Trotsi 4 åring? HJÄLP NU!!

M

Marius

Nu är de en STOR motgång!
Min snälla lilla 4 åring är ibland ett monster..
Vissa stunder går han som ett lamm varesig han rids eller leds eller hanteras på annat vis, och ena stunden stegrar han sig vill inte alls vara med o.s.v.
Jag tänkte-/er att han är väl i trots åldern?
Men ibland känns de inte som att han är de? som att han har hitta små genvägar i arbetet.

Några exempel:

* Upp hoppningen var inga som hellst problem innan.. men nu.. Han står som ett ljus (offtast) tills jag har hoppat upp då sätter han ivägi fullfart i trav. Jag med en stigbygel försöker få stopp på han han blri jätte sur på mig och står och hoppar /halvstegrar om han inte vill stå still, när han väl accepterar de och jag har fått i stigbygeln så skänklar jag mjukt på honom. Då vill han inte de utan står och halv stegrar jag ger inte med mig utan ger signalen fram tills han går fram.

* Han tuggar och biter på allt, särskilt om han blir missnöjd över ngt så försöker han tugga på de, precis som han vill äta upp de för att få de ur världen.
(Han tuggar dock aldrig på mig, eller biter kanske man ska säga)
Sparkar mot de jobbiga sakerna också med inte mot någon människa.

Jag tycker han låter som en bortskämmd snor unge men de är bara de att jag har behandlat honom hela tiden på samma sätt. Han förändrades som över en natt, eller de va när jag tog honom till ett stall i närheten för att träna lite, då var de första gången han stegrade han ahde aldrig stegrat sig i hela sitt liv tidigare. De var mkt då han inte ville stå still då jag hoppade upp också.
Han var stressad och uppspelt och ville inte stå still.

De var innan jul, när han kom hem blev de bättre och efter några veckor så började han hemma också över en nattblev han förändrad känndes de som.

De jobbigaste är nog när man ber honom om något, de kan vara något lätt så sätter han imot och stegrar. Han gör de en gång sen går de offtast fram igen elelr de vi ska göra.

Är de någon som har tips på hur jag ska göra?
Jag tränar NH och då får jag han lugn så han tuggar och gäspar.
Men offta då jag ber honom flytta så petar jag honom i sidan och då sparkar han med benet och flyttar jätte stort. Vissa gånger flyttar han hur snällt som hellst.
Jag blir förvirrad, känns som att allt är mitt fel coh att jag borde sälja honom till någon som kan de bättre än jag.
Jag har ridit in unghästar förut och ridit till travare, de har gått hur bra som hellst, men nu har jag värkligen fått något att bita i. :crazy:

Han är 4 år och fd. travare.

Snälla jag behöver hjälp och stöd innan jag ger upp.
Hur ska jag bära mig åt för att få till baka min älslking? :cry: :confused:

Sv: Trotsi 4 åring? HJÄLP NU!!

putt! Ingen som bara har en lite komentar?

här får du en kommentar .. din söta lillkille håller på att växa upp han kommer att ändra sig från och till i minst ett år både till kropp och själ . kroppp och hjärna växer i olika faser . att vara travare är oftst rätt så rakt och okomplicerat liv lite löpande band princip.attt bli rid häst med oväntade krav uppgifter kan vara kull men också jobbigt om de har lite växtperioder. ge killen tid då går det snabbast att få resultat.

Okej tack! Så du menar att jag ska ta de lugnt om han har lite jobbigare perioder?

Jag känner igen det där litegrann... vi har en unghäst på ridskolan som är 5 år i år. Ibland står hon hur snäll och väluppfostrad som helst när man ska ta av täcket o borsta, medan hon andra dagar sparkar när man ska knäppa upp täcket, försöker bitas när man ska borsta o kan tillochmed försöka tränga in en i väggen. Jag har ingen unghästvana o vet inte hur man ska göra, jag försöker putta undan hennes huvud när hon gör så, och sen får hon en liten klapp om hon står kvar. Tycker det funkar bättre då, puttar jag bara undan huvudet och fortsätter borsta blir hon sur direkt igen, men med klappen fungerar det. Är et helt fel att berömma henne för det??

att vara travare är oftst rätt så rakt och okomplicerat liv lite löpande band princip.

Om han nu var 3 år när TS fick hem honom så kan hans travkarriär inte ha varit så lång att det har satt sådana spår!;)

TS, Jag tror helt enkelt att den lille krokodilen är inne i en testperiod!
Ser du att han växer mycket ska du givetvis ta det lugnare. Likaså om han inte hänger med mentalt.
Men annars är det konsekvens som gäller och innan du vet ordet av så har du en "tråkig gubbe" i stallet!

-Så håll ut!:p

Jag tror att det är en dominant herre du har och de kräver alltid lite mer jobb. Fortsätt kämpa och hantera honom mycket, så mycket du kan! Han testar säkert gränserna och kollar om han kan vara den som bestämmer. Det kommer att gå över bara du tar det lungt och inte ger honom kommandot. Gå ut och gå med honom och fortsätt köra NH inte bara på ridbana etc utan även under promenader. Ta hjälp av någon när du kliver upp så han inte sticker iväg så glömmer han säkert bort dom fasonerna inom kort. Och om han verkar ha en tillväxtperiod så tycker jag du ska låta honom vila från ridning ett tag och endast hantera honom från marken.

Ps De MESTA hästarna blir det BÄSTA hästarna!! ;) Lycka till, han är säkert inne i en testperiod!

Jag har också ett stort monster hemma i stallet.

För det mesta är han världens lugnaste häst, men så helt plötsligt dyker monstret i honom upp.
Det är en 4½-åring jag pratar om.
Biter på allt det gör han just nu också. Särskilt väl märks monstret då han inte aktiverats ordentligt på ett par dagar.
Han har vilat 1½ månad och nu när jag skulle rida ut första gången efter igångsättningen så totalvägrade han gå ute. Vet inte vad det berodde riktigt på, kanske var det vädret (det kom massa blötsnö och blåste och han gillar inte regn o blåst) eller så är det trotsen som börjar ta övertaget i honom.
Har nu ridit honom på banan i 2 veckor och där går han som ett litet ljus så länge det inte blåser och regnar. Ska se nu till helgen om vi lyckas ta oss ut i skogen igen.

Förlåt..... mitt råd till dig är att försöka träna ledarskapsövningar. Använd dig gärna av en repgrimma då. Gå ut och gå mycket med honom och hela tiden visa vem det är som bestämmer. Låt honom inte ta för sig någon gång.....

kl

Undrar om min connemara hamnar under samma kategori..

Han är lugn och snäll för det mesta, uppför sig som en gammal farbror:D

Men ibland när vi är ute på promenad eller rider så får han nån knäpp och ser spöken eller blir rädd för en bil/cyklist som är 300m bort. Han börjar blåsa upp sig, takta och ibland stegra sig. Ibland så bryr han sig inte alls om varken bilar, lastbilar, hundar osv.

Ska jag bara säga till på skarpen åt honom? Backa honom?
Vad har ni för tips?
Själv tror jag han bara söker en orsak att få bralla ur lite..
Men kanske ni har andar synpunkter?

Så där betedde sig min numera 4-åriga häst när hon var 3, och det gick över... :)

Men hon är en tuff madam som gärna talar om vad hon tycker om saker och ting, så det gäller att vara mycket bestämd, men samtidigt lugn och vänlig.

Gör ingen stor affär av beteendet, men se till att komma ur det så fort som möjligt.

I värsta fall så beskriver du en häst som mår skit.

En häst trotsar inte, och en balanserad och glad häst beter sig inte som du beskiver.

Jag skulle ha värsta ågren om jag gav mig på en sån med allaehanda tips och trix utan att vara säker på att hästen mår bra.

Jag skulle bara skita fullständigt i att han fjantar sig och bara hålla mig kolugn själv. Han är rädd för något, men du är den lugna, trygga ledaren som talar om vad han ska göra. Blir han okoncentrerad och du märker att han inte riktigt lyssnar på dig så ge honom lite uppgifter! Flytta bakdel, flytta framdel, backa. I det läget om han inte gör det du ber honom om, DÅ kan du säga till på skarpen. Be försiktigt, lyssnar han inte så säg till riktigt ordentligt EN gång. Han MÅSTE lyssna på dig, alltid! Annars kan det blir farligt. Bralla kan han göra hur mycket han vill i hagen, så en timme om dagen får han faktiskt lov att koncentrera sig på dig :)

Sen naturligtvis MASSOR med beröm när han uppför sig (=är lugn och fin och lyssnar på dig).

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar