Triangelmärkt..?

carort

Trådstartare
Hej! Jag är väldigt ny här så ni får rätta mig om jag inte får etiketterna rätt på plats :-)
Jag har en häst som jag fick köpa mycket billigt pga triangelmärkning. Det är en väldigt lång historia som jag inte ska tråka ut er med nu. Ägarbytet skedde ganska snabbt och jag brydde mig inte om att fråga närmare om märkningen eftersom jag skulle ha honom som sällskapshäst.
Nu till min fråga: Det som har förbryllat mig hela tiden är att han inte har något märke på länden. Han är ett svart (!) svenskt halvblod så kort sommarpäls har han. Jag har frågat min veterinär men hon tyckte också att det var märkligt. Kan det se ut så att det inte "tar"? Han ska ha brännmärkts för 3 år sen i Sverige. Jag är förbryllad. Har ni några tankar? Tack på förhand :-)

Det är rätt många år sedan brännmärkning förbjöds i Sverige (av djurskyddsskäl om jag inte missminner mig), numera frysmärker man trianglar. Och det borde ha gett en vit triangel, väl synlig. (även om min vita pålles triangel syns rätt dåligt...)
Märket ska inte sitta på länden utan på låret. Men borde likväl vara väl synligt.

Jag tänker två saker när jag läser det du skriver. Det första är om det verkligen är rätt häst du har, alltså stämmer identiteten på hästen med id-beskrivningen i passet? (färg, tecken, virvlar, ev chip)
Det andra är att du kanske borde kontakta säljaren och fråga lite mer.

Hej! Jag är väldigt ny här så ni får rätta mig om jag inte får etiketterna rätt på plats :-)
Jag har en häst som jag fick köpa mycket billigt pga triangelmärkning. Det är en väldigt lång historia som jag inte ska tråka ut er med nu. Ägarbytet skedde ganska snabbt och jag brydde mig inte om att fråga närmare om märkningen eftersom jag skulle ha honom som sällskapshäst.
Nu till min fråga: Det som har förbryllat mig hela tiden är att han inte har något märke på länden. Han är ett svart (!) svenskt halvblod så kort sommarpäls har han. Jag har frågat min veterinär men hon tyckte också att det var märkligt. Kan det se ut så att det inte "tar"? Han ska ha brännmärkts för 3 år sen i Sverige. Jag är förbryllad. Har ni några tankar? Tack på förhand :-)
Fast en triangelmärkning är ingen bränning det är frysmärkning, alltså en vit triangel som bör synas oavsett vinter eller sommarpäls.

Annars borde väl det försäkringsbolaget ha koll på vad som gjorts, alltså när hästen om hästen triangelmärkts, kanske dom inte kom iväg och gjorde själva märkningen? Om det är möjligt att missa göra den.

På min häst som var skimmel var triangeln hårlös, alltså svart. Eftersom pälsen var vit syntes den väl med sommarpäls men inte alls med något tjockare päls. Har du då en svart häst med svart hud är det inte så konstigt om den ej syns. Har även sett hästar som fått sin triangel på halsen.

Kolla med försäkringsbolaget han hade vid märkningen?

Jag vet en märkning som gjordes så att endast en prick syntes. Det "tog" inte sa ägaren som var med när det gjordes. Nähä.

Tack ska ni ha för svar!! Har haft honom i ett år nu men inte brytt mig så mycket om det egentligen då jag har honom till sällskap och skogsmulleritter. Så det syns inte även med sommarpäls. Ryktar hela pälsen varje dag och är säker på att det inte sitter någon annanstans heller. Ska dubbelkolla med försäkringsbolaget. Den förra ägaren verkade inte riktigt ha allt på plats, ärligt talat, och därför har jag inte frågat henne igen (vet att jag kommer att få samma svar igen). Har kollat tecknen noga vid köp men ska även dubbelkolla igen att det är rätt häst jag har. (Tänk om det är fel häst....! Vad gör jag då, hua!) Det låter ändå betryggande att det KAN vara så att märkningen inte riktigt har "tagit". Tusen tack!!!

Vad händer om en triangelmärkt häst inte har en synilg triangel? Kan man se det på något annat sätt? Alltså förutom om man ringer försäkringsbolaget som dömt ut hästen vill säga. Tänkte om det står i passet eller liknande.

Kan man omförsäkra en triangelmärkt häst i ett annat bolag då tro?

Vad händer om en triangelmärkt häst inte har en synilg triangel? Kan man se det på något annat sätt? Alltså förutom om man ringer försäkringsbolaget som dömt ut hästen vill säga. Tänkte om det står i passet eller liknande.

Kan man omförsäkra en triangelmärkt häst i ett annat bolag då tro?
Om du försäkrar hästen i ett annat bolag utan att säga att den är T-märkt så är det försäkringsbedrägeri eftersom du vet att den är det, även om det inte syns.
Sedan kan det ju vara så att hästen inte är T-märkt om det nu är en vimsig f d ägare som ger olika uppgifter på vad som hänt. Det är ägaren som ska se till så att hästen blir märkt innan man får ut ersättning från försäkringsbolaget. Men som det har skrivits innan går det ju att glömma eller fuska med det ibland.

Om du försäkrar hästen i ett annat bolag utan att säga att den är T-märkt så är det försäkringsbedrägeri eftersom du vet att den är det, även om det inte syns.
Sedan kan det ju vara så att hästen inte är T-märkt om det nu är en vimsig f d ägare som ger olika uppgifter på vad som hänt. Det är ägaren som ska se till så att hästen blir märkt innan man får ut ersättning från försäkringsbolaget. Men som det har skrivits innan går det ju att glömma eller fuska med det ibland.
Moraliskt rätt eller inte är ju en annan sak men rent tekniskt så så hade det alltså gått att omförsäkra hästen i ett annat bolag. Borde stå i passet eller nåt att hästen är utdömd pga av en viss skada.

Moraliskt rätt eller inte är ju en annan sak men rent tekniskt så så hade det alltså gått att omförsäkra hästen i ett annat bolag. Borde stå i passet eller nåt att hästen är utdömd pga av en viss skada.
Det handlar inte om moral och etik utan om juridik och brottsligt beteende att försäkra en häst som vet är utdömd som frisk. Det är straffbart och kan leda till åtal även om det är kan vara tekniskt möjligt att göra det. Men kommer försäkringbolaget på det eller genom deras samarbete ser att hästen är utdömd så kommer dom att betala ut något och inte heller betala tillbaka eventuella premier som betalats in.

Det handlar inte om moral och etik utan om juridik och brottsligt beteende att försäkra en häst som vet är utdömd som frisk. Det är straffbart och kan leda till åtal även om det är kan vara tekniskt möjligt att göra det. Men kommer försäkringbolaget på det eller genom deras samarbete ser att hästen är utdömd så kommer dom att betala ut något och inte heller betala tillbaka eventuella premier som betalats in.
Vet jag mycket väl. Men det är inte vad min fråga handlade om utan ifall det går eller inte. Ifall det står någonstans att hästen är triangelmärkt.

Vet jag mycket väl. Men det är inte vad min fråga handlade om utan ifall det går eller inte. Ifall det står någonstans att hästen är triangelmärkt.
Du kommer att få frågan om den har någon försäkring sedan innan när du vill teckna en ny. Det kommer troligen också att krävas veterinärundersökning innan. Lite beroende på vilka belopp det handlar om.
Men normalt har ju hästen kvar sin gamla försäkring vid T-märkning och det belopp som inte har betlats ut. Brukar vara runt 10 000 i liv och med reservationer för orsaken till T-märkningen. Det kan också gå att byta bolag om det är en obruten försäkring, det gjorde jag för många år sedan.

Normalt inhämtar ju bolag information sinsemellan, det borde vara en rätt stor risk att åka dit redan där. Men det kanske finns någon som jobbar på försäkringsbolag som kan svara säkert.
Tänkte om hästen står oförsäkrad och inte vid byte av bolag. Men dom kanske kollar med varandra iallafall.

On topic så hade jag en travare med "osynlig" frysmärkning på halsen. Den var nästan läsbar när hon var helt nyklippt, annars anades bara några vita strån i den bruna pälsen :)

Men om hästen inte är försäkrad är det väl ingen mening med att triangelmärka öht? Det gör man väl bara för att få ut en del av livbeloppet utan att avliva hästen, om den skadats så att den kan leva men inte användas/tävlas mer?
Jag menar att om man tar bort försäkringen efter triangelmärkningen, går väl inte ens att triangelmärka en oförsäkrad häst.

Jag menar att om man tar bort försäkringen efter triangelmärkningen, går väl inte ens att triangelmärka en oförsäkrad häst.

Men då är det ju byte av bolag. Du har försäkring hos bolag X, säger upp den och tecknar ny försäkring hos bolag Y. Då byter du ju från X till Y. Men visst, hypotetiskt kan man ju då ljuga för bolag Y och säga att hästen inte varit försäkrad tidigare.

Mitt svar till dig var baserat på att du skrev "Tänkte om hästen står oförsäkrad och inte vid byte av bolag", och precis som du själv skriver går det inte att triangelmärka en oförsäkrad häst.

Om säljaren är lite.. luddig av sig så kanske man menat något annat. Alltså, hästen har kanske varit halt om blivit "utdömd" av veterinär som ridhäst. Sedan kanske den inte hade något livvärde, så man struntade i att göra själva triangelmärkningen, men säljaren kanske ändå betraktade den som triangelmärkt i ordets praktiska betydelse: att den inte håller för "riktigt" arbete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar