tretaktig eller fyrtaktig galopp?

Sv: tretaktig eller fyrtaktig galopp?

Fast all galopp är ju mer eller mindre "markbunden" när man galopperar sakta...?

Ni berättar att travare ofta har fyrkantig galopp. Och där fick jag svaret varför min travare galopperar så förbannat konsitigt X) Hur tränar man bort det?

Men det behöver ju inte vara fyrtakt ;) Kan ju vara så att den travar med bakbenen och galopperar med frambenen också.

Rid den framåt, först och framst. Finns en tråd om detta på dressyr just nu.

Seabaz: Det blir ju en definitionsfråga, men man eftersträver alltid en "luftig" och "rymlig" galopp, och särskild luftigare byten än vad PRE'n uppvisar.

Kolla t.ex. dessa hästar som jag tycker har bra galopp.
http://uk.youtube.com/watch?v=NjbWm5SKD9E

förstår vad du menar och håller med om att det är en definitionsfråga då inte alla eftersträvar lika (tex i western)..

Jag hittade en bra länk på tuben (tack och lov för tuben där man kan hitta allt för att visa hur man menar :D ) där vinnaren av den här klassen har en riktigt fin bärig galopp trots fyrtaktighet och markbundet, mycket bra undertramp och inte alls så framtung som man ofta ser westernhästar (tyvärr). Vissa sekvenser bättre än hästarna på filmen du visa (och vise versa också förstås.) Detta är en gångartsklass där man visar upp quartern som är avlad för jog och lope i många generationer, ungefär som islandshästen har sin tölt och pass och tävlar i detta...

http://www.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M&feature=related

Canter: tretaktig, samlad galopp.
Gallop: fyrtaktig, snabbare galopp.

Men den där fyrtaktiga galoppen på filmsekvenserna ser ut att vara extremt långsam. (Hade jag inte fattat av sammanhanget att det hela var avsiktligt, hade jag trott att hästarna var på väg att falla döda ned.)

Hur sjutton kan hästarna galoppera ännu långsammare i tretaktig galopp?

(Jag vet ingenting om western, men blev nyfiken nu.)

just inom western kallas denna fyrtaktiga galopp för "lope".

Jag vet faktiskt inte om det är fysiskt möjligt att galoppera så långsamt i en tretaktig galopp.

Däremot kan jag säga, här i sverige så finns det domare som dömer olika. En del domare tycker inte den fyrtaktiga galoppen är hälsosam och vill se tretaktig. Väljer att placera en tretaktig galopp före en fyrtaktig, även om den fyrtaktiga gick betydligt långsammare.
Det såg jag på en tävling och tjejen som red och galopperade fyrtaktigt valde att lämna arenan och tävlingsplatsen när hon inte placerades.
Hon hade en "superhäst från tyskland som vunnit allt där".

Domaren försökte förklara för henne att hon vill ha en mer framåt och tretaktig galopp och inget "hasande i sanden".

Sedan bedöms ju inte enbart om galoppen är tre eller fyrtaktig, även formen att hästen bär sig ordentligt och ryttarens sits osv...
Är det helt jämnt mellan två ekipage så vinner den med mest blingbling - FAKTISKT :D (den som ser prydligast ut)

Men som i alla sport så fokuserar olika domare på olika saker, en vill ha en viss galopp, en annan lägger mer vikt på joggen och en tredje vill se en bra sitts hos ryttaren.... :)

Allt ser ju konstigt ut för ett ovant öga. Jag tycker tex dressyren som var på globen horse show såg bedrövlig ut, hur man knölade ihop hästarna och satt med hälarna (med sporrar på) i magen på hästarna hela tiden...

Å andra sidan gjorde ju hästarna rörelser som jag själv inte vet hur man får dom att göra så.. Någonting rätt gör dom ju, dressyrnissarna :D

just inom western kallas denna fyrtaktiga galopp för "lope".

Allt ser ju konstigt ut för ett ovant öga. Jag tycker tex dressyren som var på globen horse show såg bedrövlig ut, hur man knölade ihop hästarna och satt med hälarna (med sporrar på) i magen på hästarna hela tiden...

Javisst, och jag är absolut inte ute efter att bedöma det vi ser på filmen. Av allt att döma gör ju hästarna vad ryttarna ber om, och det med små medel så vitt jag kan se. Jag har ingen idé om att just dressyrnissedressyr skulle vara det enda rätta.

Jag blev bara nyfiken på de där två orden för galopp, där tretaktig då skulle vara långsammare, just för att det är svårt att tänka sig en galopp med svävningsmoment som går långsammare än det där. Det ser ju ut som promenadtempo, ungefär.

Jag är också nyfiken!

men jag tror att den fyrtaktiga fungerar i alla tempon men när det blir högre tempo tror jag hästen galopperar fyrtaktigt för att den är flack, då galopperar den "orent"...

när den galopperar jättejättelångsamt och man som ryttare ber om en fyrtaktig är den ju samlad och fin och väldigt bekväm...

Den tretaktiga är något därimellan, mer framåt och högre/svävningsmoment helt klart...

Observera att det är enbart mina egna tankar ovan och jag har inga belägg för att nåt är så ;)

Sedan vill jag rätta mig själv och säga att inom western pleasure kallas den galopp man använder sig av i den klassen för lope.. och inte att all galopp kallas lope...

Lope tror jag kan vara ett samlingsbegrepp för en hyfsat långsam, bärande trevlig galopp. Eftersom som jag skrev vill ju de olika domarna se olika galopper kanske, men lope är det uttryck som används när man talar om för ryttarna på arenan att nu ska ni galoppera :idea:

Fyrtakt är ju inget man eftersträvar i "vanlig" dressyr och ridning.
Om hästar galopperar i full fart kallas de såvitt jag vet "fyrsprång", alltså fyrtaktigt. Men då går det väldigt snabbt! En ökad galopp är ju inte direkt fyrsprång (A)

En häst på ridskolan går i fyrtaktig galopp när han blir för pigg/uppstressad. Speciellt i banhoppning vilket gör att avstånden mellan hindrena blir konstiga (en av anledningarna till att han ofta river tror jag!).

En fyrtatig galopp tror jag kan tränas bort genom mycket muskelsättande ridning, kort galopp där man rider med mycket sits och korta galoppsträckor!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama