Tror du på Gud?

Sv: Tror du på Gud?

Hur är man när man är "vetenskapligt lagd"? Och kan man bara vara det när det gäller naturvetenskap?

För övrigt är jag övertygad om att det finns många troende naturvetare. Men ni drar ner det på en sån fånig nivå - som om Gud, för en troende, skulle vara nåt slags väsen som rent fysiskt skapat jorden "och så kan det ju inte vara för det var ju the Big bang":crazy:

Du pratar om gud som något bestämt. Specifiera gärna om det är en allsmäktig monoteistisk gud, en zoroastrisk gud, en grekisk eller kanske nordisk gud?

Eller går min poäng fram än en gång; gud är den som samhället för närvarande accepterar att man dyrkar, och föremålet för dyrkan växlar med kultur och tidsepoker.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Hur är man när man är "vetenskapligt lagd"? Och kan man bara vara det när det gäller naturvetenskap?

För övrigt är jag övertygad om att det finns många troende naturvetare. Men ni drar ner det på en sån fånig nivå - som om Gud, för en troende, skulle vara nåt slags väsen som rent fysiskt skapat jorden "och så kan det ju inte vara för det var ju the Big bang":crazy:

Tack själv. Det är rätt jobbigt att så många s k humanister lägger ut orden om hur korkade religiösa människor är, utan att lägga fyra sekunder på att försöka förstå vad det egentligen är som troende människor tror. Det skulle ju inte skada att ta reda på det INNAN man säger att vi är dumma i huvudet allihopa.

Vi börjar med frågan - vad är gud ?

Gud är ett påhitt från förvirrade människohjärnor som försöker se mönster som inte finns, bara för att dom är rädda för att deras liv ska sakna mening.

Det finns ingen ensam gudomlighet i den mänskliga historien, vi har haft lika många religioner och gudsuppfattningar som det finns sandkorn på en sandstrand.

Gemensamt för alla är att dom försöker göra en svårbegriplig värld mer lättförståelig.

Varför är kungen kung och ska bestämma allt ? Jomen Gud har minsann gjort Kungen till kung utav guds nåde...

Varför finns det jordbävningar ? Jomen det är när Loke sliter i sina fjättrar när hans trogna Sigyn måste tömma den skål som hon samlar upp ettret i från de giftormar som gudarna placerade så att deras etter rinner ner i Lokes ögon...

Hur kom elden till ? Jomen Prometheus stal den från gudarna...

Hur kommer det sig att vi har samvetskval när vi gör dumma saker ? Jomen det sitter en god ängel på din ena axel och viskar goda saker i ditt ena öra, men på den andra axeln sitter det en ond ängel och viskar elaka saker i det andra örat...

Tror jag på Gud, eller gudar ? Nej, jag är ateist eftersom jag är vetenskapligt lagd.

Det är rätt jobbigt att så många s k humanister lägger ut orden om hur korkade religiösa människor är, utan att lägga fyra sekunder på att försöka förstå vad det egentligen är som troende människor tror. Det skulle ju inte skada att ta reda på det INNAN man säger att vi är dumma i huvudet allihopa.

Okej.
En fråga bara: när du skriver " s k humanister" - hur menar du då?

Jag har i mina år garanterat lagt mer än fyra sekunder på att fundera på varför folk tror på saker som inte finns ;) Okej?

Jag har ägnat tämligen mycket tid på att vara tålmodig och visa förståelse för de djupt religiösa pingstvännerna i min släkt.
Har de visat samma respekt och ansats till förståelse gentemot mig?
Nej. Det har de inte gjort.

Jag har varit engagerad i den amerikanska ateiströrelsen ganska länge just nu. Och det är väldigt stor skillnad - förstås - på amerikanska troende respektive svenska troende. Men det finns en sak som är gemensam: de som är troende är väldigt ovilliga till att ta debatten.
Det enda jag kan fråga är: varför?

Varför tillåts troende att få en massa medkänsla och förståelse, samtidigt som icke-troende konstant får en massa skit slängt på sig, som om vi vore mer "tillåtna" att kasta skit på?

Jag tror med tanke på hur fort utvecklingen går frammåt att vi kan få bevis på att det vi kallar Gud existerar. Men nej jag har svårt att tro att det är nån gubbe med skägg.. Bara de kristna som ser _honom_ så. För mig är Gud lite mer invecklat än så. Tänker på alla små världar och stora vi inte har en aning om och kanske inte ens tror på.

Jag undrar varför svarta hål finns. Varför suger den upp allt omkring den? Eftersom de suger in finns det nått som suger ut. Tex big Bang.

Helvetet har jag svårt att tro på. Ni som tror på Gud tror ni även på himmel och helvete? Men vill tro för då finns det även en himmel. Men det är nog förmodligen bara nått människan tror?

Lite exempel på folk, som trots deras arbeten och titlar, uppenbarligen inte är "vetenskapligt lagda".

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vetenskap-och-tro-ar-ingen-motsattning_7738752.svd

Det finns ingen rätt eller fel tro. Det som är rätt är individuellt. Men en sak är gemensam och det är tron på en högre kraft, bortom det vi ser med blotta ögat. Tragiskt bara när folk skyller på just sin Gud och rättfärdigar elände på jorden. Det är inte ok!

Nej, jag är inte troende. Jag finner det bisarrt att vuxna människor (i utvecklade länder) tror på högre makter. Inget illa menat, men jag klarar inte av det.

Varför tillåts troende att få en massa medkänsla och förståelse, samtidigt som icke-troende konstant får en massa skit slängt på sig, som om vi vore mer "tillåtna" att kasta skit på?

Är det verkligen det intrycket du får av den här tråden? Ett fint exempel precis här ovan bland annat.

Det har ju inget att göra med hur utvecklat ett land är ändå :). Vi är ju alla människor, en del av denna värld. Ibland undrar jag inte om vissa djur har lättare att se. De känner ju ofta mer direkt eller hur man nu ska förklara.

Det jag menar jag att jag kan jag förstå människor i den fattiga delen av världen som känner en ett behov av och en trygghet med en högre makt. Det vill säga människor inte har möjlighet att påverka på sina egna liv, då tron på en gud verkar vara enda utvägen för att få ett bättre liv för sig själv och sina barn. :)

*KL*

Är det något väsen jag tror på så skulle det väl vara "Moder Jord".

Vi hade troligtvis haft en ganska annorlunda värld om jordens befolkning dyrkat naturen i stället för böcker omskrivna under hundratals år.

Jag tror varken på en kristen gud eller annan högre makt, men Lejonelles förklaring var fantastisk vacker! Religion är bara av ondo när den utnyttjas destruktivt och förtryckande. Själv hade jag gärna haft en tro på något större men jag lyckas inte förankra det i mig själv, mina emotioner har inte kopplats så, trots att jag i princip varje dag läser det under som livets komplexitet innebär.

Det jag menar jag att jag kan jag förstå människor i den fattiga delen av världen som känner en ett behov av och en trygghet med en högre makt. Det vill säga människor inte har möjlighet att påverka på sina egna liv, då tron på en gud verkar vara enda utvägen för att få ett bättre liv för sig själv och sina barn. :)

Jag tror inte det behovet är särskilt unikt för de fattigare delarna av världen. De kan få ett väsentligt bättre liv för sig själva och sina barn om de har rent vatten, mediciner, utbildning och andra såna vetenskapliga saker. Frågan är snarare vad vi i den rika världen lider brist av eftersom vi trots får mättnad, vår rikedom och kunskap ändå mår så själsligt dåligt att många väljer att avsluta sina liv eller genomlider en tillvaro som är att likna vid helvetets avgrund.

Jag fick lust att skriva lite längre när jag läste trådstarten men när jag återvände till forumet och läste svaren tappade jag den lusten. Frågan om Guds existens kräver först en definition av vad Gud är, vilket snurras bort av rationella förklaringar och bortförklaringar. Att rationellt tänka ut Guds eventuella existens och mening är som att känslomässigt lösa ett matematiskt dilemma. Det vill säga omöjligt. Istället för att hamna i den tusenåriga duellen om Gud finns kunde vi möjligtvis lägga energin på att göra det som vi tycker bidrar till en bättre tillvaro, ateist eller inte.

Frågan om Guds existens kräver först en definition av vad Gud är, vilket snurras bort av rationella förklaringar och bortförklaringar. Att rationellt tänka ut Guds eventuella existens och mening är som att känslomässigt lösa ett matematiskt dilemma. Det vill säga omöjligt. Istället för att hamna i den tusenåriga duellen om Gud finns kunde vi möjligtvis lägga energin på att göra det som vi tycker bidrar till en bättre tillvaro, ateist eller inte.

:bow: :bow:

Now I lay me down to sleep,
I pray the Lord my soul to keep.
If I should die before I wake,
I pray the Lord my soul to take.

Är väl det närmaste jag kommer Gud... Kvällsböner med barnen har jag då och då läst med knäppta händer under deras levnadstid. Inte för att jag blint tror på Gud, utan mer för att lärt barnen att det är en slags trygghetsgrej som även kan vara skön och tröstfull att ha om man skulle behöva det i sin ensamhet nån gång.

Om jag tror att man kommer till Gud när man dör, så njae, det är väl inte direkt min övertygelse. Jag önskar nog mer att få det där narkos-svarta ingenting i så fall.

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 117
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar