Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ärligt - vet vi så mycket nu om man jämför med om ytterligare 2000 år?
När demarkationsproblemet diskuteras brukar förhållandet mellan vetenskap och religion ofta komma upp t.ex. Det kanske inte är vanligt att man snubblar över en sådan diskussion i vardagen men det är ju sant för en massa vanligt förda vetenskapliga diskussioner.
Det var det jag undrade om och hoppades att du menade. Det finns en del personer som verkar tro att sanningen faktiskt är relativ, d.v.s den är inte samma för mig som för dig t.ex. Och det är ju struntprat. Visst kan vår perception av sanningen vara olika men inte sanningen.
Det där tror jag inte på ett dugg. Jag träffar många småbarn, träffat många olika småbarn och nej, många av dom har verkligen ingen medfödd moral. Många av dom jag träffat har verkligen ingen respekt för andra levande varelser. Det är någonting man har lärt dom, att skada ingen annan, hjälp andra istället för att vara egoistisk osv.
Det är någonting som man lär sig, vissa lär det sig snabbare än andra. Vissa har mera moral i sig än andra har, vissa måste anstränga sig för att vara snäll och bry sig om andra.
Gud är en vägledning i livet, en hjälp för att vara en så god medmänniska som möjligt. Människor behöver verkligen en vägledning i livet, sen om den består av en annan klok människa eller gud som man vänder sig till. Men vägledning behöver alla människor tror jag.
Det är en traditionell uppfattning att bara människor kan känna empati, men även vissa andra djurarter har tillgång till olika grader av empati. Emotionell smitta anses grunda sig i den evolutionära utformningen av nervsystemet, en enkel mekanism vi delar med många andra djurarter.
Hos människor innebär det att nyfödda barn automatiskt börjar gråta om de hör andra jämnåriga gråta. Detta härstammar från att när vi observerar något hos någon annan, aktiveras på en neuronal nivå en liknande mental representation hos oss själva. Så när vi ser någon som ler så känner vi oss oftast gladare, när vi ser någon som ser arg ut så känner vi oss ofta mer arga eller mer rädda. [1] Nyfödda barn föds predisponerade med förmågan att vara sensitiva och responsiva till andras subjektiva tillstånd. Detta innebär att 45 minuter gamla nyfödda redan kan skilja på glada, ledsamma och förvånade ansiktsuttryck. [2]
Fast det där har inte med gud att göra, gud vill inte att man dödar i "guds namn", det är mest något folk hittat på för att få en anledning att döda/kriga eller vad dom nu vill göra. Men det står ingenstans i bibeln iallafall.
Men det är ju skillnad på att tro på gamla böcker och att vara osäker på om det kanske finns en "Högre Makt" ändå med en "Skapare" av något slag.
Som det där med att räkna i 5, 6 eller 7 dimensioner.
Jag har gjort det men kunde inte logiskt greppa hur det skulle se ut.
Fast du blandar ihop vad vi tror är sant med vad som är sant. Sanning ändras aldrig av vad vi tror eller vilken uppfattning vi har. Vad vi tror är sant gör däremot det.
Men då är det inte heller säkert att det är en Makt (utan kanske en alien som halkade till i ett vad) att den är god, eller att den bryr sig (klassikern, jorden skapades och skaparen försvann iväg på andra äventyr)
Sv: Tror du på Gud?
Nej vad det är eller inte, det är totalt höljt i dunkel.
Kanske är det flera Aliens som kämpar mot varandra och vissa är goda och andra onda.
Jag tror att Godheten får vi stå för själva.
Och att den kampen får vi alltid föra utan hjälp utifrån.
Ja, jag tror på Gud. Fast jag byter gärna ut ordet tro mot tillit. Jag känner att det är någon som ser mig, vill mig väl och beskyddar mig. Det finns både en med människoögat synlig värld och en osynlig. Vetenskapen har gjort det möjligt att tämja elektrisiteten och använda den i vår tjänst, före 1800-talet förstod folk att den fanns men bara som ett naturfenomen. Vi kan däremot aldrig tämja Gud, använda Gud. Jag tror att Gud med stort G (finns andra andemakter också) satte igång skapelsen som någon annan skrev liknar den ett dataprogram med många möjligheter. Sedan har han aldrig övergivit den utan är närvarande och följer utvecklingen med intresse och känner sorg då vi fördärvar så mycket. Jesus stod Gud väldigt nära och han bevarade sitt hjärta rent och jag tror att det var därför han uppstod från de döda. Innan Jesus så gällde lagen "öga för öga och tand för tand". Även många som ville förlåta och valde att inte hämnas var själsligt så sårade av det onda som hänt att dom ändå blev en länk i kedjan. De som möter Jesus upplever kärlek och att deras själar sakta men säkert läker. Men det är med Jesus som med Gud, de hör samman, att han kan använda oss men inte låter sig användas. (Många frikyrkor försöker).