Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

fint:laugh: vilket smart sätt att lägga ner benet, med hjälp av ditt egna ben:D

Lite bekvämare ställning. "Lärde" mig det från boken "Frihetsdressyr och cirkuslektioner" (eller nått sånt). Nu behöver jag inte hjälpa till så mycket, utan det räcker att jag med hjälp av foten "viker" in tån på honom så klarar han resten själv.

Jag kör också på den principen, att "hålla i" hästens tå med min fot, eller med ett spö.
Fick helt enkelt vara så "elak" att jag slutade med det. I början gjorde Figge inte ett jota, bara stod kvar och undrade varför jag inte klickade. Men en dag tändes en lampa och han gick ner själv.
Har fortfarande problem med det, men vi tränar inte så flitigt längre pga av flytt och annat. Det tog ca två år innan vi ens började få till det att likna en bugning :angel:

Har försökt att vänta ut honom, men han blir så frustrerad och börjar slå/skarapa med frambenet och ber jag honom att backa (som jag gör för att han ska flytta bakbenen och lägga vikten bakåt) så sätter han ned det och backar "vanligt"..

Hehe, känner igen det där :p
Det bästa är nog ändå att vara ihärdig. Kanske om du bara stödjer hoven hans ibland, inte hela vägen ner? Eller om du tar ett dressyrspö, som egentligen inte ger något stöd utan mer en placebo-effekt, och håller upp hoven med? Det fungerade för oss.

Nu ska jag sätta fart med trickträningen! Figge blev biten i ryggen igår när vi släppte ihop dem, precis där sadeln ska ligga, och givetvis har jag varken fått med sele eller vagn i flytten. Så nu har vi världens tillfälle att lägga all energi på trickträningen! Tyvärr åkte kameramannen hem till familjen så några bilder lär det inte bli.. Lite svårt att ta på sig själv :p

Hjälper bara till med att vinkla in tån, sen får han gå ner på knä själv. Men får väl testa att vara lite mer envis med att inte hjälpa honom. Ska testa spö varianten också.

Jag tycker att det ser jättebra ut!
Jag har inga direkta tips eftersom jag själv kämpar med samma sak, att buga utan att jag håller i honom. Det jag är lite rädd för när man inte "hjälper" dom ner i bugan, är att dom ska börja göra platta bugningar. Dvs vinkeln på benet är inte rät utan spetsigare. Det är lättare att de sträcker sig och är helt enkelt mer skadligt att stå så.

När jag försöker göra på sättet du gör, hjälpa honom med foten, drar han bara bak benet och tittar på mig med en sur min :D Ingen bugning. Även om han fattar vad jag menar eftersom jag bara behöver hålla i benet så bugar han, vill han inte göra det "själv". Vi får se! Hoppas det löser sig i framtiden ;)

Oj, vad jag blir sugen på att börja med sånt här igen. Dock tycker inte min nuvarande häst att det är kul för fem öre.
Hoppas på att hennes föl kommer tycka bättre om det. :d :D

*kl*

Ny film på tuffe. Han har inte trickat på 3 veckor så vi är lite ringrostiga och många trick är under inlärning. Det är bara ett få tal av de han kan men endå.

dålig kvalite och musiken har jag bara för att jag inte har någon annan låt.
Om inte annat får ni något att skratta åt antar jag:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=AU1BvmPW7RU

Nej vad sött :love:
Och vad duktiga ni är!

Haha, musiken tyckte jag passade rätt bra, shettismusik :D :angel:

Haha! Gud vad coolt! Jag vill också kunna! :p Måste ut och träna mer med Figge, men nu tar ju skolan all tid..

*kl*

oj tack allihopa :D
Tränade med godis den dan, det syns rätt tydligt så fort det finns godis lägger han öronen så snyggt bakåt:crazy:
Haha jo vist är det lite shettis musik alltid;)

Vi tränar visadre och kommer förhopnings vis med en bättre video senare:)

Jag väntar...

Visad förut, men men
Spansk skritt.
TN_071103-173_B15_copy1024.jpg

gud va duktiga ni är :) var det svårt att lära? :angel:

det var länge sen jag uppdaterade här nu!
men jag har velat hålla på det lite, så att ni ska få se vad duktiga jag och Ella blivit, haha :angel: ;)
nämen vi har övat väldigt mycket på tricksen och nu fungerar stegringarna nästintill perfekt! (inga eller ett små "ta-sats-hopp" innan och högt och stadigt 80% av gångerna iaf).
dessutom stannar hon kvar i bugan, även fast ingen av dem var optimal idag (benet för långt bak). och så till den stora nyheten att vi har lärt oss kompliment!
har tränat lite på att lyfta tassarna, och för några dagar sen gick det. så nu har vi gjort det i 3-4 dagar, och idag gick hon ned på knä på en gång och stannade kvar tills jag bad henne gå upp igen *stolt matte!*

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/23200000-23209999/640x480/23207123.jpg

och så bugan och stegringen (ska försöka få igång andra kameran så jag kan filma också, men jag hoppas att det ser lika säkert ut som det verkligen känns nu!)

bonusbild från på vägen in igen

och så får man såklart lite godis när man vart så duktig!

och en mer än nöjd Ella som fått agera gräsklippare på tomten idag :p

Här är några nya och fräscha bilder på Mig och Atlas!
Fotograf: Stinelo Wiking =D, världens bästa fotograf ;)

Stegra
atlas-ligger-ner-184_16227714.jpg

Ligga
atlas-ligger-ner-206_16227803.jpg

Buga
atlas-ligger-ner-003_16226897.jpg

Tack för oss! :)

Senast ändrad:

Vad duktiga ni är! :laugh:
Kunde han alla dessa tricks innan ni kom till Hällekis eller har ni lärt er några nya där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar