Sv: tretaktig eller fyrtaktig galopp?
just inom western kallas denna fyrtaktiga galopp för "lope".
Jag vet faktiskt inte om det är fysiskt möjligt att galoppera så långsamt i en tretaktig galopp.
Däremot kan jag säga, här i sverige så finns det domare som dömer olika. En del domare tycker inte den fyrtaktiga galoppen är hälsosam och vill se tretaktig. Väljer att placera en tretaktig galopp före en fyrtaktig, även om den fyrtaktiga gick betydligt långsammare.
Det såg jag på en tävling och tjejen som red och galopperade fyrtaktigt valde att lämna arenan och tävlingsplatsen när hon inte placerades.
Hon hade en "superhäst från tyskland som vunnit allt där".
Domaren försökte förklara för henne att hon vill ha en mer framåt och tretaktig galopp och inget "hasande i sanden".
Sedan bedöms ju inte enbart om galoppen är tre eller fyrtaktig, även formen att hästen bär sig ordentligt och ryttarens sits osv...
Är det helt jämnt mellan två ekipage så vinner den med mest blingbling - FAKTISKT
(den som ser prydligast ut)
Men som i alla sport så fokuserar olika domare på olika saker, en vill ha en viss galopp, en annan lägger mer vikt på joggen och en tredje vill se en bra sitts hos ryttaren....
Allt ser ju konstigt ut för ett ovant öga. Jag tycker tex dressyren som var på globen horse show såg bedrövlig ut, hur man knölade ihop hästarna och satt med hälarna (med sporrar på) i magen på hästarna hela tiden...
Å andra sidan gjorde ju hästarna rörelser som jag själv inte vet hur man får dom att göra så.. Någonting rätt gör dom ju, dressyrnissarna