Tror du på Gud?

Ja, jag tror på Gud. Fast jag byter gärna ut ordet tro mot tillit. Jag känner att det är någon som ser mig, vill mig väl och beskyddar mig. Det finns både en med människoögat synlig värld och en osynlig. Vetenskapen har gjort det möjligt att tämja elektrisiteten och använda den i vår tjänst, före 1800-talet förstod folk att den fanns men bara som ett naturfenomen. Vi kan däremot aldrig tämja Gud, använda Gud. Jag tror att Gud med stort G (finns andra andemakter också) satte igång skapelsen som någon annan skrev liknar den ett dataprogram med många möjligheter. Sedan har han aldrig övergivit den utan är närvarande och följer utvecklingen med intresse och känner sorg då vi fördärvar så mycket. Jesus stod Gud väldigt nära och han bevarade sitt hjärta rent och jag tror att det var därför han uppstod från de döda. Innan Jesus så gällde lagen "öga för öga och tand för tand". Även många som ville förlåta och valde att inte hämnas var själsligt så sårade av det onda som hänt att dom ändå blev en länk i kedjan. De som möter Jesus upplever kärlek och att deras själar sakta men säkert läker. Men det är med Jesus som med Gud, de hör samman, att han kan använda oss men inte låter sig användas. (Många frikyrkor försöker).
Det är nog snarare så att gud har skapats för att kontrollera andra och det har ju fungerat väldigt väl i årtusenden oavsett vad folk har trott på.

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 097
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar