trick-träning

irene_82_alander

Trådstartare
hej alla glada häst människor:D

jag vill trick träna mina hästar, men hittar inga svenska sidor:confused:

vet att det funnits någon sida där man förut kunnat beställa film, men den sidan verka stängd...så alla tips är nu välkommet:laugh:

Sv: trick-träning

hej, Jag har med letat efter svenska sidor efter trick training:) Hittar inget typ..
Vill lära min ponny lite småsaker..
än så länge kan han hälsa med benet och buga iaf men hoppas på att komma på fler saker:)
det är rätt kul ...

Det skulle verkligen jag också vilja veta. Jag tränar lite olika hemma, höger/vänster upp är det mitt ena sto kan då hon lyfter på framhovarna efter kommando. Men lite mer som tex buga, sitta mm skulle vara roligt att lära dom! Mitt andra sto håller jag på att lära att byta varv i longeringen när jag säger byt, kanske inte mycket till trick men man får testa sig fram. Kolla gärna in på min blogg för att se mer hur jag gör om det verkar intressant :)

Länk till extern blogg, borttagen enligt bukefalos regler. /mvh moderator

Senast ändrad av en moderator:

allt man kan tänkas lära dom, dels för att en av mina hästar är en tant med mycket hjärna, så hon behöver den stimulansen trick träning ger psykiskt :laugh:

den andra är en liten plutt bara, han sitter själv efter att han legat eller rullat sig, hade varit väldigt skoj att vidare utveckla detta:d

Googla på "trickträning natural horsemanship ifokus" så hittar ni tre välskrivna artiklar på svenska

ja det finns ett häfte med beskrivning hur man tänar alla trick beställde den av rebecka googla på horsevision

När jag började så läste jag ett häfte som heter "Delfinträning för din häst" och den beskriver positiv förstärkning, alltså klickerträning, och det räcker egentligen att läsa den för att få grepp om hur träningen går till. Sen är det bara att leta inspiration till vad man vill lära hästen. Det finns inga gränser, du kan lära den vad du vill. Antingen förstärker man bara saker hästen gör med klickern eller så visar man och klickar.

Det min förra häst kunde var bland annat:

Apport
Snurra runt
Spansk skritt
Backa
Gäspa
Gapa
Skaka på huvudet
Flema
Sprida spånbalar ^^
Löslongering
Ta upp saker
m.m.

Man kan som sagt lära vad som helst!

Hoppla hej, positiv förstärkning är inte lika med klickerträning. Däremot är klicker positiv förstärkning. Håll isär begreppen :p
Man kan träna med PF utan klicker.
Klickern är ett verktyg att ge bättre precision på vilket beteende man ville förstärka. Kräver god timing! Prova att klicka för varje gång någon blinkar, jättenyttig övning!

Vidare läsning om klicker för häst rekommenderar jag Ben Harts bok "The art and science of clicker training for horses".

Sorry, menade inte så.. Vet att positiv förstärkning inte behöver vara klickerträning :) Blev lite knas där

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama