"Trotsåldern"- existerar den?

L

liten82

Man hör väldigt väldigt ofta folk som pratar och säger att
"min hund har slutat lyssna, den är helt hopplös, men de är ju åldern så de är bara att vänta..."

Jag har aldrig någonsin upplevt någon "trotsålder" hos mina hundar, jag har märkt att hunden kommer in i en "spökålder" dock (även om de aldrig heller varit särskilt tydligt), ungefär vid samma ålder som andras hundar börjar trotsa och sluta lyda.

Hundar kommer till en ålder då dom börjar ta för sej mer, är "trotsen" bara en ursäkt för den dåligt befästa lydnaden man har?

För lika ofta hör man folk säga "ååååh, min valp är sååå lydig, det går att ha honom lös och han kommer när man ropar fast han bara är 10veckor.."
No shit? Vänta bara...

Sen har jag upplevt mer eller mindre "trotsiga" hundar, men den "trotsen" har suttit i från början och inte gett med sej ett tum genom åren.
Rottisen jag hade tex, livsfarligt att släppa på några regler där, gav man fingret tog hon hela handen (och resten av armen...)
Det såg jag däremot mer som att hon bara var väldigt smart och ganska egensinnig :angel:

Om hunden har en trotsålder så måste jag ha bromsat symptomen så tidigt att den aldrig utbrytit eller så har jag bara haft väldigt tur med mina hundar!

Såå, har hundar en trotsålder eller är det något vi har kommit på för att ha en ursäkt för att våra hundar är olydiga?

Sv: "Trotsåldern"- existerar den?

Jag vet inte om det existerar någon egentligen trotsålder, det handlar väl mer om att utvecklas och växa - precis som barn gör.

Vad jag däremot vet är att från 18 mån ålder, till 25 mån ålder ungefär, så var min hane riktigt jävla odräglig. Han har en rätt bra lydnad, som suttit där sen valptiden. Men han struntade totalt i ALLT, helt enkelt. Att han sen är en svår hund i övrigt gjorde väl inte saken lättare, men har man valt terrier så har man väl ;)
Rasen i sig är sällan några lydnadsstjärnor, eftersom dom oftast bara gör saker dom anser vara roliga, och bara när dom själv vill..

Min tik däremot, som jag känt nästan hela hennes liv, har aldrig haft någon sådan period. Hon har varit likadan rätt igenom, förutom att hon mognat förstås.

Kan tillägga att hanen alltid haft lite av denna "trots" i sig, den bara förvärrades kraftigt under perioden jag skrev om. Han är fortfarande en mycket nonchalant och självständig hund, som helst gör som han vill bara.

Jag vill inte heller påstå att det existerar en direkt trotsålder som många hundägare gärna vill påstå.

Dock utvecklas valpen, hinner man då inte med så är det lätt att hunden utvecklar olater.
Min ena W hade aldrig någon trotsålder, visst märkes det att hon ändrades vid första löpet, att hon blev spökig vid 6-10 månader osv. Men hon var lika följsam och behaglig (och jobbig;)) hela tiden.
Snarare har hon blivit "trotsig" på äldre dagar, jag stimulerar inte henne på samma sätt och hon kan mig utan och innan, därför kan hon testa lite och ta för sig på ett helt annat sätt nu när hon är 5 år.

Många påstår ju dessutom att hundarna är trotsiga redan vid tex. 4-5 månader, frågar man då hur deras vardag ser ut så är det inte så konstigt alla gånger att hunden inte lyder...

Sen håller jag med Bebben, för mina W är inte direkt självständiga, de är förarbundna och enmanshundar, men min terrier började ta för sig av livet och utveckla sin självständighet vid 6-10 månader och det har sen suttit i hela hennes liv.
Så en självständig hund/ras bekänner färg vid det stadiet, och det är nog då man ser vilken individ man har.

Men att det ska finnas en specifik trotsålder som alla hundar passerar tror jag inte på, snarare är det en del i utveckligen som syns mer på vissa och mindre på andra.

Jag vet faktiskt inte, hundar är ju individer och jag tror inte den sk. "trotsåldern" är nåt gemensamt för alla hundar. Däremot tror jag att många hundar i könsmognadsålder blir mer egna individer, hanarna kanske inte kommer på inkallning för en löptik luktar sååå mycket intressantare osv. om man se väljer att kalla det "trots" för att den alltid har kommit på inkallning tidigare så, ja :angel:

Jag upplevde aldrig nån "trotsålder" med min hund (den andra har inte åldern inne än), hade henne jätte mycket lös när hon var liten och hon kom när jag ropade osv. och folk sa "hur vågar du ha henne lös överallt??!" och "vänta bara tills hon blir äldre då kommer du inte vara lika intressant längre :grin:", hon blev äldre men jag var lika intressant, hon kom fortfarande på inkallning och aldrig att hon sprang ifrån mig mer än ett par meter och sedan väntade in mig. Däremot så fick man vara lite övertydlig då hon närmade sig och kom i första löpet, hon hade lite "ludd i öronen" då ;) Men det såg jag aldrig som nån "trotsålder" utan enbart en mognadsfas, en del i utveckligen så att säga. Någon "trotsålder" kom aldrig på tal (däremot en "spökålder" :cool: ).

Jag tror inte alls på det. Utan hunden blir äldre mer erfarenhet o mer bakom sig o vill testa en ledare med dåligt ledarskap.

Jag har själv aldrig upplevt trotsålder på nån av mina hundar o jag vet att jag har ett fint ledarskap som aldrig brister heller i nån miljö.

Så mitt svar är att det finns inget sånt.

Jag tror inte alls på det. Utan hunden blir äldre mer erfarenhet o mer bakom sig o vill testa en ledare med dåligt ledarskap.

Jag har själv aldrig upplevt trotsålder på nån av mina hundar o jag vet att jag har ett fint ledarskap som aldrig brister heller i nån miljö.

Så mitt svar är att det finns inget sånt.
Hur testar hunden en ledare? :confused:

När hanhundar börjar bli könsmogna och det är en massa hormoner som rasar i kroppen så kan nog vissa hundägare uppleva att hunden kommit i "trotsåldern". Tikar kan uppvisa samma "symptom" när det börjar närma sig första löpet eller strax efter första löpet.

Detta är som sagt väldigt inividbundet och beror till stor del vilket förhållande ägaren har till hunden. Just förekomsten av könshormoner kan man som ägare både dämpa och öka. Många gånger med ökad mängd könshormon så kommer även ökad mängd stresshormon. Detta kan i sin tur öka på känslan av att hunden är i en trotsålder.

Så ja vissa ägare kan ha problem med att hunden hamnar i trotsåldern men det är ingen fas som hunden "måste gå igenom" utan man kan som hundägare göra en hel del arbete för att slippa den fasen.

Så där bara taget ur luften så misstänker jag starkt att det är hundägare som inte är så vana vid hundar som kan ha problem med detta.

Sen även en till personlig iaktagelse är att hundar som är förarveka har mindre tendeser till trotsålder än de som inte är förarveka. Har säkert att göra med att hunden inte är så intresserad av att "utmana" husse/matte i vem som skall bestämma (men det är som sagt egna reflektioner så man får inte ta det som någon "sanning").

Ingen av mina hundar tycker jag har gått igenom någon trotsperiod. Däremot så märker jag en viss selektivitet i hörseln när de hundar jag har nu varit hos mina föräldrar :D.

Mvh

Tora

Jag tror inte att hunden gör det medvetet ("nu minsan skall jag ta över komandot så att jag kan få göra vad jag vill i framtiden") men får den en positiv utdelning på ett visst beteende så kommer den att försöka göra det igen.

Oftast är det ju lite smågrejer till att börja med för att sedan bli mer och mer.

Min lilla terrorist gör saker hos mina föräldrar som han aldrig skulle drömma om att göra hemma. Märker också att han som sagt kan få selektiv hörsel när han har varit hos mina föräldrar och det kan ta några timmar innan han är på samma nivå som han brukar vara hemma.

Så nog allt måste jag säga att han kör lite med mamma och pappa. Men de upplever det inte så och tycker jag är "elak mot hunden" när jag skäller på honom för att han tar sig friheter.

Mvh

Tora

Mer eller mindre alla hundar vill klättra i herakin men det finns såna som är mentalt svaga att dom nöjer sig med o vara längst nej på skalan utan pröva sin postion. Men en hund som är lite mer vill o kommer pröva sin ledare kanske man har en duktig dressör/flockledare som tar den konflikten direkt så är problemet ur världen. Sen finns det ju hundar man styrt upp bra som valp som köper sin status trots det är en rejäl hund för man har en bra flockledare som man inte ifrågasätter. Men nån som inte har sån koll kanske problemet eskalerar till att det hunden faktiskt sätter tänderna i sin ledare o slutet blir att flockledaren blir rädd o hunden har vunnit stor mark faktiskt känner att blir jag lite förbannad så får jag göra lite som jag vill då har man ett stort problem o ta i tur med. De allra flesta blundar för sina problem o går omvägar kring allt sånt.

Vilken bra ledare gör sånt då?
Nej en bra ledare kliver in o tar fighten för o vinna tillbax den del man tappat sen får det kosta vad det vill.

Mer eller mindre alla hundar vill klättra i herakin men det finns såna som är mentalt svaga att dom nöjer sig med o vara längst nej på skalan utan pröva sin postion. Men en hund som är lite mer vill o kommer pröva sin ledare kanske man har en duktig dressör/flockledare som tar den konflikten direkt så är problemet ur världen. Sen finns det ju hundar man styrt upp bra som valp som köper sin status trots det är en rejäl hund för man har en bra flockledare som man inte ifrågasätter. Men nån som inte har sån koll kanske problemet eskalerar till att det hunden faktiskt sätter tänderna i sin ledare o slutet blir att flockledaren blir rädd o hunden har vunnit stor mark faktiskt känner att blir jag lite förbannad så får jag göra lite som jag vill då har man ett stort problem o ta i tur med. De allra flesta blundar för sina problem o går omvägar kring allt sånt.

Vilken bra ledare gör sånt då?
Nej en bra ledare kliver in o tar fighten för o vinna tillbax den del man tappat sen får det kosta vad det vill.

Tror inte alls att hundar är ute efter att vara "högst på täppan". Dock har de ibland inte något annat val, då matte/husse inte ger dem den trygghet som de behöver i olika situationer.

Ingen aning faktiskt! Jag är dock smart nog att inse att en tioveckorsvalp inte kommer när man kallar för att den är lydig utan för att den är rädd att jag ska försvinna från den.

Min hund är nu ett år och har börjat ta sig en hel del friheter. Hon är en ängel i koppel men märker direkt när hon är lös och piper iväg på en sekund vilket har lett till att hon inte får vara lös längre. När hon var 7-8 mån funkade det mycket bättre och hon kunde exvis ha en boll och leka med, sa jag "stanna" så stannade hon direkt och jag kunde gå fram och hämta bollen och ge henne en godis i utbyte.

Detta funkar inte nu, hon tycker det är fantastiskt roligt när jag kallar in och hon har bollen och inte kommer. :devil:

Det är mycket möljigt att det är jag som inte gjort hundra procent rätt, det är tom mycket troligt. Och alltså att det inte är trotsåldern det handlar om. Jag är ju nybörjare och det här med hundar är en hel vetenskap!

Jag tror dock inte att sådana här problem löser sig av sig själva bara hunden blir äldre utan det är nu man verkligen märker vad man har att jobba med.

De testar ju, precis som vi människor gör för att lära oss vår omvärld. Om inget händer, då testar man igen, och lite mer, om nån säger ifrån, gör vi oftast inte om det.

Jag ställer mig vid den skara som säger att det inte existerar.

Av någon anledning så upplever jag att det är mest oerfarna hundägare som drabbas av "trots", mig själv inräknat.
Med erfarenhet och kunskap om ledarskap har det i alla fall försvunnit för mig.

Tror inte alls att hundar är ute efter att vara "högst på täppan". Dock har de ibland inte något annat val, då matte/husse inte ger dem den trygghet som de behöver i olika situationer.

Självklart vill dom det dom det om ledaren är svag o inte kan styra upp flocken som en sann ledare.
Dom söker ju harmoni o det får man endast med en stark ledare o då är dom nöjda med det också.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 704
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 222
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka