Tror du på Gud?

Sv: Tror du på Gud?

Vi vet inte varför vi finns. Det vi idag kallar Big Bang som jag ser det som ett verk av Gud. Och Gud är en kraft som är ständigt närvarande hos oss alla. Bibeln tar jag inte alls bokstavligt. Mkt är metaforer. Big Bang kan ju inte bara uppstått av ingenting? Men jo tydligen och ändå hävdar många vetenskapsmän att därför är Bibeln bullshit.

Vi är alla samma. Vi påverkas av varandra. Rymden påverkar oss. Solen (det vi såg som guden från början).

Gud är inte bunden till en viss religion.

Åh vad jag håller med dig!

*kl*

Visst kan man vara en mycket framgångsrik vetenskapsman och även tro på Gud, men jag förstår inte varför man ska låtsas som att förhållandet mellan vetenskap och religion inte är ett dugg komplicerat för det är det ju. Annars hade det knappast varit så många diskussioner om just det förhållandet.

Jag tänker att som forskare kan man snarare bli mer skeptisk till vetenskapen. Jag läser en hel del STS-litteratur för tillfället och det gör verkligen inte saken bättre...

Jag tänker att som forskare kan man snarare bli mer skeptisk till vetenskapen. Jag läser en hel del STS-litteratur för tillfället och det gör verkligen inte saken bättre...

Jo, det ligger det ju något i. Men oavsett om jag är vetenskapligt lagd eller inte, så pratar inte jag om vetenskap som sanningar som ska bevisas, utan på helt andra och betydligt mer mångfacetterade vis. Det var det jag syftade på när jag skrev om den vetenskapliga läggning som verkar vara vanlig i tråden.

*kl*

Visst kan man vara en mycket framgångsrik vetenskapsman och även tro på Gud, men jag förstår inte varför man ska låtsas som att förhållandet mellan vetenskap och religion inte är ett dugg komplicerat för det är det ju. Annars hade det knappast varit så många diskussioner om just det förhållandet.

I vilka sammanhang menar du att du stöter på de diskussionerna?

Jag har svårt att komma på någon enda sådan diskussion som förts mellan personer som har någon form av vettig kunskap både om vad vetenskap är och om vad religion är.

Så som frågan problematiseras i den här tråden, tex, tyder flertalet inlägg på att man minst saknar kunskap om det ena av de två.

Det är uppenbart att de som pratar om 'vetenskapen' på det sättet bara tänker på positivismen. Känns ungefär som om de har bytt ut föreställningen om en gubbe i vitt mot några andra gubbar i vitt.

Nej. Jag var mycket skeptisk redan som barn och vägrade envist klistra Jesusbilder i en bok på Kyrkans barntimme (jag rymde därifrån istället), jag har nog aldrig haft någon barnatro.

Det finns så mycket skit i världen, krig, svält, sjukdomar, död. Vart är gud i det?

Dessutom har jag umgåtts med en del överreligösa människor, och jag blir ärligt talat rädd för dem. Visst, det är extrema personer, men att döda i Guds namn tycker jag inte är rimligt någonstans.

Dessutom har jag umgåtts med en del överreligösa människor, och jag blir ärligt talat rädd för dem. Visst, det är extrema personer, men att döda i Guds namn tycker jag inte är rimligt någonstans.
Fast det där har inte med gud att göra, gud vill inte att man dödar i "guds namn", det är mest något folk hittat på för att få en anledning att döda/kriga eller vad dom nu vill göra. Men det står ingenstans i bibeln iallafall.

Varför/varför inte?

Vad är Gud?

Nej, jag tror inte på någon slags Gud.
Personligen har jag inte fått någon indikation eller antyda att det skulle finnas en högre makt. Det finns ju väldigt mycket i vår värld som vi ännu inte kan förklara, men det innebär ju inte att det skulle finnas en gud :)

För 2000 år sen visste man inte mycket om universum eller jorden och dess historia. Då var det ju naturligtvis mycket lättare att placera en Gud i himlen och ett helvete under marken när man började skriva ihop heliga böcker.
Men uppenbarligen är ju inte alla kristna överens om hur man tolkar bibeln
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_frikyrkor_i_Sverige :)

För 2000 år sen visste man inte mycket om universum eller jorden och dess historia. Då var det ju naturligtvis mycket lättare att placera en Gud i himlen och ett helvete under marken när man började skriva ihop heliga böcker.

Men ärligt - vet vi så mycket nu om man jämför med om ytterligare 2000 år?

Men ärligt - vet vi så mycket nu om man jämför med om ytterligare 2000 år?

Fast - vad har det för betydelse?

vi lever i den här kontexten - med den kunskap och de teorier vi har. Nu.

Varje människas upplevelse av "sanning" utgår från sitt sammanhang.

Den absoluta sanningen finns ju inte.

Jag håller med.

Sen tycker jag att våran litenhet som människor i detta enorma universum snarare talar emot än för att det ska finnas en gud, eller en högre stående makt med någon typ av medvetande. Än har vi inte förklaringar till allt, men jag tror inte att vårat universum har födits ifrån intet, det har alltid funnits något, men tanken om att tid och rum kan vara oändligt är väldigt svårt att greppa. Eftersom det är så svårt att greppa de tankarna så är det "bekvämt" att ta till att det skulle finnas något sorts styre över jorden och universum, och sedan säga att allt detta inte kan bildas av slumpen. Bara vintergatan innehåller mer än 400 miljarder stjärnor, tänk alla livsformer som uppstått och dött ut bara i vår egen galax.

Jag kan villigt erkänna att jag hatar tanken att livet bara tar tvärt slut efter döden, men eftersom jag för allt i världen inte kan förstå hur en gud kan vara inblandad på något sätt i våra liv mer än som ett grundlöst medel att förenkla vår verklighet. Om det sen skulle visa sig att jag har fel angående livets ände så tror jag inte att det får en annan förklaring än att det är en hittills okänd fysisk lag och den enda som är evigt med min kropp är dess atomer i en form eller annan.

Senast ändrad:

Kan ni förklara hur ni tänker när ni säger att det inte finns någon absolut sanning? Det finns det ju per definition. Menar ni istället snarare att sanningen är omöjlig att komma fram till?

I vilka sammanhang menar du att du stöter på de diskussionerna?

Jag har svårt att komma på någon enda sådan diskussion som förts mellan personer som har någon form av vettig kunskap både om vad vetenskap är och om vad religion är.

Så som frågan problematiseras i den här tråden, tex, tyder flertalet inlägg på att man minst saknar kunskap om det ena av de två.

När demarkationsproblemet diskuteras brukar förhållandet mellan vetenskap och religion ofta komma upp t.ex. Det kanske inte är vanligt att man snubblar över en sådan diskussion i vardagen men det är ju sant för en massa vanligt förda vetenskapliga diskussioner. Ämnet har faktiskt diskuteras relativt brett och länge. Om man tycker någon är okunnig om vad religion är så verkar det väldigt ofta utgå från ens egna subjektiva preferenser. D.v.s vad man själv tycker religion är, inte någon allmän konsensus.

Sanning är färskvara.
Dagens sanning är inte den samma som morgondagens eller gårdagens.

I går var Jorden platt.
I dag är den rund.
I morgon så är vår Världsuppfattning på något annat sätt som vi ännu inte vet.

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 097
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar