Triangelmärkt häst?

Congeria

Trådstartare
Hur ligger det till nu igen, känns som att man får olika svar beroende på vem man frågar. Får triangelmärkta hästar användas i ridskoleverksamhet? Eller är det T-märkning kanske? Eller är triangelmärkt och T-märkt samma sak? :confused: :o Är lite bortkommen i denna fråga.
Finn nämligen en gammal triangelmärkt häst på ridskolan här som används i ridskoleverksamheten, turridning och uthyrning. Jag har blivit lite fundersam på om man verkligen får göra så, eller är det att man inte får tävla?

Sv: Triangelmärkt häst?

Triangel märkta hästar är hästar som inte får tävla, men dom kan gå på ridskola eller turridning tror jag. T märkta hästar har jag aldrig hört om, men jag är också lite bortkommen när det gäller det här. :p Men jag är säker på att det är triangel märkta hästar som inte får tävla.
Hoppas iallafall att det här hjälpte dig :)

Senast ändrad av en moderator:

Okej, var kan man läsa om detta mer ingående? :)
Jodå, det hjälpte^^

Eller nej jag förstår inte alls förresten. Hittade nu detta på Svenska Ridsportsförbundets hemsida:

Ridskolehästar och triangelmärkning
I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet.

Det beslutet har delgetts distriktens besöksansvariga och vunnit acceptans bland ridskolorna.
Motivet för ställningstagandet är främst att en ridskola inte ska ha ekonomisk vinning av en häst eller ponny som inte är fullt brukningsbar, och att ridskolehästar inte får betraktas som andrahandsprodukter.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

Senast ändrad:

Eller är triangelmärkt och T-märkt samma sak? :confused: :o ?

Ja det är samma sak.

"Ridskolehästar och triangelmärkning
I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet.

Beslutet har delgetts distriktens besöksansvariga och vunnit acceptans bland ridskolorna.

Motivet för ställningstagandet är främst att en ridskola inte ska ha ekonomisk vinning av en häst eller ponny som inte är fullt brukbar, och att ridskolehästar inte får betraktas som andrahandsprodukter.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.

Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form." http://www3.ridsport.se/Utbildning/Ridskola/Kvalitetsmarkning/Ridskolehastar-och-triangelmarkning/

Det är jag inte säker på, har du testat söka på Google? Det kanske finns något på Wikipedia också. (Wikipedia är ju inte alltid den bästa sajten men man kan testa!) Och så kan du ju söka efter gamla trådar på Buke.
Vad bra att jag kunde hjälpa till iallafall ;)

När jag hade en T-märkt häst fick han inte ens gå i ett ridhus eller en paddock. Skulle nått hända då skulle vi inte få ut nått på försäkringen.

Jag har sett triangel märkta hästar gå på ridskola?! Får dom det? :confused:

som det står i det jag citerat/länkat till så får dom INTE göra det.
Det är trasiga hästar som blivit utförsäkrade för att dom inte håller för träning/tävling.

kl

Tack för svaren, men då betyder det alltså att det är olagligt att ha en triangelmärkt häst/ponny i verksamhet?

Ja det verkar ju så, men jag har sett några triangel märkta hästar gå på lite olika ridskolor. Verkar konstigt om dom inte får det egentligen? :confused:

Jo jag har även känt en tjej som hade en triangelmärkt ponny som hon tränade fullt ut på. Dock privatperson men som jag fattat det som nu så får en sådan häst inte gå speciellt mycket mer än som promenadhäst om den ska motioneras.

Triangelmärkningen är främst en symbol som visar att hästen är "utförsäkrad"- man har fått ut försäkringspengar för hästen. Detta på grund av att den har en skada/sjukdom som bedöms vara av bestående karaktär och gör att försäkringsbolag inte vill ta ansvar för eventuell framtida skada/sjukdom hos den aktuella hästen.

Att triangelmärkta hästar rids och tränas för fullt behöver inte vara fel, eftersom den åkomma som gett märkning kan ha läkt ut med åren.

Förr om åren var kraven för triangelmärkning inte lika strikta som idag, varför en del skrupelfria personer lät triangelmärka exempelvis tävlingshästar som inte längre höll måttet för att få ut försäkringspengar att kunna investera i nya hästar. Dessa triangelmärkta hästar blev inte sällan kuranta igen med tiden.

Känner själv en sådan häst som i yngre dagar dömdes ut och t-märktes för en åkomma som undersökningar med modern teknik visat att han öht. inte kan ha lidit av. Denna häst har ridits aktivt under alla år efter sin märkning och hade troligen också kunnat tävla utan negativ hälsopåverkan om det inte vore för hans triangel. Han är troligen ett sådant fall som jag beskrev ovan.

Nu menar jag naturligtvis inte att man ska ta lättvindigt på triangelmärkning och att det vore rätt att triangelmärkta hästar får tävla tex., utan jag ville bara belysa att inte alla triangelmärkta hästar måste stå och såsa i en hage resten av sina liv och att människor som rider triangelmärkta hästar inte behöver vara djurplågare.
Som i allt annat handlar det om hästkännedom och avvägningar från fall till fall.

Är alla ridskolor anslutna till Svenska Ridsportförbundet?
Rent lagligt så kan man använda triangelmärkta hästar i ridskoleverksamhet men vill ridskolan vara ansluten till Svenska ridsportförbundet så kan ju där möjligen bli problem om man vill fortsätta vara ansluten. Förutsättning förstås att hästen inte lider av att bli riden men det gäller ju alla hästar oavsätt triangelmärkning eller ej.

Är ridskolan ansluten till SRF så ligger de pyrt till om de har t-märkta (triangelmärkta) hästar i sin verksamhet. Men olagligt är det inte. Däremot riskerar ju en ansluten ridskola rätt mycket genom att använda defekta hästar i sin verksamhet när förbundet är så klara i sina direktiv.

Är ridskolan ansluten till SRF så ligger de pyrt till om de har t-märkta (triangelmärkta) hästar i sin verksamhet. Men olagligt är det inte. Däremot riskerar ju en ansluten ridskola rätt mycket genom att använda defekta hästar i sin verksamhet när förbundet är så klara i sina direktiv.

Men hur ofta åker någon från förbundet ut till alla dessa anslutna ridskolor och kontrollerar? För det verkar ju fortfarande förekomma t-märkta hästar på ridskolor lite överallt?

Om man vet att det förekommer T-märkta hästar på en sådan ridskola är det inte speciellt svårt att lyfta luren och tipsa de som "bestämmer"...

Om man vet att det förekommer T-märkta hästar på en sådan ridskola är det inte speciellt svårt att lyfta luren och tipsa de som "bestämmer"...

Jag började på en ridskola där det fanns en t-märkt häst. När jag påpekade detta visade det sig att distriktet!! sagt att det var ok för ridskolan att använda hästen i lektionsverksamheten. Nu är det några år sedan och hästen finns inte kvar på ridskolan längre. Men det verkar ju fortfarande förekomma både här och där.

Jag tycker det är skrämmande att ridskolor inte verkar veta vad som gäller samt att förbundet/distrikten verkar se mellan fingrarna. Vad hjälper det att ringa och "skvallra" då? Ridsportvärlden är dessutom så liten så det kommer nog snabbt fram vem som ringde. Jag rider inte på ridskolan längre jag tröttnade både på deras hästhållning och sättet de lärde ut ridning på.

Det här är mest en generell undran som berör tråden.

Om en ridskola har en häst i verksamheten som av någon anledning t-märks och sedan behåller den, låter den gå ett par lektioner med nybörjare/ridlekis om dagen, under förutsättning att hästen håller för de skrittpassen, gör de då fel?
Nu är det väl vanligare att hästar som inte är hela inom ridverksamheter tas bort eller säljs t-märkta, men ponera att det är en omtyckt häst som mer eller mindre är maskot för stället så kanske den stannar.

Att använda t-märkta hästar övht tycker jag känns ganska märkligt, det finns ju bakomliggande anledningar för t-märkning, men rena promenadhästar finns det ju lite överallt och vad gör en ridskola mindre lämplig att äga en sådan häst?

Att använda t-märkta hästar övht tycker jag känns ganska märkligt, det finns ju bakomliggande anledningar för t-märkning, men rena promenadhästar finns det ju lite överallt och vad gör en ridskola mindre lämplig att äga en sådan häst?

"Motivet för ställningstagandet är främst att en ridskola inte ska ha ekonomisk vinning av en häst eller ponny som inte är fullt brukbar, och att ridskolehästar inte får betraktas som andrahandsprodukter."

står ju klart och tydligt varför ridskolor inte ska ha sånna hästar i verksamheten

Men är stela Brunte 27 som enbart går 2*40-minuterspass i skritt 4-5 dagar/vecka bättre lämpad än Bläsa 16 som är t-märkt men som klarar samma påfrestning?

Jag menar inte att ridskolor bör ha t-märkta hästar, men när blir hästen en andrahandsprodukt? När den inte kan gå full lektionstid? När den fyller 19? När den får ont i ryggen av för många timmar per dag?
Den ekonomiska vinningen på en häst som kanske bara kan gå 20% måste ju anses som minimal, om ens befintlig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 171
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar