Trivselfläckar

Sv: Trivselfläckar

Jag har alltid uppfattat det så att APELKASTAD (som hästen på bilden) har med färganlag att göra.

TRIVSELFLÄCKAR däremot,(ja,jag är från Norrland...) har jag trott varit den där prickiga nyansen som man ser ibland i vissa vinklar i vissa ljus. De ser nästan ut som om pälsen lyfter lite/slätas till i runda fläckar.
Mycket svåra att se inomhus och kan uppkomma och försvinna på några dagar eller så.
Verkar inte ha med hästens färg eller fällning att göra.
Jag tycker de förekommer på alla färger och även i vinterpäls om pälsen inte är för lurvig.
Man ser dem oftare på lite trindare hästar som går och strosar i någon hage.
. Kan det vara därifrån smeknamnen kommer?

Vad de är, och varför det blir så vet man väl inte? (tror jag)

Jag är också Norrlänning och har alltid sagt och hört trivselfläckar.
Skillnaden (som jag tror/har trott) mot apelkastad är att trivselfläckar bara syns ibland medan apelkastad är hästen hela året?!

Trivselfläckar brukar komma när hästen kommit upp sig i hull vilket många gånger är sommartid i samband med bete. Det syns också oftare när hästen har sommarhårrem.

*kl*

Hade mitt ponny sto på betäckning hos en hingsthållare/uppfödare förra somaren.
(De har hållit på med hästar i måååånga år och har en mkt välrenommerad uppfödning).
De menade på fullt allvar att mitt sto, som på sommaren blir apelkastad, hade trivselfläckar - och att hon då mådde väldigt bra och trivdes ypperligt hos mig.

Det där är enligt min mening inte trivselfläckar. Inte ens likt det jag uppfattar som trivselfläckar. Apelkastning som denna är alldeles för skarp och tydlig. Som någon annan säger så är det inte sådan skillnad i färgen utan snarare i pälsens struktur.

L9wag.jpg

Sådana här menar jag.
Möjligt att det egentligen beror på samma sak (genetik) men det ser iaf inte likadant ut.

Av de apelkastade hästar som inte är skimlar som jag känner kan jag inte komma på en enda som är det i vinterpälsen.

Fick höra från min hästs uppfödare att hon var så fin när hon var blommig. Jag fattande inte alls vad hon menade men i skåne kan en apelkastad häst visst även kallas blommig, tycker det var riktigt sött :D

Hej Jag har en helt svart häst och han har också sådana runda fläckar men häromkring kallas de för välmåenderosor. Jag tror att det är ett gammalt utryck som har hängt med sedan långt tillbaka i tiden.

ja jag vet att mer söderöver mot skåne hållet kallar man det typ apelkastad, men vi "norrlänningar" kallar det trivselfläckar! ;P

Lägger in en bild på hur dte kan se ut, sitter ej hemma vid datorn nu så lägger upp en bild på hur det ser ut! :) Dessa så kallades "trivselfläckar" kan förekomma i alla sorts färger och nyanser, men min fråga är ju varför dom uppkommer och om det stämmer dte jag hört! :)

Bilden:
Jovial369.jpg

Är inte det Jovial??

*kl*

Jag har en äldre fuxtant som i år fått såna 'trivselprickar'. Jag tycker hon ser jätterolig (och söt förstås) ut. Hon har aldrig haft såna innan vad jag vet.
Och jag märker att hon verkligen trivs med livet nu, men om det har med varann att göra har jag ingen aning om. Det var stallägaren som sa att det kallades trivselprickar när jag sa att jag tyckte hon såg så kul ut när hon plötsligt blivit prickig.

Har inget bra foto, men här ser man lite grann i alla fall
28April2010007-1.jpg

jag har en fråga till er som inte tror att det har med välmående att göra?? Vad tror ni att det kommer ifrån?? :) För i grunden på hästfärg så ska dom inte se ut så! Är då vad jag har fått lära mig på alla utbildningar jag har gått :) Skimmlar har det i färgen för det mesta. Men man säger ju inte att en fux med trivselfläckar är en fuxskäck eller?? Vill gärna veta vad ni anser.
Mina oklippta hästar har då trivselfläckar även på vintern med massa päls.. Men de kanske är bara mina hästar som mår bra på vintern eller??

NU KOMMER JAG FÅ MASSA ELAKA KOMENTARER, MEN de tar jag :) :D
tänk efter innan ni skriver :)
Kram på er hehe

Tror inte du får elaka kommentarer men det verkar ju kanske inte troligt att bara dina hästar mår bra på vintern. Så tänka efter kanske det är fler som ska göra. Många hästar skiftar färg och ser inte likadana ut på sommar och vintern. Min häst får stora svarta ytor när hon växlar päls som inte finns där varken innan eller efter pälsväxling. Apelkastad är hon både på vintern och sommaren men betydligt mer på sommaren. Kan det kanske vara så att det syns bättre på en kort päls? Själv har jag faktiskt ingen aning men det är rätt intressant hur dom kan ändra färg så mycket och vara fläckiga lite då och då.

KL

Jag har alltid kallat dom för trivselfläckar och den som introducerade det för mej var en väldigt gammal och välrenommerad uppfödare (bland annat uppfödare till mitt sto). Jag har haft mitt sto i 11 år till sommaren och man har tydligt kunnat märka när hon mått bra eller dåligt och alltid i samband med välmående så kommer dessa prickar/fläckar. Som exempel så blir hon alltid förkyld och hostig ett par veckor på höst och vår (efter ett virus när hon var 5år), prickarna försvinner genast vid första hostningen. Hon har blivit buköppnad vid två tillfällen och båda gångerna har prickarna lyst med sin frånvaro under hela konvalesensen (varav den ena var över sommaren). Har även sett detta på de tillridningshästar jag tagit emot, så fort det lossnar i ridningen och de blir positiva igen så kommer prickarna som ett brev på posten! ;)
Jag tror att det beror på att pälsens kvalitet påverkas av hur hästen mår psykiskt. Det kan man ju tydligt se, är pälsen blank och fin så brukar hästen må bra, mår däremot hästen dåligt så blir pälsen direkt matt och tråkig. Sen har säkert olika hästar mer eller mindre anlag för att bli "prickiga".

306-dagar_87354438.jpg

Mitt sto trivs verkligen med föl i magen, på bilden dygn 306. :laugh:

bilder-022_88102376.jpg

Här har hon både skitig och långhårig och ser allmänt tradig ut, men bra det mår hon! :laugh:

/Sofie

*kl*

Min häst sk trivselfläckar har ökat MYCKET mer detta år. Har ingen aning om vad det kan bero på mer än att hon kanske mår bättre nu.

Förra året:

I år:

(är skåning) och i min umgängeskrets brukar det kallas att hästarna är blommiga och de flesta av mina hästar (oavsett färg) brukar få mer eller mindre sådana "märken" på våren när de fällt vinterpälsen och vårsolen börjar komma och de gått utan täcke ett tag börjar det synas. ......

KL

Intressant tråd!

Ponnyvalacken har trivselfläckar åtminstone på sommaren. Han har inte bott hemma de senaste åren så jag kan inte svara exakt på hur det är på vintern. Han är svart.

Halvblodsvalacken är gulbrun och skiftar färg lite efter årstid alltifrån mörk, nästan svar till väldigt ljus. Har trivselfläckar året runt.

Halvblodsstoet är ljust brun och har så vitt jag kan minnas inte haft några fläckar innan (och hon är egen uppf.) men nu i vår har de börjat ploppa upp främst på magen och ryggen. Vad det beror på vet jag inte...

Mvh JV

Tillägger att valacken har Jovial som morfars morfars far. Stoet har inte Jovial i stammen. Inte ponnyn heller av förklarliga skäl :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025