Trivselfläckar

T

tavlingsryttarna

Min häst har fått sådanna kallade "trivselfläckar", jag har hört att dem får de för att dom är psykiskt välmående? Stämmer det? Eller varför får dom de "trivselfläckarna" egentligen, för hade inte sådana då jag fick honom. Han har ju verkligen börjat kommit sig till ro nu och när han kom var han väldigt spänd och stressad och han hade inte 100% tillit till människor, har jaft honom sedan i slutet av oktober och nu kommer bara fler och fler fläckar fram. Antar att det är något positivt, men är nyfiken på om det verkligen är så att det bara beror på att dom är psykisktvälmående i huvudtaget?

Tacksam för svar! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trivselfläckar

Trivselfläckar har jag aldrig hört talas om. :confused: Hur ser de ut? Kan du lägga in bilder så man får se?

Menar du att hästen är apelkastad?

Finns de som kallar det för trivselfläckar.

jag har faktiskt aldrig hört talas om trivselfläckar. Släng upp lite bilder vetja! :D :idea:

Många bruna/mörkbruna hästar har det i sommarpälsen (vilket även förklarar varför han inte hade det när han kom, han hade vinterpäls då).

Menar du att hästen är apelkastad?

Finns de som kallar det för trivselfläckar.

ja jag vet att mer söderöver mot skåne hållet kallar man det typ apelkastad, men vi "norrlänningar" kallar det trivselfläckar! ;P

Lägger in en bild på hur dte kan se ut, sitter ej hemma vid datorn nu så lägger upp en bild på hur det ser ut! :) Dessa så kallades "trivselfläckar" kan förekomma i alla sorts färger och nyanser, men min fråga är ju varför dom uppkommer och om det stämmer dte jag hört! :)

Bilden:
Jovial369.jpg

Många bruna/mörkbruna hästar har det i sommarpälsen (vilket även förklarar varför han inte hade det när han kom, han hade vinterpäls då).

fast jag har ju haft hästar tidiager som även har haft så kallade "trivselfläckar" på vintern också.. :) fats det är ju vldigt individuellt också från häst till häst. :)

Nu när jag ser dom tror jag definitivt att det är som LLaika skrev ovan. De flesta hästar är ju väldigt nöjda och glad när de får börja äta gräs på våren så kanske därifrån namnet kommer? ;)

Nu när jag ser dom tror jag definitivt att det är som LLaika skrev ovan. De flesta hästar är ju väldigt nöjda och glad när de får börja äta gräs på våren så kanske därifrån namnet kommer? ;)

Absolute kan ju vara så! :D
Så då måste ju dte ha något med att göra att dom är psyikiskt välmående, har googlat om det. men hittar som ingen "vettig" information.. :P

Min häst får en ljusare brun grundfärg och blir apelkastad på sommaren, på vintern mörkare brun och utan apelkastning. Det är ju vanligt att hästarna har lite olika teckning och färg på sommar respektive vintern, så jag har inte sett det som något konstigt att min häst blir apelkastad på sommaren.

Det finns hästar som har det på vintern också, men dom syns oftast mer på sommaren eftersom många hästar har ljusar päls då.

Min häst har också sådana fläckar när hon har sommarpäls:) Visst är det jättevackert!

Jag vill gärna tro att hästen mår bra förstås, men att det skulle ha med glädjen över gräset att göra kan jag tyvärr inte tro på... Hon fick nämligen fång förra sommaren och får alltså inte äta gräs nu. Hon är djupt olycklig över detta, men förhoppningsvis mår hon bra ändå för fläckarna kom precis som förut så fort vinterpälsen släppte:)

Snyggt är det iallafall!:love:

Var nog lite otydlig. Jag tror att prickarna beror på hästens färg och inte påverkas av hälsan men att namnet trivselfläckar kanske kommer från att de syns mest under den tid då hästarna verkar trivas bäst. ;)

Min häst var sjuk hela förra sommaren och hon hade så mycket "trivselfläckar" att hon såg ut som
en leopard, hon gick i grushage hela året så gräset beror det inte heller på.

Bilden du lagt in är på hingsten Jovial 369 och jag har konstaterat att de allra flesta svenska halvblod som inte är skimlar men ändå apelkastade har honom i stammen. Mitt eget sto har honom som farfar och är apelkastad i sommarpälsen men inte i vinterpälsen. De har inget med trivsel att göra utan är genetiskt.

Jag är från Norrland och har alltid sagt apelkastad, som sagt aldrig hört talas om det som trivselfläckar förut.

+1 på det :)
jag är i högsta grad norrlänning och har heller aldrig hört det uttrycket. nordsvensken våran är också apelkasted på sommaren, på vintern har hon däremot sådan björnfäll så då är hon jämnbrun.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025