Tror du på Gud?

Sv: Tror du på Gud?

Tänker du på många vetenskapligt lagdas förnekande av all annan vetenskap än natur- så håller jag med.

Hur är man när man är "vetenskapligt lagd"? Och kan man bara vara det när det gäller naturvetenskap?

För övrigt är jag övertygad om att det finns många troende naturvetare. Men ni drar ner det på en sån fånig nivå - som om Gud, för en troende, skulle vara nåt slags väsen som rent fysiskt skapat jorden "och så kan det ju inte vara för det var ju the Big bang":crazy:

Tack! Håller helt med. Jag hyllar vetenskapen men vetenskapen vet inte allt och kan inte förklara allt. Människans hjärna kan inte ens greppa att rymden aldrig tar slut. Människan är så väldigt liten mot vad jag tror finns där ute.

Nej jag tror inte på någon gud. Jag "vet" att gud inte finns på ett sätt som jag inbillar mig är ganska likt den religiöses sätt att veta att gud finns.

Nej jag tror inte på Gud men jag tror däremot att det finns något annat runtomkring oss.

Det ligger i vetenskapens natur att tvivla till dess att man är överbevisad, så om du ska få mig troende måste du överbevisa mig om att det gudomliga existerar.

Sen om du väljer att se det hela lite mer som esoterisk alkemi, där det gudomliga ingår som en del i materien - Quinta essentia, det femte elementet - istället för att se det gudomliga som en skäggig gammal gubbstrutt gör ingen större skillnad för mig.

Bevisa guds existens så ska jag börja tro !

Detta gäller ju oavsett om du finner gud i kyrkan eller i kvark-gluonplasma...

Då har jag personligen lättare att se förekomsten av Chi eller Ki som något gudomligt, där har jag ju sett mer av bevis. Men är detta verkligen något gudomligt eller är det istället ett bevis på vad vi människor egentligen är kapabla till om vi verkligen vill ?

Inte heller ser jag Higgs partikel som ett gudsbevis...

Det ligger i vetenskapens natur att tvivla till dess att man är överbevisad, så om du ska få mig troende måste du överbevisa mig om att det gudomliga existerar.

Är detta ett uttryck för din "vetenskapliga läggning"?

Bekymmersamt, kära du, bekymmersamt. :(

Du pratar ju inte ens om tro. Blir vi överbevisade om Guds (eller Spaghettimonstrets) existens, tror vi ju inte. Då vet vi.

Jag är med i Humanisterna och vi jobbar för en värld utan vidskepelse och med mänskliga rättigheter i fokus. Det är så att vidskepelse är många gånger orsaken till ondska i världen. Självmordsbombare (9/11), hedersvåld, förföljelse av personer med annan tro, hets mot homosexuella, hot mot abortkliniker, förbud mot preventivmedel, andeutdrivning på barn (Uganda), stympning av barns könsorgan osv. Listan kan göras lång. Detta har vi att tacka Gud för! Religion är farligt!

Oändligt innebär just det - oändligt.

Då är det kanske svårare att föreställa sig att universum faktiskt kan ha ett slut, en gräns där världen som vi kan uppfatta den upphör att existera.

Att vårt så stora universum bara existerar en kort stund mitt i en gigantisk explosion...

Och att vårt universum, hur stort det än är, kanske bara är ett bland ofantligt många parallella universa :D

Men är det ett skäl för att blanda in högre makter i det hela ?

Mitt svar på det är ett distinkt nej, men visst har jag förståelse för de som upplever detta som så ogripbart att dom måste blanda in gudomliga faktorer i ekvationen för att kunna greppa den.

Näpp, så därför tror jag inte utan jag föredrar att veta.

Man kan göra ett antagande, det är nästan som att tro om vi ägna oss åt semantik :D

Det ligger snarare i vetenskapens natur (vad det nu är?) att fortsätta tro tills man vet, eller tror sig veta.

eller är det istället ett bevis på vad vi människor egentligen är kapabla till om vi verkligen vill ?

Det är kanske det som är Gud? Vad tror du?

Nej, jag tror inte på Gud. Och mitt förhållningssätt till religion i allmänhet är ungefär så här: "Religion is like a penis. It's fine to be proud of it and share it with people who like it, but don't pull it out in public or force it on me, and you sure as hell better not try to shove it down my kid's throat."

Jag hade en väldigt bra lärare en gång i tiden som sa till oss elever "Tror är något som man gör i kyrkan, ni ska veta".

Och ärligt talat så kan jag inte annat än att hålla med.

En hypotes eller ett antagande är inte samma sak som att tro, tron är blind och om du så vill naiv. Hypoteser och antaganden sätter upp randvillkor, konkretiserar, sorterar och definierar och det är detta som skiljer dem från tro.

Jag är helt enkelt inte en troende person, jag föredrar att veta framför att tro.

Nej, jag tror inte på Gud. Och mitt förhållningssätt till religion i allmänhet är ungefär så här: "Religion is like a penis. It's fine to be proud of it and share it with people who like it, but don't pull it out in public or force it on me, and you sure as hell better not try to shove it down my kid's throat."

:bow::bow::bow: Me like :D

Det konstiga är: under hela mitt långa liv kan jag inte påminna mig att jag någon enda gång blivit utsatt för religiösa påtryckningar. Att jag träffar människor som pratar om sin tro gör inte att jag känner mig på något vis personligt utsatt.

Om jag inte ville ha andras åsikter "pulled out in public" är dessutom Buke det första ställe jag skulle lämna.

Senast ändrad:

Det konstiga är: under hela mitt långa liv kan jag inte påminna mig att jag någon enda gång blivit utsatt för religiösa påtryckningar.

Fast det har jag! Särskilt under mina traumatiska år i det svenska bibelbältet. Där fick man knappt en lugn stund för all religiös propaganda.

Oavsett vilka som skränar i just den här tråden, så har jag mycket oftare blivit respektlöst behandlad av troende för att jag inte tror eller gör fel på andra vis, än vad jag upplevt det omvända.

Kristna har med milt våld försökt hindra mig från att komma in i kyrkan, till och med. Det var i Stockholm för så där 15-20 år sedan. Kristna har vid upprepade tillfällen talat om för mig vilken usel människa jag är med avseende på sexuell identitet. Med mera. Då talar jag om sådan som riktat sig direkt mot min person, inte sådana som pastor Green och pastor Stanley Sjöberg som jag har sluppit träffa.

Men precis som jag får inse att de som kallar sig "vetenskapligt lagda" inte alltid fattar så mycket av vad vetenskap är, räknar jag inte med att folk som kallar sig kristna/annat ska vara särskilt upplysta i alla avseenden.

Varken sympatier med vetenskapen eller med religionen verkar göra folk bättre på något generellt vis, om man ska gå efter min erfarenhet på området.

Det kan jag inte.
Jag vet ju inte själv vad jag skall tro.

Då har jag personligen lättare att se förekomsten av Chi eller Ki som något gudomligt, där har jag ju sett mer av bevis. Men är detta verkligen något gudomligt eller är det istället ett bevis på vad vi människor egentligen är kapabla till om vi verkligen vill ?.

Kanske eller inte.
För mig så är det ingen självklarhet.
Kanske är det ett bevis på att Gud finns?
Jag hittar ju inger som direkt bevisa motsatsen.

Varken sympatier med vetenskapen eller med religionen verkar göra folk bättre på något generellt vis, om man ska gå efter min erfarenhet på området.

Så resonerar väl jag också.

Dina erfarenheter underkänner jag inte på något sätt och jag vet att du inte är ensam om dem. Men pådyvlad uppfattningar kan man ju bli i många frågor, precis som du verkar resonera.

Ja. Totalt orimliga såna.

Det tycker jag är ett litet platt synsätt på världen.
Efter att matematiskt ha räknat i flera dimensioner än 4 så blev jag litet förvirrad vad gäller vetenskap och vad man kan se.
Efter det så tror jag inte längre att konstiga berättelser måste vara orimliga.

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 117
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar