Trotsålder vid 11-12 år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lakrits

Trådstartare
Att barn hamnar i trotsåldern har man ju fått vara med om men finns det även en period när de är 11 nästan 12 år gamla?

Hur var era barn i den åldern? Började det märkas att de är på väg in i tonåren?
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Vår äldsta blir 12 om en månad. HOn har varit i för pubertet sen hon föddes. :angel: Hela hennes uppväxt har varit en enda lång trotsålder.
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Oy vey... Jodu, det märktes på både det ena och det andra. Min son var iofs rätt sen i den fysiska utvecklingen, men nog började det märkas. Idag är han 16 och både en typsik och otypisk tonåring. Han kan käfta, men är mycket snäll, vänlig och omtänksam, han vill göra sig fri och sköta sig själv, samtidigt som han behöver de vuxnas stöd. Han sköter sin egen tvätt, städar sitt rum, är duktig i skolan och jobbar extra samt sportar. Han sover mycket och kan som sagt vara väldigt tyken.

När han var 12 var det som en slags kris - han ville vara stor och göra "stora" saker, men kände sig samtidigt liten. Det är bara att försöka prat om det och vara öppen, samt göra klart för dem att man finns där för dem, vad som än händer.
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Ok.........vad skönt att höra. Vår son har alltid varit överaktiv och haft koncentrationssvårigheter. Han är inte diagnostiserad ADHD men han har vissa bitar. Psykologer m.m inblandat sen tidigare.
Jag började fundera om det hade vänt till det sämre. Det senaste året har varit toppen och han har ändrats radikalt sen vi fått veta hur vi ska handskas med det hela...men blev nu lite orolig för att vi gått bakåt.
Men..då är det helt naturligt kanske.

Den senaste månaden har han blivit uppkäftig, "stor", smälller i dörrar....tja...ni vet kanske hur det går till.

Men då är det en "för"pubertert då kanske ;) ?
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Ok.........vad skönt att höra. Vår son har alltid varit överaktiv och haft koncentrationssvårigheter. Han är inte diagnostiserad ADHD men han har vissa bitar. Psykologer m.m inblandat sen tidigare.
Jag började fundera om det hade vänt till det sämre. Det senaste året har varit toppen och han har ändrats radikalt sen vi fått veta hur vi ska handskas med det hela...men blev nu lite orolig för att vi gått bakåt.
Men..då är det helt naturligt kanske.

Den senaste månaden har han blivit uppkäftig, "stor", smälller i dörrar....tja...ni vet kanske hur det går till.

Men då är det en "för"pubertert då kanske ;) ?


kan mycket väl vara så att puberteten är på ingång...o kanske att hormonerna dansar runt med hans adhd "bitar" och att det ställer till det för honom...har du försökt prata med honom?
dessutom är det helt naturligt att det inte kan gå framåt jämt, hur skulle det se ut?:/ hoppas det löser sig iallafall!
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Hola,
På din beskrivning låter det som att han kommit in i för-puberteten. Kan ju vara så att han är tidig oxå och han trillat in i det på allvar med hull och hår.
Det kan vara en fördel med tidig pubertet ibland.

Då har det lugnat ner sig lagom till åk 8-9 så tonåringen kan koncentrera sig på skolan (läs inte upproriskt skola bort den) och därmed komma in på den linje som krävs för drömjobbet.

mvh Eva
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Den senaste månaden har han blivit uppkäftig, "stor", smälller i dörrar....tja...ni vet kanske hur det går till.

Men då är det en "för"pubertert då kanske ;) ?

Jag har en i samma ålder med liknande beteende :devil:

Skämt åsido, det kan ju vara tecken på att man inte mår bra också. Det mest troliga är nog att han är "förpubertal", det tror jag min dotter är.
 
Sv: Trotsålder vid 11-12 år?

Jag var orolig för det...att han inte skulle må bra men när han mår dåligt brukar det vara riktigt trassligt vilket läget inte är nu..utan det är vid vissa tillfällen som det här "stökiga" kommer.

Men...jag ska ta ett samtal med honom och se om det är något som trycker.
Men det är skönt att höra att det KAN vara en "pub" eller ja...en "förpub".
Inte längesedan min ena bror (nu 13) var i den åldern och jag kan ju relatera lite till det om jag tänker efter......men man vet ju inte.

Mitt första barn och min första pubertet ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 793
Senast: Thaliaste
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
981
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 211
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp