Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"den kristne tror att gud skapade människan - ateisten vet att människan skapade gud"
Det är fortfarande inte riktigt en "anledning" att tro på högre makter enligt min åskådning. Det är ju fakta. Fakta är något som kan bevisas. Det har ingenting med andlig tro att göra.
Men om man vetenskapligt kan bevisa att religiös tro är något positivt för såväl människan som individ som det samhälle hon lever i, hur skall man hantera det? Sådana studier finns och resultatet pekar nog i den riktningen att religion generellt gynnar människor, inte i extremfallet kanske där religionen används som ett förtryckande medel men i mera balanserade former av religiositet.
Jag håller med dig, både när man tittar på det stora universum och för min del när jag tittar på det lilla. En cell, hur fantastisk är inte den, och två celler kan mötas och starta ett nytt liv av miljontals celler. Jag delar inte någon tro, men får en lätt religös känsla när jag studerar utvecklingsbilologi. I varje delning finns så mycket som kan gå snett och det känns verkligen som att en ny varelse blir till mot alla odds. Samtidigt så händer der hela tiden, överallt, fascinerande!
Om denna religösa känsla måste innebära att gud finns vet jag inte. För min del ändrar det inte mitt beteende, eller påverkar min vardag på annat sätt än att jag tycker livet är underbart!
Det där är mer sociologistudier än ren biologi. Vetenskapligt förstås i den bemärkelsen att det finns underlag för teori, undersökning och slutsats, men du skjuter dig själv i foten. Ett vetenskapligt bevis för att människan som djur skulle behöva religion, är inte samma sak som att erkänna att denna högre makt existerar.
Men om man vetenskapligt kan bevisa att religiös tro är något positivt för såväl människan som individ som det samhälle hon lever i, hur skall man hantera det? Sådana studier finns och resultatet pekar nog i den riktningen att religion generellt gynnar människor, inte i extremfallet kanske där religionen används som ett förtryckande medel men i mera balanserade former av religiositet.
Har dock en halv-kristen familj på ena sidan av släkten.
Men om man vetenskapligt kan bevisa att religiös tro är något positivt för såväl människan som individ som det samhälle hon lever i, hur skall man hantera det? Sådana studier finns och resultatet pekar nog i den riktningen att religion generellt gynnar människor
Gud är för mig summan av alla goda krafter. Allt livs ursprung och mål. Det som är livet i livet. Det som är heligt, kärleksfullt, evigt.
Och du tror inte att människan kan skilja på rätt och fel, att känna kärlek och medkänsla, utan inblandning av utomstående, högre krafter?
För mig är det ganska cyniskt.
Gud är för mig summan av alla goda krafter.
-----
Jag hyllar vetenskap, evolutionslära, biologi, fysik, kvantfysik. Jag hyllar också andra vetenskaper såsom litteraturvetenskap, religionsvetenskap, exegetik (bibelvetenskap), religionspsykologi (som förklarar hur religion fungerar i vårt psyke och vilken funktion den fyller), sociologi, medicin och många andra vetenskaper.
Religiös tro står inte i motsättning till vetenskap.