Sv: Trickträning *bildtråd*
efter att ha kikat i tråden hur länge som helst har jag äntligen tagit mej i kragen och ska beställa "Dansa med hästar" av Hempfling.
sen får vi se hur det går med trickträning och Nh träningen
kan ju berätta ett framsteg iaf.
tidigare när jag har longerat manne har jag haft långpisk för att han vänder bara huvudet inåt o vill inte gå (har aldrig nuddar honom med spöt).
struntade i longeringen och började tömköra istället men nu efter att ha tränat ledarskapsövningar länge så funkar det bättre.
numera:
kör med repgrimma och låångt lite tyngre grimskaft.
jag visar vart han ska gå med vänster arm/hand (om han ska åt vänster) och viftar lite med änden på grimskaftet till höger om honom.
låter honom ta sin tid på sig och efter ca. 5-7 sekunder sneddar han mot mej o går sedan ut på volten, när han är bakom mej byter jag rephand bakom ryggen (kommer inte ihåg vad den "leken" kallades).
det funkar mkt bättre nu när jag inte "stressar" och ska få honom att gå ut på volten fort, utan det går mkt bättre när han får ta sin tid på sig
stannar honom när han gått bara något varv för jag vill att
jag ska bestämma när vi ska byta varv eller sluta med övningen.
funkar jättebra =)
yoga gör vi lite med, eller iaf att han ska ta bak huvudet till virveln/nästan till rumpan.
har just nu en svart och röd repgrimma från h**ks, men ska beställa en ny i någon rolig färg ifrån p**nnyprakt.
vilken färg skulle ni beställa till en mörkfux häst? vallack.
jag funderar på ljusgrön, röd eller lila/blå.
http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_191_195&products_id=524