Trebent hund

igbest

Trådstartare
Är nyfiken på hur en hund funkar med endast tre ben.
Vad är bättre om en hund måste leva med tre ben att sakna ett fram eller ett bakben?

Sv: Trebent hund

Min sheltie blev 3bent vid 9 års ålder, han fick bakbenet bortopererat akut. Vi tog bort honom av andra skäl då han var ca 13år och under sina sista år hade han inga problem med 3 ben men jag vet nte hur de varit om han var av en tyngre ras

Okej, jag kan tänka mig att det är bättre om hunden inte är så stor, men är det någon som vet om det är bättre att ha borta ett ben fram eller bak då?

Jag gissar bara, men tror att det vore bättre att få ha båda frambenen, alltså ha borta ett bakben. Hund har väl liksom häst lite mer vikt framtill.

MIn löwchen bröt ett bakben när han var 6 mån. Han blev snabbt jätteduktig på att gå på tre ben. När gipset togs bort tog det ett tag innan han började använda det fjärde benet igen. I skritt och trav gick han på fyra ben men skulle det gå fort - då sprang han på tre! Så var det till och från i ett par månader efter gipset togs bort innan styrkan var tillbaka fullt ut i det skadade benet. Så jag tror att en hund kan leva mycket bra med bara tre ben och lätt anpassa sig till det.

Jag vet om en mellan stor hund som ocksa lever ett aktivt liv med bara ett framben. Jag har dock bara bild pa Burke, som blev av med ett framben nar han var 8-9 ar och har klarat sig aldeles utmarkt sedan. Pa bilden ar han runt 11 om jag inte missminner mig.

Burke-Fly.jpg

Tack för era svar :)
Varför jag frågar är för att jag har en stor ras med ett framben som inte riktigt vill bli bra och vi ska ner till Strömsholm igen för ev en ny operation men om det inte blir bra då heller så har jag funderat lite på om man kanske skulle amputera benet, mest troligt så blir hon bra med en operation till men om, hon är bara 1 år gammal.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
475
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
833
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V