Trist utveckling här på forumet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Olika människor tycker om olika sorters humor. Svårare än så är det inte. Jag tyckte det var ett så uppenbart skämt att det blev en välkommen lättsamhet i diskussionen.

Humor är faktiskt ganska svårt, i synnerhet såhär både publikt och anonymt. Jag reagerade när jag läste det och har reagerat ännu mer på att det står kvar och att så många tyckte det var värt att gilla. Ja jag har anmält det. Fattar inte. Oerhört plumpt.

Jag kan inte förstå alls hur ett sådant plumt skämt kan anses ge en välkommen lättsamhet till diskussionen? Hade det varit ok att byta ut svenskar mot judar? samma lättsamhet i skämtet?
Jag kan lova att om "vore det ok att byta ut X mot Y [och fått] samma lättsamhet i skämtet?" vore en regel, så skulle det vara slutskämtat. Över huvud taget.

Tänk bara så många skämt om kränkta vita medelålders män som aldrig skulle fått uttryckas.

Om man skämtar om en kategori som huserar en själv så tycker jag att man automatiskt har större svängutrymme.
T.ex. så kan jag skämta rätt friskt om vad det innebär att vara hästmänniska, men att höra skämt från de som inte är insatta (och oftast då bara uppfattas som taktlösa) är en helt annan femma..

Humor är faktiskt ganska svårt, i synnerhet såhär både publikt och anonymt. Jag reagerade när jag läste det och har reagerat ännu mer på att det står kvar och att så många tyckte det var värt att gilla. Ja jag har anmält det. Fattar inte. Oerhört plumpt.

Jahapp.

@Sharpless har gjort två inlägg i den tråden varav detta 'skämt' är ett av dem. Det är helt orimligt att det skulle vara vare sig "uppenbart ett skämt" och hur lättsamt(!!) det är eller - i n t e, kan också diskuteras om en känner för det. Jag tycker att det finns så mycket illa dold hyckleri och übertydlig inkonsekvens i vem och vad som tolkar vad som är vad.

What MiniLi said. 👇

Men varför skriver du det i den här tråden? Om du nu har anmält så har väl moderatorn gjort en bedömning. Du kan ju också skriva direkt till personen i den aktuella tråden att du tycker att inlägget är olämpligt. Att ta print screen och diskutera inlägget i en helt annan tråd känns ju bara fel.

De senaste dagarnas banningar har gjort än mer övertygad om behovet av tydligare regler för modereringen. För mig är att stänga av en användare en ganska stark åtgärd och något som endast borde tas fram i undantagsfall och vid grova överträdelser. Som det är nu, när det inte verkar finnas några klara regler för forumet samtidigt som banning tycks blivit ganska frekvent ger det mig en slags obehagskänsla, inte för risken att själv bli bannad, utan mer av en allmänt hård stämning från de som ansvarar för forumet. Jag vet inte, kanske lägger jag för mycket betydelse i en banning, men det är så jag känner det i varje fall.

De senaste dagarnas banningar har gjort än mer övertygad om behovet av tydligare regler för modereringen. För mig är att stänga av en användare en ganska stark åtgärd och något som endast borde tas fram i undantagsfall och vid grova överträdelser. Som det är nu, när det inte verkar finnas några klara regler för forumet samtidigt som banning tycks blivit ganska frekvent ger det mig en slags obehagskänsla, inte för risken att själv bli bannad, utan mer av en allmänt hård stämning från de som ansvarar för forumet. Jag vet inte, kanske lägger jag för mycket betydelse i en banning, men det är så jag känner det i varje fall.
Fast det blir så konstigt att först klaga på att det är så dåligt stämning, och sen klaga på att folk bannas.

Jag märker inte ens om folk blir bannade.

Jag har inte ens en aning om när eller vilka som bannats i år, än mindre de senaste dagarna. Bryter man mot forumreglerna är det väl helt riktigt att man bannas?

För att förtydliga så fungerar banningssytemet så att om man får flera varningar inom en period så blir man automatiskt bannad. Det är därför det kan se ut som att användare som betett sig likadant kan få olika följder av det.

Jag vet inte, kanske lägger jag för mycket betydelse i en banning/.../

"Ja", känner jag instinktivt.

Jag vet inte ens vilka användare du refererar till? Som påpekat får man flera varningar först, innan man bannas. Jag har själv blivit bannad ett flertal gånger, och känner exakt noll obehag för det.

Som användare går man ju med på forumets regler när man signar upp sig. Jag förstår inte ens hur det här kan bli en så stor diskussion.

Den här typen av inlägg gör mig trött. Jag har nu lagt ett antal timmar på att fundera på om jag skall svara och i så fall vad. Utan att egentligen kommit fram till det svarar jag ändå.

Det är två användare som bannats i år. Den ena en ny användare som troligen är en gammal användare i ny skepnad med tillräckligt många inlägg av otrevlig karaktär så det till slut gav två varningar som ledde till en dags avstängning.

Den andra en användare som samlat ihop ett antal varningar genom åren (närmare 20), vanligen för en elak, otrevlig stil i sina inlägg. Hen har just nu tre varningar under mindre än en månad vilket borde leda till en veckas avstängning.

De som återkommande varnas med jämna eller ojämna mellanrum beter sig ofta otrevligt gentemot andra användare. Vi kommer då oftast ihåg att de återkommande är otrevliga, vilket kan göra att tröskeln för att få en varning är aningens lägre. Men var så säkra det varnas inte för vad som helst.

De som återkommande varnas har vanligen svårt att förstå varför de varnas. Ibland har jag försökt förklara ingående för vissa användare men jag tror det väldigt sällan har gått fram.

Vissa av dessa tycker inte att de gjort något fel alls, men att andra är elaka mot dem eller åtminstone elakare än de själva är. Vår bedömning stämmer inte med deras åsikt.

Om man återkommande varnas för otrevligt beteende tycker jag man skulle försöka ta detta till sig och försöka ändra det sätt man skriver på.

Ofta kan det vara så att man är otrevlig i ett antal inlägg och sedan lite mer elak i ett och då får en varning för detta. Man kan på detta sätt samla ihop till en varning.
En annan användare som inte är otrevlig men skriver ett lite mer elakt inlägg varnas kanske inte.

Man skall alltid få ett PM om att man varnats, detta innehåller en anledning, oftast otrevligt beteende samt en länk till tråden och inlägget man varnats för. Ibland kan inlägget ha raderats vilket kan göra det lite svårare att förstå. Är man bannad kan man inte läsa eller skicka PM, då får man vänta tills banningen släppt.

En övergripande regel vi har är hellre fria än fälla.

Jag hoppas att de som ändå varnas försöker lägga tid och tanke på att försöka förstå hur deras sätt att skriva påverkar andra. Vi moderatorer har inte orken eller tiden att i detalj försöka förklara ett dåligt beteende som egentligen borde vara enkelt att se för de flesta.

Tycker hela den här diskussionen är någon slags metadiskussion om hur det är att vara människa. :D Man missförstår saker hit och dit och ibland sårar man någon som inte accepterar ens ursäkt - eller så blir man arg och vill inte be om ursäkt.

Det finns en del nick som jag återkommande tycker uttrycker sig otrevligt, nedlåtande och elakt, och omvänt andra nick jag ofta tycker är roliga, trevliga och tydliga. När jag läser dessa trådar inser jag dock att de JAG tycker är otrevliga och elaka ofta tycker att DE är utsatta för otrevligt bemötande, och att de nick jag tycker är roliga och trevliga ibland blir sågade som elaka och otrevliga.

Det visar väl bara på hur svårt detta är. Min insikt är i alla fall att jag anstränger mig extra för att läsa inlägg av de "elaka" nicken som om de vore välmenande, för jag har insett att de inte försöker vara elaka - de bara uttrycker sig på ett sätt som jag inte skulle göra. Men vem har rätt och vem har fel? Ingen, eller båda, beroende på hur man ser på det.

Tycker hela den här diskussionen är någon slags metadiskussion om hur det är att vara människa. :D Man missförstår saker hit och dit och ibland sårar man någon som inte accepterar ens ursäkt - eller så blir man arg och vill inte be om ursäkt.

Det finns en del nick som jag återkommande tycker uttrycker sig otrevligt, nedlåtande och elakt, och omvänt andra nick jag ofta tycker är roliga, trevliga och tydliga. När jag läser dessa trådar inser jag dock att de JAG tycker är otrevliga och elaka ofta tycker att DE är utsatta för otrevligt bemötande, och att de nick jag tycker är roliga och trevliga ibland blir sågade som elaka och otrevliga.

Det visar väl bara på hur svårt detta är. Min insikt är i alla fall att jag anstränger mig extra för att läsa inlägg av de "elaka" nicken som om de vore välmenande, för jag har insett att de inte försöker vara elaka - de bara uttrycker sig på ett sätt som jag inte skulle göra. Men vem har rätt och vem har fel? Ingen, eller båda, beroende på hur man ser på det.
Ja just såhär är det ju. Det finns folk som klagat på mig samtidigt som de hyllats av andra, medan jag uppfattar dem som genuint elaka (tänker inte på några speciella nick just nu) Det verkar vara ren tolkningsfråga, eller så är det lite grupperingar som gör att man inte ser hur ens idoler eller vänner beter sig skit.

Men så är det i verkliga livet också så jag brukar inte bry mig så mycket.

Ja just såhär är det ju. Det finns folk som klagat på mig samtidigt som de hyllats av andra, medan jag uppfattar dem som genuint elaka (tänker inte på några speciella nick just nu) Det verkar vara ren tolkningsfråga, eller så är det lite grupperingar som gör att man inte ser hur ens idoler eller vänner beter sig skit.

Men så är det i verkliga livet också så jag brukar inte bry mig så mycket.
Ja, precis, det blir en tolkningsfråga av alltihop. Sedan undrar jag om det verkligen är så mycket grupperingar? Det kanske det är? Jag har hängt här sedan stallet-tiden och haft samma nick hela tiden, men tycker mig inte se så mycket grupperingar - men det är mycket möjligt att jag är helt blind eftersom jag själv inte tycker mig vara med i någon "grupp". :D

Din sista kommentar fick mig att fundera på om inte vi alla fått lite tunnare skinn. Mitt minne av stallet-tiden och tidiga bukefalos är att diskussionerna var MYCKET vildare/otrevligare/tuffare än de är nu och väldigt få tog så illa vid sig att de slutade hänga här. Man kanske suckade lite åt "folk som har fel på internet". Men det var ju ändå bara internet och ingen orkade bry sig så mycket.

Din sista kommentar fick mig att fundera på om inte vi alla fått lite tunnare skinn. Mitt minne av stallet-tiden och tidiga bukefalos är att diskussionerna var MYCKET vildare/otrevligare/tuffare än de är nu och väldigt få tog så illa vid sig att de slutade hänga här. Man kanske suckade lite åt "folk som har fel på internet". Men det var ju ändå bara internet och ingen orkade bry sig så mycket.

Det där är lite av huvudet på spiken. Förut var nätet inte så viktigt - nu kan folk bli fullkomligt ifrån sig när någon slutat vara vän med dom på facebook. Det är som att en stor del av livet levs på nätet numera

Fast förr var det ju både en och flera användare som i melodromatiska inlägg deklarerade att de minsann skulle sluta skriva något mer pga olika orsaker, det slipper vi ju oftast numera.

Den här typen av inlägg gör mig trött. Jag har nu lagt ett antal timmar på att fundera på om jag skall svara och i så fall vad. Utan att egentligen kommit fram till det svarar jag ändå.

Det är två användare som bannats i år. Den ena en ny användare som troligen är en gammal användare i ny skepnad med tillräckligt många inlägg av otrevlig karaktär så det till slut gav två varningar som ledde till en dags avstängning.

Den andra en användare som samlat ihop ett antal varningar genom åren (närmare 20), vanligen för en elak, otrevlig stil i sina inlägg. Hen har just nu tre varningar under mindre än en månad vilket borde leda till en veckas avstängning.

De som återkommande varnas med jämna eller ojämna mellanrum beter sig ofta otrevligt gentemot andra användare. Vi kommer då oftast ihåg att de återkommande är otrevliga, vilket kan göra att tröskeln för att få en varning är aningens lägre. Men var så säkra det varnas inte för vad som helst.

De som återkommande varnas har vanligen svårt att förstå varför de varnas. Ibland har jag försökt förklara ingående för vissa användare men jag tror det väldigt sällan har gått fram.

Vissa av dessa tycker inte att de gjort något fel alls, men att andra är elaka mot dem eller åtminstone elakare än de själva är. Vår bedömning stämmer inte med deras åsikt.

Om man återkommande varnas för otrevligt beteende tycker jag man skulle försöka ta detta till sig och försöka ändra det sätt man skriver på.

Ofta kan det vara så att man är otrevlig i ett antal inlägg och sedan lite mer elak i ett och då får en varning för detta. Man kan på detta sätt samla ihop till en varning.
En annan användare som inte är otrevlig men skriver ett lite mer elakt inlägg varnas kanske inte.

Man skall alltid få ett PM om att man varnats, detta innehåller en anledning, oftast otrevligt beteende samt en länk till tråden och inlägget man varnats för. Ibland kan inlägget ha raderats vilket kan göra det lite svårare att förstå. Är man bannad kan man inte läsa eller skicka PM, då får man vänta tills banningen släppt.

En övergripande regel vi har är hellre fria än fälla.

Jag hoppas att de som ändå varnas försöker lägga tid och tanke på att försöka förstå hur deras sätt att skriva påverkar andra. Vi moderatorer har inte orken eller tiden att i detalj försöka förklara ett dåligt beteende som egentligen borde vara enkelt att se för de flesta.
Det var jag blev avstängd. Jag fick inte två varningar, rätt som det var så blev jag avstängd och jag vet inte vad jag skrev som inte var bra. Jag försvarade min åsikt och använde precis samma ton som de som inte höll med mig, guess what, de fick vara kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama