Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

L

Lord Owen

Nu bir jag lite förvirrad. Man ser och läser hela tiden om att dressyrhästen ska gå med tredje nackkotan (var det nackkota?) högst när den går i form. På alla de hästar jag sett så har också så varit fallet. Men nu har jag läst här om att nacken ska var högsta punkten, vilket stämmer egentligen? Har det något med skillnaderna mellan låg/hög form att göra?

Sv: Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

Var läser du det och VEM har sagt det?? Tredje kotan skall aldrig någonsin vara högst , varken i låg eller hög form.

Sedan att det rids så i verkligheten är en helt annan femma.

Nacken ska vara högst.

En häst som är jobbar korrekt är avslappnad i nacken, vilket gör att huvudet bara hänger från nacken, hamnar ungefär i lod (beroende på hur hästen är byggd, vissa lite framför lod), och halsen får den där snygga linjen som alla vill ha.

En häst som har tredje nackkotan högst jobbar inte så rätt att den kan vara avslappnad i nacken, utan den BÖJER halsen, vilket den delvis gör med musklerna under halsen och inte sällan blir nacken också lite spänd.

Så det optimala är nacken högst, för det vittnar om korrekt arbete vilket borgar för maximal avslappning i de muskler som inte används.

Ja, det är vad jag också fått lära mig. Men jag tycker att man så ofta ser hästar som går med just "mitten" av halsen högst så man blir lite konfunderad.... Det är ju lustigt att så många även i höga klasser gör det om det är fel. Jaja.

Men om vi nu säger att en häst går i form, alltså trampar under sig och jobbar rätt med bak och rygg, men ändå går med tredje kotan högst, går den alltsåm fel då? Jag är frågvis som få :p

Japps, då går den fel.
Det kan se ut som om den jobbar rätt i övrigt, men Om hästen böjer ner nacken så att tredje kotan (eller första för den delen, den är inte heller nacken utan tillhör halsen) kommer högst, händer en massa annat som inte är bra. Det betyder att halskotpelaren böjer ihop sig, (underhalsens muskler spänner sig medan överlinjens sträcks ut och S kurvan förstärks) och då sänks halsens bas. Det är egentligen basen man vill åt, när den höjs och halskotpelaren rätas ut (=halsen längs utåt / uppåt i en lätt böj, överlinjens muskler används främst) så hjälper det till att lyfta även manken, så att hästen kommer upp lite i framdelen.
Fast det är ju inte halsen som åstadkommer någon egentlig höjning, utan bakdelens sänkning genom muskler i rygg, ländsträckare och mage, om halsen bara får hamna i rätt position för att de ska kunna samverka rätt!

Man ska alltid sträva efter nacken som högsta punkt och vara medveten om att det är en osammanhängande muskelkedja som arbetar om man rider med annan del av halsen som högsta punkt (möjligen undantaget grav "vanskapta" hingstar med gigantisk fettsvål som toppar vid c a tredje kotan).

Vet att Carmenzita blir vansinnig när jag refererar till Daddes sidor, men jag tycker fortfarande att han har den bästa argumentationen och illustrationerna att backa sina argrument. Kan VARMT rekommendera hela artikelserien, men länkar till det mesta aktuella partiet http://user.tninet.se/~vby441n/art3.htm.

Att jag väljer att ta Daddes ord som sanning har med slutklämmen i sagda artikel att göra: "Professorn i anatomi och histologi vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala, Stig Drevemo, kommenterar "Daddes" artiklar så här:
" - Det går inte att ifrågasätta den anatomiska riktigheten i det som har presenterats, men jag kan inte uttala mig om det ridmässiga, eftersom jag inte själv är någon ryttare.""

kan någon här sätta in bilder på en häst med nacken högst och en häst med tredje kotan högst? så man kan kolla skillnaden ordentligt.

tycker att jag sett tex jan brink och så vidare rida med tredje kotan högst på många bilder/filmer?

fast nu när jag tänker mig det hela i huvudet så associerar jag direkt till bents ridning och de bilder jag sett på barockridning. är det alltså så de ska gå? men jag tycker att jag sett bilder ur en bent bok med hästar som går med halsen i en båge så att mitten blir högst också? verkar ju skitmysko det här att nästan alla rider hästen på det viset men det tydligen är fel?

och en sak till, om hästen ska gå med nacken högst men ändå ha huvudet ungeför vid lodplanet, hur ska den få plats med det? har svårt att se det framför mig? känns som om ganaschen borde bli i kläm eller nått men det kan vara jag som blandar ihop saker igen. :confused: :crazy:

Gå in och titta på länken jag lade, där finns en hel hög med MYCKET illustrativa bilder på både nacke och nos.

Atlaskotans vinge bör man titta på om man ska skaffa tävlingshäst för dressyr. Ska du komma någonstans i klasserna får vingen inte ta emot i halsen, det betyder att hästen kommer att behöva gå framför lodplan för att kunna andas. Du får kassa poäng...

En annan anledning att det känns "lätt" att tro på vad han säger är ju att "motståndarsidan" inte kommer med några andra argument eller förklaringar än sådana i stil med "det är bara så"... känns svårt att ta till sig lixom.

"Så har det alltid varit" är ett annat av mina favoritmotargument. Förväntas jag verkligen svälja saker med den motiveringen?! Snacka om fördummande! (jag hade varit den dumma om jag svalt det, den som framställer det måste känna/borde känna sig dum oavsett min respons ;))

Lovisaleonora_ skrev:
Man ska alltid sträva efter nacken som högsta punkt och vara medveten om att det är en osammanhängande muskelkedja som arbetar om man rider med annan del av halsen som högsta punkt (möjligen undantaget grav "vanskapta" hingstar med gigantisk fettsvål som toppar vid c a tredje kotan).

Vet att Carmenzita blir vansinnig när jag refererar till Daddes sidor, men jag tycker fortfarande att han har den bästa argumentationen och illustrationerna att backa sina argrument. Kan VARMT rekommendera hela artikelserien, men länkar till det mesta aktuella partiet http://user.tninet.se/~vby441n/art3.htm.

Att jag väljer att ta Daddes ord som sanning har med slutklämmen i sagda artikel att göra: "Professorn i anatomi och histologi vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala, Stig Drevemo, kommenterar "Daddes" artiklar så här:
" - Det går inte att ifrågasätta den anatomiska riktigheten i det som har presenterats, men jag kan inte uttala mig om det ridmässiga, eftersom jag inte själv är någon ryttare.""

:eek: Så sätter han in en bild på en av de mest avspända och underbaraste dressyrhästar som någonsin funnits och säger att ryttaren inte kan inverka på den "spända" hästen :eek:

Goldstern!!!!

:love:

Ja, säger inte det en hel del om vad som bedöms som avspänt och underbart?! (fast i artikels fall är det vad som syns på ögonblicksbilden som illustrerar texten, inte hur hästen går övrig tid)

Senast ändrad:

Lovisaleonora_ skrev:
Ja, säger inte det en hel del om vad som bedöms som avspänt och underbart?! (fast i artikels fall är det vad som syns på ögonblicksbilden som illustrerar texten, inte hur hästen går övrig tid)

Men det är ju tråkigt att man då tar en bild på en av världens absolut finaste och mest ridbara hästar :crazy:

Det är iaf den hästen jag drömt om :D :love:
Bild
09atlanta.jpg

Lovisaleonora_ skrev:

Samma ryttare på en annan häst. Ibland kan man vara kritisk men dumt att ta fel ryttare.

Se på detta:
09nikoluas.jpg

Om jag nu ska referera till bilderna på "Daddes sida" så måste jag tyvärr säga att jag tycker att de felaktiga formen ser mer avspänd ut där... ser mest ut som om hästen går spänt och "för högt" när den går med nacken högst. Jag vet att detta är fel, men jag tycker bara att det liksom ser ut så om ni förstår vad jag menar? :smirk:

Men i så fall måste ju MASSOR av ryttare som anser sig kunna rida sin häst i en bra form vara helt ute och cykla!! :eek: Har sett så många ryttare överallt som inte alls rider med nacken högst. Hum. Det här tåls helt klart att tänka på.

Om men tex tittar på den här bilden så kan jag inte riktigt avgöra om nacken eller tredje kotan är högst sas? Formen ser hur som helst mer avslappnad ut än ännu högre nacke men det är som sagt bara hur jag upplever det.

widor1.jpg

Tycker du hästen ser avslappnad ut? Jag tycker det ser ut som den går och spänner underkäken som protest mot stången (eller så tuggar den till väldigt markant precis när bilden togs).

Ryttaren har gamnacke och lätt kutrygg och jag tycker inte att den lodräta sitsen är helt oklanderlig heller. Sitsen är ju inte bara ögonfägnad och även om jag är väldigt oinsatt i exakt hur alla ryttarens muskler förhåller sig till varandra misstänker jag att om man skjuter fram hakan på det sättet vår ryttarinna gör, måste man rimligen ha en spänning i nacken som säkerligen fortplantar sig ner i skuldror, armar och och händer.

Som sagt; det här är bara mina FUNDERINGAR, men om jag provar själv i sadeln får jag fram att minsta lilla spänning på ett ställe (där det INTE ska vara spänning) ofelbart leder till spänningar någon annanstans. Inte sällan på ställen som direkt påverkar hästen (t ex ländryggen vilket i mitt fall gör att jag får till en extrem och helt vansinnigt omotiverad belastningssits) (vilket i flera fall både dressyrtränare och -domare gett mig beröm för - i lätt-lätta klasser)

Nu kanske inte just den där bilden var så bra, men jag tyckte att efter som det är en av Kyras elever på bilden så måste ju det kanske vara LITE rätt iaf? Ska hitta en ny tydligare bild så ska vi se.

Jag tycker nog att hästen SER mer avslappnad ut när den inte är så "hög" men det är bara för ögat sas, då tar jag ingen hänsyn till vilken form som är bäst och så. :crazy:

Men det som gör mig fundersam är varför så många "duktiga" rider med just mitten av halsen högst? Är det bara okunnighet eller, är ju lite konstigt att detta är så självklart är på buke men helt glömt ute i världen? :smirk:

Ny bild, nu på Briar som enligt mig är djävulskt snygg inte just på denna bild då utan öht.

briar02v.jpg

fasnfa.jpg

Har för mig att han blivit klassad som en av världens bästa dress. hingstar. Varför detta om han rids i fel form sas? :crazy:

Och mera, det här med bilder var ju kul :devil:

IMG_8675.jpg

Louise Nathorst, tar några av de mest kända nu så man komemr nån vart.

IMG_5506b.jpg

matador.jpg

Och Kyra.

nej,men titta på den bilden som fanns i artiklen någon lagt in.

då är ju "mitten"på hästen hals högst! (det här med kotor vet jag inget om)

men om man tittar på den bilden så ju inte nacken högsta punkten eller?

och om man har en outbildad häst? när den ska gå lång och låg? kan ni lägga in en bild på en häst som går lång och låg?

:)

Jag tycker personligen inte att lång och låg är en form man sitter och rider omkring i, för mig är det en kontrollform. Jag vill att hästen i varje steg ska vara så aktiv och lyhörd för mina hjälper att jag alltid - om jag vill - kan länga överlinjen och låta hästen slappna av (bärighet är jobbigt!).

På en outbildad häst tycker jag balansen är det viktigaste, inte var den har huvudet. Jag vill att den gröna hästen ska balansera mig och sig själv på ett vettigt sätt, utan att lägga sig i handen och låta ryttaren och bogpartiet dra det tyngsta lasset.

När hästen har lärt sig att alltid söka bettet (d v s att jag kan länga ut tygeln och få hästen att - i balans - länga överlinjen - utan att trilla framåt och ha styrkan i den här ridningen, då är det möjligen dax att tänka på ökad bärighet/samling).

Återigen, det här är mina personliga åsikter, inte dagens sanning.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 216
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar