Sundsvall?

Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och bra dykning, och då har Sundsvall kommit på tal.

Men hur är Sundvall för övrigt? Jag har aldrig ens passerat staden och känner inte en kotte på många timmar resa därifrån. Är det ett trevligt ställe där man kan lära känna folk, eller är man utbölning i fyra generationer och gud nåde dig om man råkar vara lite udda? Hur är turskidåkningen?

Vad är bra dykning? Vättern har siktdjup på 18 meter men du ser nästan bara kräftor. Bottenhavet har småtrist sikt ibland kul saker, men från Sundvall har du hyffsad närhet till Norge. Och vill du utveckla is-dyk behöver du is. Det finns i Sundsvall.

Men gillar du dykning, hästar och snö, lär du hitta umgänge. Lite var du än flyttar norr om Gävle. Dykningen i inlandet, typ Östersund är rätt begränsad.

Sundsvall har legendariska rock-klubben Pipeline med alltid intressanta bokningar.

Det går att ta Nolbybacken ner på skidor, springa 500 meter och slänga sig i Bottenhavet. Medelpads landskapsblomma är gran. Så turskidåkning är oftast i skog.
 
Personligen skulle jag aldrig i livet flytta till Sundsvall. "Norrlands Murmansk" eller nåt sånt brukar staden kallas. Skitful stad.

Dock har Sundsvall mkt trevligt dykfolk, som är aktiva med sin dykning. Brukar även ha mkt resor till tex Malta, och tidigare (när det var lugnare) till Egypten.
 
Väldigt off-topic och långt från Sundsvall - men om jag skulle vilja dyka så skulle jag vilja dyka i min sjö där hemma. (jag var ute på promenad och när jag kom fram till den här viken var jag bara tvungen att kasta kläderna och bada, tur att det inte är mycket båttrafik på den här sjön :D )
IMG_8599.webp
IMG_8599.webp
 
Turskidåkningen tycker jag är skit där, men jag jämför ju med västra Jämtland så andra kanske tycker den är ok. Utförsåkningen är också dålig men fina längdspår (dock ganska kort säsong).

Skulle precis skriva det, om @escodobe menar turskidåkning så är min upplevelse att Sundsvalls utbud inte är något vidare. Om det däremot var längdskidåkning som menades så är det ju jättebra förhållanden förutsatt en kuststad i mellansverige. Södra berget så nära stan är ju fantastiskt. Sen är det givetvis sämre än förhållandena i fjällvärlden, men den jämförelsen är ju lite orättvis (och irrelevant om man vill ha dykning också).
 
Skulle precis skriva det, om @escodobe menar turskidåkning så är min upplevelse att Sundsvalls utbud inte är något vidare. Om det däremot var längdskidåkning som menades så är det ju jättebra förhållanden förutsatt en kuststad i mellansverige. Södra berget så nära stan är ju fantastiskt. Sen är det givetvis sämre än förhållandena i fjällvärlden, men den jämförelsen är ju lite orättvis (och irrelevant om man vill ha dykning också).
Det är just turskidor i förstahand. Men även längd
 
Personligen skulle jag aldrig i livet flytta till Sundsvall. "Norrlands Murmansk" eller nåt sånt brukar staden kallas. Skitful stad.

Dock har Sundsvall mkt trevligt dykfolk, som är aktiva med sin dykning. Brukar även ha mkt resor till tex Malta, och tidigare (när det var lugnare) till Egypten.
Resor är irrelevant var de utgår från. Utan fokus är på just lokal dykning så verkar Sundsvall vara attraktivt
 
Resor är irrelevant var de utgår från. Utan fokus är på just lokal dykning så verkar Sundsvall vara attraktivt

Aha. Isåfall skulle jag rekommendera dig att flytta till västkusten (mkt djurliv) eller typ omkring Sthlm (enormt mkt spännande gamla vrak ute i skärgården) ifall du vill hålla på med lokal dykning.

Vad är det som du finner attraktivt med dykning kring Sundsvall just?

Dykningen här uppe är verkligen inget att flytta hit för. Har du tur får du se en simpa då och då eller bli halvt ihjälskrämd av en gigantisk gädda. Visst, det finns lite trista vrak spridda lite här och där, men det är mörkt, kargt, ofta kass sikt och jävligt kallt.
 
Aha. Isåfall skulle jag rekommendera dig att flytta till västkusten (mkt djurliv) eller typ omkring Sthlm (enormt mkt spännande gamla vrak ute i skärgården) ifall du vill hålla på med lokal dykning.

Vad är det som du finner attraktivt med dykning kring Sundsvall just?

Dykningen här uppe är verkligen inget att flytta hit för. Har du tur får du se en simpa då och då eller bli halvt ihjälskrämd av en gigantisk gädda. Visst, det finns lite trista vrak spridda lite här och där, men det är mörkt, kargt, ofta kass sikt och jävligt kallt.
Jag bor alltså på västkusten nu och gör lokal dykning varje vecka. Men från och med nu till mars är det novemberväder 2 grader och regn typ. Jag vill flytta upp för riktiga vintrar med snö och den minst dåliga dykningen i norr Jag gillar vrak och att ha nära till gruvorna blir snart relevant. Mörkt och kallt är inte ett problem. Jag kan köpa mycket batteripower och en RB i mellanskillnaden mellan en bostad här och i Sundsvall 😀
 
Senast ändrad:
Är det nån som har ett annat tips om ställen i Sverige med både snö på vintern och dykning (ej Östersund) så tas tipsen gärna emot.
 
Bästa dykläget vore typ västerås men det är ju tveksamt om vintrarna är såpass mycket bättre att det är värt att flytta eftersom det egentligen är fjäll jag vill
 
Bästa dykläget vore typ västerås men det är ju tveksamt om vintrarna är såpass mycket bättre att det är värt att flytta eftersom det egentligen är fjäll jag vill
Tror inte på Västerås. Det är ju nära Uppsala och där består vintrarna mest av is.

Jag har en kompis som är fd dykguide och bor i Borlänge. Hen har tröttnat på att dyka i Sverige men deras dykklubb verkar trevlig och vintrarna tycks vara mer snörika. Jag kan kolla med hen om utbudet om du vill.
 
Jag bor alltså på västkusten nu och gör lokal dykning varje vecka. Men från och med nu till mars är det novemberväder 2 grader och regn typ. Jag vill flytta upp för riktiga vintrar med snö och den minst dåliga dykningen i norr Jag gillar vrak och att ha nära till gruvorna blir snart relevant. Mörkt och kallt är inte ett problem. Jag kan köpa mycket batteripower och en RB i mellanskillnaden mellan en bostad här och i Sundsvall 😀

Då skulle jag nog hellre kika närmare på Luleå/Piteå/Kiruna! Riktiga vintrar, mycket (tec)dykfolk och nära till Narvik och Plura om du är lagd åt det hållet 😁
 
Tror inte på Västerås. Det är ju nära Uppsala och där består vintrarna mest av is.

Jag har en kompis som är fd dykguide och bor i Borlänge. Hen har tröttnat på att dyka i Sverige men deras dykklubb verkar trevlig och vintrarna tycks vara mer snörika. Jag kan kolla med hen om utbudet om du vill.
Rätt nära både gruvor och Stockholm med mycket vrak
 
Bästa dykläget vore typ västerås men det är ju tveksamt om vintrarna är såpass mycket bättre att det är värt att flytta eftersom det egentligen är fjäll jag vill


För det du vill ha, jobbmöjligheter inkluderat, skulle jag söka mig till Kiruna om jag var du. Sundsvall har ganska långt till fjäll och kusten gör vintrarna rätt osäkra i kombination med att det inte ligger så långt norrut.

Hör av dig till Kiruna sportdykarklubb för att ta reda på var och hur de brukar dyka.
 
Personligen skulle jag aldrig i livet flytta till Sundsvall. "Norrlands Murmansk" eller nåt sånt brukar staden kallas. Skitful stad.

Dock har Sundsvall mkt trevligt dykfolk, som är aktiva med sin dykning. Brukar även ha mkt resor till tex Malta, och tidigare (när det var lugnare) till Egypten.
Fast det stämmer ju verkligen inte, Sundsvall har en fantastiskt vacker stenstad. Sundsvall blev utsedd till Sveriges vackraste stad 2017 tex. Det är ju verkligen en av Sundsvalls "selling points" , att staden är så vacker med sina fina byggnader. Jag vet inte vilka byggnader/ del av staden du syftar på? Sen finns det ju enormt vackra bostadsområden med sekelskiftsvillor runt omkring som gör det ännu charmigare :) (givetvis finns det enskilda fula byggnader också....kommunhuset är väl sisådär:p)
 
Fast det stämmer ju verkligen inte, Sundsvall har en fantastiskt vacker stenstad. Sundsvall blev utsedd till Sveriges vackraste stad 2017 tex. Det är ju verkligen en av Sundsvalls "selling points" , att staden är så vacker med sina fina byggnader. Jag vet inte vilka byggnader/ del av staden du syftar på? Sen finns det ju enormt vackra bostadsområden med sekelskiftsvillor runt omkring som gör det ännu charmigare :) (givetvis finns det enskilda fula byggnader också....kommunhuset är väl sisådär:p)

"Norrlands Murmansk" fick jag höra av en vän och tillika Sundsvallsbo 🤷🏼‍♀️ Har varit i stan själv många ggr, och inte fan kan jag påstå att den är vacker, då är tex Härnösand mycket finare.
 
Hur noga har du undersökt möjligheterna i Norge? Har du provat att söka några jobb?
Låter fantasilöst att flytta till Sundsvall för dykning och turskidåkning. När du i Norge kan dyka i havet och åka skidor på fjället samma dag, till exempel Bodø, Narvik, Harstad, Tromsø, Alta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp