Tror du på Gud?

Sv: Tror du på Gud?

Jag tror inte på någon gud eller på något annat övernaturligt. Varför? Antagligen för att jag är uppvuxen i en ateistisk familj och inte har funnit någon anledning att tro på någonting övernaturligt.

Det är fortfarande inte riktigt en "anledning" att tro på högre makter enligt min åskådning. Det är ju fakta. Fakta är något som kan bevisas. Det har ingenting med andlig tro att göra.

Men om man vetenskapligt kan bevisa att religiös tro är något positivt för såväl människan som individ som det samhälle hon lever i, hur skall man hantera det? Sådana studier finns och resultatet pekar nog i den riktningen att religion generellt gynnar människor, inte i extremfallet kanske där religionen används som ett förtryckande medel men i mera balanserade former av religiositet.

Jag håller med dig, både när man tittar på det stora universum och för min del när jag tittar på det lilla. En cell, hur fantastisk är inte den, och två celler kan mötas och starta ett nytt liv av miljontals celler. Jag delar inte någon tro, men får en lätt religös känsla när jag studerar utvecklingsbilologi. I varje delning finns så mycket som kan gå snett och det känns verkligen som att en ny varelse blir till mot alla odds. Samtidigt så händer der hela tiden, överallt, fascinerande!

Om denna religösa känsla måste innebära att gud finns vet jag inte. För min del ändrar det inte mitt beteende, eller påverkar min vardag på annat sätt än att jag tycker livet är underbart!

Men om man vetenskapligt kan bevisa att religiös tro är något positivt för såväl människan som individ som det samhälle hon lever i, hur skall man hantera det? Sådana studier finns och resultatet pekar nog i den riktningen att religion generellt gynnar människor, inte i extremfallet kanske där religionen används som ett förtryckande medel men i mera balanserade former av religiositet.

Det där är mer sociologistudier än ren biologi. Vetenskapligt förstås i den bemärkelsen att det finns underlag för teori, undersökning och slutsats, men du skjuter dig själv i foten. Ett vetenskapligt bevis för att människan som djur skulle behöva religion, är inte samma sak som att erkänna att denna högre makt existerar.

Jag håller med dig, både när man tittar på det stora universum och för min del när jag tittar på det lilla. En cell, hur fantastisk är inte den, och två celler kan mötas och starta ett nytt liv av miljontals celler. Jag delar inte någon tro, men får en lätt religös känsla när jag studerar utvecklingsbilologi. I varje delning finns så mycket som kan gå snett och det känns verkligen som att en ny varelse blir till mot alla odds. Samtidigt så händer der hela tiden, överallt, fascinerande!

Om denna religösa känsla måste innebära att gud finns vet jag inte. För min del ändrar det inte mitt beteende, eller påverkar min vardag på annat sätt än att jag tycker livet är underbart!

Jag kan få precis samma känsla.

Jag älskar att titta på naturdokumentärer, och blir alltid slagen av hur vacker - och skör - vår planet är.
Jag kan bli tårögd över hur allting hänger ihop i ett enda stort och perfekt sammanhang, från minsta amöba upp till den mest facinerande och komplexa stora varelse som valar, krokodiler, vargar, solrosor.. Allt.

Men ser jag detta perfekta kretslopp som ett tecken på högre makter?
Nej.

Det där är mer sociologistudier än ren biologi. Vetenskapligt förstås i den bemärkelsen att det finns underlag för teori, undersökning och slutsats, men du skjuter dig själv i foten. Ett vetenskapligt bevis för att människan som djur skulle behöva religion, är inte samma sak som att erkänna att denna högre makt existerar.

Hur menar du med att jag "skjuter mig själv i foten"? Det var ju en fråga och inte ett framförande av en åsikt.

Njae, snarare kan man väl se på sammanställningar som gjorts att sekulära samhällen är både mer humana och har en lyckligare befolkning. Så iaf på strukturell nivå är verkligen inte religiositet av godo.

Visst är det en härlig känsla! Nästan berusande ;). Religiösa ska bevisa sin tro för andra. Varför? För vem ska man bevisa för? Det finns heller inga bevis på att Gud inte existerar.

Vissa saker är nog kanske inte meningen att vi ska veta om :). Fast jag vill så gärna veta att tron inte bara är en tro utan ett faktum. Men då hade det ju inte hetat tro. Känns omöjligt att vi skulle vara de enda här i universum. Absurd tanke. Lika absurd som att det inte finns nån högre makt. Den som förenar allting.

Nej, jag tror inte på gud. Jag har aldrig haft ett behov av det, jag behöver inte veta att det finns någonting efter döden, jag behöver inte veta att det finns en större mening med "allt", jag behöver inte en tro helt enkelt.

kl
Jag tror på gud efter ha fått mitt bevis på att han/hon/hen/det existerar. Har dock en halv-kristen familj på ena sidan av släkten.

Har dock en halv-kristen familj på ena sidan av släkten.

Jag också.. Min pappa var adopterad, och hamnade i värsta sortens pingstvänners-familj.

Som liten reagerade jag inte, men nu som vuxen har jag ingen kontakt alls med den sidan av släkten. Har för många minnen av min s k "farmor" som lite skyggt talade om för min "farfar" att man inte ska spionera på unga flickor när de duschar..
En gång låg jag i min säng och läste Pollux-böcker, då kom "farmor" in och såg på mig strängt, och sa "jag vet nog vad du gör.."

Say what? :p

Det är ju inte ens min biologiska släkt :grin:

Men om man vetenskapligt kan bevisa att religiös tro är något positivt för såväl människan som individ som det samhälle hon lever i, hur skall man hantera det? Sådana studier finns och resultatet pekar nog i den riktningen att religion generellt gynnar människor

Vilket är problemet? Att religion gynnar människor, talar ju varken för eller mot att det finns någon gud eller några gudar.

Nej, jag tror absolut inte på Gud. Varför? För att jag är alldeles för vetenskapligt lagd. I princip all religion är av ondo och har uppkommit för att folk som har det dåligt ska klara av att vilja överleva eftersom man då har nåt att " skylla" sin situation på och som håller folk på plats i stället för att kämpa för att göra någonting åt den.
Har full respekt för dom som trots att dom är vetenskapliga av sig tror på "något större" (räcker att läsa lite om proteinsyntes för att hitta massor med saker som är helt otroligt att det finns så finuliga saker utan att någon konstruerat dom) men med bokstavstroende oberoende religion orkar jag inte diskutera eftersom det är slöseri med tid.

Att tro på böcker som någon från början skrivit enligt sina preferenser och som sedan skrivits om och översatts oändliga gånger av översättare som skrivit saker ur sitt perspektiv är inte att tro på sin religion det är att tro på sagor.

Ja, jag tror på Gud. Varför? Jag kan inte låta bli.
Gud är för mig summan av alla goda krafter. Allt livs ursprung och mål. Det som är livet i livet. Det som är heligt, kärleksfullt, evigt.

Gud är inte en gubbe som någon religion har ensamrätt på. I vissa religioner har alla olika aspekter av Gud fått egna namn och en egen persona. I andra religioner föreställer man sig Gud som en enda sammanhållen kraft. I min religion tänker man att Jesus stod nära Gud på ett särskilt sätt. Att Jesus kallas Guds son betyder med andra ord inte att Gud fick en liten pojke. Eftersom vi inte kan se Gud kan vi se på Jesus för att förstå något om hurdan Gud är.

Bibeln är en samling böcker som har tillkommit under en 1000 år lång epok och den beskriver människans kamp att förstå och förklara och utforska världen, sig själv och Gud. Bibeln är inte en checklista där man ska bocka av att man uppfattar vissa saker som bokstavligt sanna. Att läsa den på det sättet är löjligt. Men den innehåller mycket som är sant och som människor i alla tider kan känna igen sig i. Och jag talar då inte om naturvetenskap.

Jag hyllar vetenskap, evolutionslära, biologi, fysik, kvantfysik. Jag hyllar också andra vetenskaper såsom litteraturvetenskap, religionsvetenskap, exegetik (bibelvetenskap), religionspsykologi (som förklarar hur religion fungerar i vårt psyke och vilken funktion den fyller), sociologi, medicin och många andra vetenskaper.

Religiös tro står inte i motsättning till vetenskap. Det är som att säga att om sjökortet ger en sann bild av Stockholms skärgård måste Tranströmers dikter vara falska.

Gud är för mig summan av alla goda krafter. Allt livs ursprung och mål. Det som är livet i livet. Det som är heligt, kärleksfullt, evigt.

Och du tror inte att människan kan skilja på rätt och fel, att känna kärlek och medkänsla, utan inblandning av utomstående, högre krafter?

För mig är det ganska cyniskt.

Och du tror inte att människan kan skilja på rätt och fel, att känna kärlek och medkänsla, utan inblandning av utomstående, högre krafter?

För mig är det ganska cyniskt.

Om man tror att det finns kärlek i världen. Godhet, rättvisa, barmhärtighet, medkänsla. Om man tror att dessa krafter har en enorm makt och kan förändra världen.

Vad är det för fel på att kalla dem för Gud?
Jag förstår inte vad som är cyniskt med det.

Om det inte är så att du tror att Gud för mig är som en jättestor trollkarl som drar allt gott ur sin hatt. Men det är inte så jag föreställer mig Gud.

Gud är för mig summan av alla goda krafter.

-----

Jag hyllar vetenskap, evolutionslära, biologi, fysik, kvantfysik. Jag hyllar också andra vetenskaper såsom litteraturvetenskap, religionsvetenskap, exegetik (bibelvetenskap), religionspsykologi (som förklarar hur religion fungerar i vårt psyke och vilken funktion den fyller), sociologi, medicin och många andra vetenskaper.

Religiös tro står inte i motsättning till vetenskap.

Tack!

Jag tror själv inte på Gud men jag hoppades att någon skulle orka skriva det jag tänkte. Vilket är både det du började med och det du slutade med.

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 117
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar