försök förstå varför han är arg. Säg "jag förstår att du blir ledsen/arg när du inte får ... men nu är det så att ... " och låt honom förstå att det är helt ok att vara arg. Att straffa/hota tillbaka är precis som du skriver inte speciellt moget och hjälper honom inte i det långa loppet. Hjälp honom i stället att sätta andra ord på sina känslor och förklara VARFÖR han känner som han gör.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Härligt att din unge än så länge är sig själv tycker jag! :D
Det är väl viktigare att han får det som han vill i sitt nya rum och trivs där än att hans pappa gillar färgerna?
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Inte så mycket hjälp, men jag måste ändå få berätta. Min systerson hade en rosa period som började när han var fyra, nu är han snart sex och han går fortfarande ingenstans utan sin handväska. :D Dock är han inte lika brydd om färger längre. ;)

DET skulle nog underlätta för gubben om han visste ;) :D !!
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

jo JAG tycker det.
Kommer dock att styra tapetvalet (kommer dock inte sätta någon bård med massa bilar bara för att han är kille, han vill ha djur så det ska han få) så att det inte blir en massa rosa moln...
Han hittade mina gamla My Little Pony runt jul hos mina föräldrar, han var helt salig, men gubben kunde inte ens tänka sig att ta med dem hem :D , men de kommer snart krypandes hit, kan ju skylla på dottern ;) !!
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Men är han diktator i familjen? Har han angett något skäl till sin inställning?

Så gott som alla i tråden säger ju samma sak: låt grabben få som han vill, det är HANS rum det gäller.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Riktigt SÅ rosa som din son verkar ha varit är inte min dock. Han gillar grönt och gult också :D !
Dock gillar han att rita, är "konstnärlig", vilket ju ofta betraktas som "kvinnligt" eller "tjejjigt"....
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Nej det är han inte, brukar oftast bli som jag vill ;) .
Det är ju mer om fler haft söner som haft rosa perioder, och hur länge de varat, om det är nån "idé" att köpa rosa, eller om det kommer att bli en kort fas och han vill slänga ut den rosa fortare än kvickt innan sommaren... :smirk:

Varför?
Tja för den inskränkthet som finns i vårt samhälle, anledningen till att rosa är nått för tjejer, blått är för killar osv osv. Han är inte trång på allt, men när det gäller rosa har han en spärr.. varför vet jag inte. För mig är det bara en färg, och jag måste ju hålla med sonen trots att JAG inte gillar rosa (har aldrig gjort för övrigt...), den rosa byrån ÄR finare än den blå, den känns "gladare".
Hellst hade han ju velat ha en gul förståss, men det fanns ju inte i valet av just DEN byrån... :smirk:
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Angående hoten. Jag tycker inte att du ska låta honom lida för dem. Hjälp honom istället att sätta ord på sina känslor och försök förstå varför han är arg. Säg "jag förstår att du blir ledsen/arg när du inte får ... men nu är det så att ... " och låt honom förstå att det är helt ok att vara arg. Att straffa/hota tillbaka är precis som du skriver inte speciellt moget och hjälper honom inte i det långa loppet. Hjälp honom i stället att sätta andra ord på sina känslor och förklara VARFÖR han känner som han gör.

Men går det att förklara det för en fyraåring?
Men det där du säger att jag ska säga "jag förstår..." den var bra, det ska jag börja med! tack för tipset!

Men ska man inte då också få honom att förstå att han sårar om han säger typ "jag ska aldrig mer prata med dig", det är ju en sak när han säger det till mig, jag förstår ju "varför", det gör ju inte kompisar tex!
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Tja för den inskränkthet som finns i vårt samhälle, anledningen till att rosa är nått för tjejer, blått är för killar osv osv. Han är inte trång på allt, men när det gäller rosa har han en spärr.. varför vet jag inte.

Jag skulle vara jätteglad så länge vuxenvärldens trånga normer inte trängt in honom i ett fack. Barn föds som oskrivna blad, sen kommer vi och pumpar dem fulla med en massa förväntningar...
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Tanken är att få honom att förklara, inte att du ska förklara för honom. Hjälp honom sätta ord på sina känslor. Jag tycker du kan säga att du blir ledsen men straffa honom inte för att han "hotar". Han säger sånt för att han inte kan uttrycka sina känslor på ett bättre sätt. Säg att du förstår att han är ledsen, förklara varför det är på ett visst sätt och säg att du blir ledsen när han inte vill prata med dig.

Du menar att hans kompisar skulle bli ledsna när han säger sånt?
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Om ni absolut inte vill att grabben er ska ha den röd/rosa byrån så skulle ni ha bestämt den blå, utan att fråga honom. Men jag tycker att när ni nu gett honom möjlighet att välja, och han valde den röd/rosa, så får ni respektera det. Annars skulle han aldrig fått möjligheten att bestämma själv.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Jag har just grävt fram lite gamla foton. Ser att det var en hel del rött och svart tillsammans också. Han lekte sjörövare mycket, och då tyckte han att rött och svart passade bra. Och då samlade han pärlor och glaskulor och annat blankt krafs till sina sjörövarskatter. Det är kul att ungar hittar sätt att få ha sådant som de tycker om, men på ett sätt som omgivningen kan acceptera (jag menar jämfört med att han gått runt med glaspärlehalsband och annat).

Jag tror tyvärr att förbud mot rosa riskerar att göra pojken ledsen och besviken och så blir det en större grej än det behöver vara, och mer negativt. Men jag hade också försökt undvika extremt gulleduttiga rosa tapeter, men barns val när det gäller sådant som är lite jobbigt eller dyrt att ändra försöker man ju ändå påverka åt det måttliga hållet lite grann. Så de inte tröttnar efter tre dagar. Jag hade sagt samma sak om en flicka i en rosa fas.

Förresten, hälsa din man att Picasso hade en rosa fas som vuxen! (De bilderna är lättillgängliga, din son kanske skulle gilla dem.)

My little pony är ju toppen - här har vi en ryttare in spe!
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Min 5-åring har alltid valt blått och svart. Trots att jag försökt på olika smarta (eller mindre smarta) sätt påverka honom att bli lite mer varierad inte minst för att jag tycker det är trista trafikosäkra färger på ytterplagg .

2-åringen väljer alltid rött, orange, gult, grönt, brunt. Aldrig blått eller svart.

Nu handlade jag på superREA vinteroveraller och hittar en röd i lillebrors storlek (förra valde jag brun med massa reflexer för det accepterar han och det är så himla praktiskt :D men nu fanns bara röda och blå) och frågar 5-åringen som är med om han också vill ha en ny overall till nästa vinter. Han har bara fått beg. plagg förut så det var ju lite häftigt att få välja i affären. Men nu tittade han avundsjukt på 2-åringens jag redan höll i och skulle själv absolut också ha den röda istället för den mörkblå.

Jag frågade för säkerhetsskull två ggr, sen tänkte jag tyst "jippie!!" (rött syns mycket bättre och jag tyckte trendbrottet var kul) och betalade, det tog lite tid för overallen skulle behållas på så den kunde provåkas i rutschbanan utanför.

Under den tiden kallar kassörskan ungefär 17 ggr Vidar för "hon" - jag rättar varje gång och ler och säger "HAN" :smirk: varpå hon säger "oj ursäkta" och strax säger "hon" igen :rofl:

Men det GÅR alltså inte att få in mellan öronen på PROFFS att även killar kan få ha röda kläder.

Tokis - stå på dig !

Låt killen få välja det som är OK att väljas.

Och ta konflikten med din sambo. Hans bögskräck eller vad det är ska väl inte behöva traumatisera ert barn :mad:

Det kan vara så enkelt att man vill vara som lillasyster för att man är avundsjuk på den som är minst och sötast och får mest hjälp.

Jag är övertygad om att det är anledningen i mitt fall iaf ;)

Diskriminera inte killarna ! låt dem också få tillgång till hela färgskalan !


erosa.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 626
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: karl_h
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 989
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp