Tror du på Gud?

Sv: Tror du på Gud?

Detta har vi att tacka Gud för! Religion är farligt!

Men det har ju inte direkt med att tro att det kan finnas en "Högre Makt" att göra.
Där så handlar det om människor som åberopar sin högre ställning gentemot en "Högre Makt" till att kontrollera och styra andra.
Och det är något annat än att tro på en "Skapare".

Man skall nog göra skillnad på Gud och Religion.

Dina erfarenheter underkänner jag inte på något sätt och jag vet att du inte är ensam om dem. Men pådyvlad uppfattningar kan man ju bli i många frågor, precis som du verkar resonera.

Jag blir mest glatt överraskad över att inte alla har samma sorts erfarenheter som jag av religiösa (kristna) avvikelser. Det tyder ju ändå på att världen är lite bättre än den framstår för mig, vilket är glädjande.

Kommer plötsligt att tänka på läraren i lågstadiet som mitt i någon av de faktiskt rätt otroliga berättelserna om Jesus, med hetsig stämma och röda fläckar på halsen gastade att "Det finns bevis för detta!". :D

I den här tråden blir man ju pådyvlad konstiga uppfattningar om vetenskap, men det står ju envar fritt att låta bli att läsa om man inte tål det.

Senast ändrad:

"Gud" och "en högre makt" skulle för mig lika gärna kunna vara vetenskap. Men på en nivå så helt utanför människans uppfattning och perspektiv att vi aldrig kommer att begripa eller definiera den.

För att dra en lite konstig parallell, men jag kanske ändå får fram en poäng. En myra kommer aldrig kunna utföra trippelintegraler, förstå hur jordens inre är uppbyggt eller förutspå klimatförändringar. Det gör inte dessa företeelser mindre sanna.

Att tro, eller nej förlåt anse, att just människan skulle vara kapabel att se, förstå och definiera allt som är sant är för mig både naitvt och rätt cyniskt.

Med den insikten är steget till en tro på en högre makt inte särskilt långt. Om man sedan definierar det som Gud, en högre makt, eller sådan som mänskligheten aldrig kommer att begripa, är för mig rätt egalt.

Senast ändrad:

Precis så där känner jag det också.
Myran är ett utmärkt exempel tycker jag.

Så min slutsats blir att jag kan inte ha en aning om vad mer som finns och hur det ser ut.
När jag någonstans vid räknandet på den 6te dimensionen tappade bort mig rent känslomässigt så upplevde jag en verklighet som stod utanför min förmåga att begripa.
Det förändrade mig en hel del.

Jag har i hela mitt liv varit Ateist, eftersom jag mer trott på vetenskapen. Jag har också varit övertygad om att gud är ett påhitt av människan, eftersom att vi behöver en förklaring, och en högre makt att tro på vid svåra tillfällen i livet.

Nu för tiden vet jag inte vad jag tror på. Jag tycker nog att kroppens funktioner och allt annat i universum klaffar lite för väl, för att det ska ha skapats av Big Bang. Jag tror alltså att det måste finnas en djupare förklaring än bara en Big Bang. Sedan vet jag inte om jag tror på att det finns en "gud" men något högre syfte finns det. Jag såg ett klipp på Youtube där dom filmade från gräset här på jorden och så följde kameran med längre och längre upp, ifrån jorden och ut i universum, och jag var helt förbluffad över hur små vi egentligen är. Och hur fantastiskt och välskapat allting är.

men eftersom jag inte alls vet vad som är sant och att vi kanske aldrig kommer få reda på det så är jag Agnostiker

kl.

En fråga till alla som säger att de är vetenskapligt lagda och ateister:
Vet ni ens vad ateist betyder?

Det är när man vet att Gud inte finns och eftersom detta inte är bevisat kan det ju inte heller vara vetenskapligt.

Ateist är en negation som betyder att man inte är troende - icke teist.

Själv gillar jag Dawkins initiativ att instifta en term för oss som inte är religiösa, som inte bygger på att religiositet är normen och vi avvikande. Hans val av term(bright) är dock lite olycklig, eftersom den lätt misstolkas.

Det konstiga är: under hela mitt långa liv kan jag inte påminna mig att jag någon enda gång blivit utsatt för religiösa påtryckningar. Att jag träffar människor som pratar om sin tro gör inte att jag känner mig på något vis personligt utsatt.

Om jag inte ville ha andras åsikter "pulled out in public" är dessutom Buke det första ställe jag skulle lämna.

Jag har faktiskt inte mött någon blottare heller i mitt liv, men för det kan jag ju ändå känna att jag gärna låter bli det. Och det kan kanske vara lite olika hur man tolkar "pulled out in public". Jag kan också leva med att människor pratar om sin tro, så länge de respekterar att jag pratar om att valet att inte tro. Vad jag motsätter mig är när religionen blir "public" på ett sådant sätt att den sätter regler för samhället man lever i, och det har jag (liksom troligtvis de flesta här) svårare för vare sig det gäller abortförbud eller att avrätta homosexuella i Guds namn.

kl.

En fråga till alla som säger att de är vetenskapligt lagda och ateister:
Vet ni ens vad ateist betyder?

Det är när man vet att Gud inte finns och eftersom detta inte är bevisat kan det ju inte heller vara vetenskapligt.

Det kanske är just det vi anser, nämligen att vi vet att någon gud inte finns. Precis som att jag vet att det bor en osynlig drake under min säng eller att kylskåpet invaderas av små troll på nätterna.

Det finns i min mening ingen logik i att gå och tro att det finns en massa saker: troll, älvor, monster, änglar, gudar osv. om inga belägg för dess existens har visats.

Jag har faktiskt inte mött någon blottare heller i mitt liv, men för det kan jag ju ändå känna att jag gärna låter bli det. Och det kan kanske vara lite olika hur man tolkar "pulled out in public". Jag kan också leva med att människor pratar om sin tro, så länge de respekterar att jag pratar om att valet att inte tro. Vad jag motsätter mig är när religionen blir "public" på ett sådant sätt att den sätter regler för samhället man lever i, och det har jag (liksom troligtvis de flesta här) svårare för vare sig det gäller abortförbud eller att avrätta homosexuella i Guds namn.

Aha. Jag tolkade dig mer som det där som ofta kommer upp i såna här diskussioner: det låter som om alla troende är missionärer som försöker pracka på andra sin religion så fort de bara får en chans. Det är väldigt överdrivet, tycker jag.

"Folk får gärna ha sin tro så länge de inte försöker pracka på mig den" blir lite som "homosexuella får göra vad de vill i sängen så länge de inte blandar in mig". I ingendera fallet behöver man bli särskilt påprackad eller inblandad, tycker jag. Jag blir isåfall mer irriterad på folk som tjatar om att jag borde pröva LCHF mot min migrän, eller homeopatmedicin.

Men vad/vem är Gud, då?

Jag tror alltså själv inte men jag uppfattar Gud som ena parten i en relation som vissa människor har. Men som någon person/väsen tror jag inte att de uppfattar henom.

Den där relationen kan nog definieras på olika sätt. Lejonelle ger ju sin tolkning, t ex.

Ogripbara fenomen faller in därunder. Om man bara anser att allt gott i världen kan kallas för Gud har man väl bara skapat en synonym till godhet? Det är inte så mycket att tro på? Goda vet vi att människor kan vara via deras handlingar.

Vad jag motsätter mig är när religionen blir "public" på ett sådant sätt att den sätter regler för samhället man lever i, och det har jag (liksom troligtvis de flesta här) svårare för vare sig det gäller abortförbud eller att avrätta homosexuella i Guds namn.

Men det behövs ju ingen tro på Gud för det.
Det räcker ju med att någon galning får för sig att det är bra för mänskligheten.
Hålla "Rasen Ren" i Darwins namn går också bra.

Jag använder ungefär samma resonemang för att "bevisa" att gud inte finns ;). För hela resonemanget bygger på att människan är skapelsens krona, endast vi kan (till viss del) förstå hur världen hänger samman och ens inse att det finns en gud. För djuren är livets mening att föra sina gener vidare, ingenting annat. Det är lite samma tankegångar kring aliens, att de ska ha utvecklats på något liknande sätt, helst gå på två ben och ha ett intresse av energiutvinning, teknik och vara nyfikna på sådant de måste kunna föreställa sig finns.

Människan är minst sagt ett märkligt djur, men jag tror inte ett ögonblick på att evolutionen har avstannat med oss som slutprodukt. Det är lite storhetsvansinne över det...

Kl

Tror inte på någon gud, men vill inte kalla mig ateist heller. Jag tror att det finns något som trots allt har gjort att världen ser ut, finns och är som den är idag. Funderar vidare och har svårt att tro på något jag inte kan känna, se eller få bevis för att det finns...

Vetenskapliga sanningar är ju inga sanningar i egentlig mening utan hypoteser som vi ännu inte kunnat falsifiera. Det händer ju hela tiden att vi måste omvärdera det vi kallar en vetenskaplig sanning.

Jag använder ungefär samma resonemang för att "bevisa" att gud inte finns ;). För hela resonemanget bygger på att människan är skapelsens krona, endast vi kan (till viss del) förstå hur världen hänger samman och ens inse att det finns en gud. För djuren är livets mening att föra sina gener vidare, ingenting annat. Det är lite samma tankegångar kring aliens, att de ska ha utvecklats på något liknande sätt, helst gå på två ben och ha ett intresse av energiutvinning, teknik och vara nyfikna på sådant de måste kunna föreställa sig finns.

Människan är minst sagt ett märkligt djur, men jag tror inte ett ögonblick på att evolutionen har avstannat med oss som slutprodukt. Det är lite storhetsvansinne över det...

Varför skulle tron på en gud innebära att människan var skapelsens krona? Eller missförstår jag helt vad du skriver?

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 104
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar