Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

Jättefint! :D några tips om man vill träna häsen? :)

Vad vill du lära hästen för trick och hur är den i temperamentet? :)

Tack! även tack till Constance och Lektra!

hihi, ja han är världens charmigaste sötnos :love:

Det beror fortfarande på dålig timing, alternativt dålig grundrelation eller dålig inlärning. Jag tror inte att godis i sig ger en tiggig häst, utan att det är träningen som gör det.
Med en klicker blir allt mycket enklare och tydligare.

Sen kan en del hästar vara olämpliga av andra anledningar. De kan vara stressiga, haft en historia av "svält" och därför har svårt för mat...

hej alla, ni har så fina hästar och bilder, får sån stor inspiration av alla er!! :love:

här kommer två bilder på min sötnos, vi tränar nån gång i månaden efter mina kunskaper :angel: men vi tycker det är kul och man måste ju börja som dålig för att bli bra :D

tricktrningjan09.jpg

P1090601.jpg

hade spöet så mkt mot hans ben på bilden då fotograferaren var ganska trög ;) måste hålla upp benet ganska läänge , och bergsgeten på bilden är väl ingen höjdare, men vi har just gått från att stå bakom bom till grimskaft så den behöver inte vara perfekt ännu :idea: och jag ser helt konsti ut på den bilden oxå! :o

skullegärna vela att ni berättar hur ni har fått era hästar att gå så fin spansk skritt! med medhjälpare eller? det blir nog vårat nästa projekt

Figge började förstå spansk skritt idag. Tog ett riktigt snyggt karate-steg :D Jag jobbar själv, har inget sällskap i stallet eller någon hästintresserad som har tid/vilja att vara med. Det har funkar kanonbra med allt vi lärt hittills. Man får vara lite påhittig och flexibel så brukar det mesta funka.

Har funderat lite på hur man gör bergsgeten så, lockar man hästen att ta huvudet framåt-nedåt med en godis eller hur gör ni?
Själv knackar jag på bakbenen så går ponny in snyggt och prydligt :D Bara de senaste dagarna har alla tricks fått sig ett rejält uppsving (jag tackar min kära westerntränare för det, jag vet inte vad han gjorde med oss men allting går helt plötsligt extremt mycket bättre!).

Va kul:laugh: Han är så snygg din häst, så du får ta lite nya bilder på honom sen också! hehe

Jag har skrivit en liten text på min hemsida om hur jag gått till väga för att lära in de flesta tricken. Vet inte om den är så himlans intressant, men det vore kul att få respons från er som också är insatta! Kommentera gärna om ni känner för det, men kanske på sidan då, för att inte kapa tråden;)

Hemsidan: www.magiccinderella.webs.com

Direktlänk till tricken: http://magiccinderella.webs.com/attlraintrick.htm

Så fina och duktiga ni är:love: Härligt att det går framåt!

okej, bra för jag har ingen som har tid att hjälpa mej med mina "fåniga" trick :crazy:
men alltså började han lyfta med hjälp av spö eller? det är det som jag inte fattar! :D

vi började göra bergsgeten med hjälp av bröd och en bom, han fick inte sätta frambenen framför bommen (tog då och backade bak honom igen) men jag stod ju endå med saftigt tokat bröd framför han, så han satte bara bakbenen närmare frambenen och vips så fick han sitt godis, dethär funkade direkt på första försöket!

tack Ella_99, måste bara BUGA för dej som är så ung (som mej tror jag, e du 16? :P ) som har en sån otrolig relation med din häst! var just in på din hemsida! underbar!

Senast ändrad:

Tack så mycket:laugh: Fast nu måste jag passa på att säga att jag inte kan skryta med att allt detta sitter perfekt ännu. Det är fortfarande mycket träning kvar, och vissa dagar går det bättre än andra. Men jag har fått många frågor om hur man kan gå tillväga, och texterna fungerar väl lite som en sammanställning av allt jag lärt mig hittills, och hur jag tänker jobba vidare med det:)

Fyller 16 år i maj! :bump:

men ni är ju superduktiga iaf!!

då är jag äldre än dej, fyllde 16 förra året ;)

men spanska skritten- jag fattar nada :confused:

håsten kan ju lyfta benen från marken, testade från ryggen men han fatta inget då, ville ju inte börja slåss så gjorde lite övningar från marken istället som funkade och slutade för dagen.. vet inte hur jag skall börja och sen då jag vet.. hur skall jag få hästen att gå framåt på samma gång?!

kan ju säga att vi tränar ridning utan träns o grimma oxå, men bara på inhängnat område och så kommer det alltid gå till då vi har så mycket trafik runtomkring osv.. vi trvar över bommar, gör volter, åttor och ibland kan vi även hoppa lite hinder :love:
har tränat lite "löslongering" på banan oxå, så han kan följa efter mej, backa om jag går bakåt (så att han följer mej och inte jag han dvs) och sånt, men det är väl mera NH än trickträning?

sen vill jag oxå veta om ni har nån slags pall som håller för en häst att stå på? det skulle jag verkligen vela ha!! hur har ni gjort den? av vad?

:bump:

sen vill jag oxå veta om ni har nån slags pall som håller för en häst att stå på? det skulle jag verkligen vela ha!! hur har ni gjort den? av vad?

På förra stallet där jag hade min häst hade stallägaren byggt en och den var jätterbra! Ganska grova brädor som stomme och sedan vanliga upptill som hästen kunde gå på. Bild:

Man ser nog lite hur han byggt den också.

Ang. dina andra frågor kan du läsa lite HÄR om trickträning och hur du kan gå tillväga :)

Det beror fortfarande på dålig timing, alternativt dålig grundrelation eller dålig inlärning. Jag tror inte att godis i sig ger en tiggig häst, utan att det är träningen som gör det.
Med en klicker blir allt mycket enklare och tydligare.

Sen kan en del hästar vara olämpliga av andra anledningar. De kan vara stressiga, haft en historia av "svält" och därför har svårt för mat...

:grin:

1234567890

I vår ska jag bli lika händig som du, eller stallägaren i det här fallet då, och knåpa ihop en sån där!;):laugh:

Det blir toppen!
Jag ska försöka muta min käre fader till att bygga en sådan också :D

Cono & Ella: Ni kanske borde börja tävla i "trail at hand", där ingår ju det mesta och man leder hästen runt. Den med mest följsam häst vinner.
Dock får du inte ha hästen helt lös ;)

Hihi, ja jag har varit väldigt sugen på både "vanlig" trail och in hand. Vi vann tävlingen på stallet i sommras :banana: :D
Men, tyvärr är min häst triangelmärkt så jag får inte tävla riktiga tävlingar! :(;)

Senast ändrad:

Jaså där ser man det visste jag inte... Ja det är lite "synd"...

Alla, det är frihetsdressyr på TV ikväll, svt2 kl 20:00 :)

Vilken ålder ska hästen ha när man börjar med tex buga, lägga sej, spansk skritt?

:bump::rofl:

Och vet någon någon bra bok på svenska om spanska skolor? Eller film?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 939
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka