trekombination

Paulsan

Trådstartare
jag har en häst på 10 år som är lite sen i utbildningen och det är tänkt att starta 1.20m iår på henne. Men hon har ingen teknik gällande trekombinationer.
Hon tar i på de 2 första sen finns ignet kvar till sista och hon bryter ut eller tvärnitar om det ligger på 1.10 och högre. Lägre går det bra för då kan hon komma över bättre. Men hur ska jag få henne att tänka att det är 3 hinder och inte bara en enkel 2 kombination?
Man kan ju inte påverka så värst mycket i en kombination och hästen måste ju tänka själv eller har jag fel?

Sv: trekombination

nej men det får ju vara på utomhus banor och det känns ju lite surt att behöva stryka för att man vet att det inte är någon idé att försöka om det inte blir bättre. sen vill man ju kanske avancera ännu högre så småning om:)

Hmm. Prova löshoppa trekombinationer. Där du har två lägre "lätta" hinder. Sen ett lite svårare hinder. Börja pinsamt lätt. Sen när du är klar, bygg ner alla till det pinsamt lätta igen och låt henne hoppa en gång till.
Sen med all problemträning: "Mycket i veckan, lite om dagen"

Jodå, man kan påverka hästen i en kombination! I vissa lägen går det bra att bara åka med så att säga, i vissa lägen måste man vara snabb och komma ordentligt ner i sadeln och rama in hästen mellan hinderna så att man kan ge den lite extra tryck i hoppet oavsätt om det är en 2 eller 3 kombination.

Har du gymnastikhoppat hästen någon gång, dvs satt upp ett par hinder i rad, antingen med studs eller ett galoppsprång i mellan. Detta stärker hästen väldigt mkt samt gör den kvick. Detta är jobbigt för hästen så man får ta det med måtta, men väldigt nyttigt. Hästen får även vänja sig vid att hoppa många hinder följd, fördelen är att man inte behöver att ha höga hinder utan kan jobba på låga hinder.
Samtidigt får hästen lära sig att det kommer flera hinder i rad.

Jobba och hoppa 3 kombination på den nivå där hästen klarar det för att bygga upp ett bra självförtoende för hästen.
Sedan rekomenderar jag en hopptränare att hjälpa dig (om du inte redan har någon) och har du en hopptränare så ska den personen kunna hjälpa dig med dit problem.

svar till båda:
Jo jag har en hopptränare som jag tänkte diskutera saken med men inte gjort det än och tänkte få lite kött på benen innan genom buke:D.
Studs och så går bra men hon har en tendens att forcera saker och ting och när det blir tekniskt svårt så vill hon bara komma igenom snabbt och tänker inte utan då kan det flyga bommar åt alla håll sen vill hon inte mer den dagen.
Men jag har också tänkt i de banorna att hoppa trekombinationer på låg höjd där det funkar för att sedan smyg höja och se hur det blir.
Sen vet jag att det går ju att påverka i en kombination men att lyckas få energi till sista hindret på 1.20 på 1 galloppsprång är väldans svårt om hästen redan bestämt att det bara är 2 hinder.:grin:

Mycket hoppträningen med serier på fler är 3 hinder. För om hästen vänjer sig vid att det kommer både 1,2 och kanske 3 hinder efter hinder nummer 2, så kommer 3:e hindret inte vara något problem. Om hästen inte orkar när det blir högre, men på lägre höjder så skulle jag säga att allmännt styrke- och konditionsträning kan göra susen.

Hmm. Prova löshoppa trekombinationer. Där du har två lägre "lätta" hinder. Sen ett lite svårare hinder. Börja pinsamt lätt. Sen när du är klar, bygg ner alla till det pinsamt lätta igen och låt henne hoppa en gång till.
Sen med all problemträning: "Mycket i veckan, lite om dagen"

Skulle precis säga samma sak :)

Tror problemet ligger i att hästen inte orkar hoppa korrekt, dvs sätta under sig bakbenen och hoppa uppåt-framåt. Om inte styrkan finns hoppar hästen på fart för att ta sig över hindret...vilket i en kombination resulterar i att hästen helt enkelt inte får plats till sista hindret,eller känner sig feg och obekväm och därför springer vid sidan om. Även här beror det de flesta gångerna på att strykan hos hästen fattas, då blir det jobbigt att sätta under sig och hästen tar den enkla vägen ut.

rannsaka dig själv och se om du rider annorlunda mot och i kombinationer? Rider du iväg hästen till en avsprångspunkt så att tempot blir för högt? Är du sen med att räta upp dig i kombinationen, så att du ligger på halsen och stör hästens balans? Eller backar du in i så att hästen måste ta i för att komma över hinder ett och då får långt till hinder 2 osv?

Har hästen styrkan i kroppen och galoppen för att orka hoppa korrekt?

Om du kommer i balans mot en kombination och hoppar "rätt" in brukar det sällan bli några problem.

Träna mycket stärkande serier med 5-6 hinder i rad. Ta gärna hjälp av markbommar, både för din egen men även för hästens skull. DÅ kan den inte fuska utan hjäls till en korrekt avsprångspunkt.
Det bästa är såklart att ta hjälp av en tränare som är kunnig:)

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar