Sv: Tror du på Gud?
Varför/varför inte?
Vad är Gud?
För mig är nog begreppet "gud", en skapare.
Jag tror att det kan finnas en skapare.
Jag tror även att det kan vara så att det inte finns en skapare.
Jag är nog öppen för förslag helt enkelt.
Vetenskap är grymt intressant, och "big bang" t.ex. verkar vara en möjlig teori på något som kan ha hänt. Men vad säger att "big bang" var det "första" som hände? Det kanske bara var en av många händelser. Händelser som vi ännu inte förstår.
En "skapare" kanske skapade någonting som resulterade i big bang? Eller så resulterade "big bang" i att en skapare skapades. Eller oändligt många andra varianter..
Jag kan tänka mig ett scenario där en "gud", en skapare, skapade allt. Ungefär som en programmerare skapar ett datorprogram. Vi befinner oss nu inuti detta program, och vi kan omöjligt se vad som finns utanför. Vi är låsta här inne. Våra vetenskapsmän kan försöka "mäta" hur länge vårt datorprogram har existerat, och kan försöka hitta spår av källkoden. Kanske kan de mäta fram en tidpunkt då allt "dök upp ur tomma intet", då datorprogrammet triggades igång. Kanske är det omöjligt, eftersom vi inifrån programmet endast ser resultaten av vad källkoden åstakommer och vi är begränsade av dess regler. Programmet kanske skapades för att "se ut" som att det har existerat i all oändlighet. Våra mätningar är kanske obrukbara för att kunna bevisa detta.
Men vem vet... Någon dag kanske "gud" bestämmer sig för att, ge oss mer information. Eller så krashar programmet och allt i en enda stor big blåskärm...
En annan intressant tanke är den dagen människan skapar äkta artificiell intelligens (om det någonsin sker). Då kommer vi själva kunna skapa ett sådant scenario, där vi själva är "gud" och skapar ett datorprogam med medvetna varelser inuti. Och de medvetande varelserna i programmet försöker förstå varför de existerar..
Jag tror att det finns många saker vi inte vet. Men det häftigaste är ju ändå hur många saker vi ännu inte ens förstår att vi inte vet.