Treårstest ??!?

B

Beccizz

Hej !
Jag har en två (snart 3)-åring som vi ska rida in till våren.
Kan inte så mkt om det här med treårstest/breeders mm . så nu skulle jag vilja ha lite info om vad som krävs för att få vara med i detta.
Är breeders för 4-5-6 åringar och vad krävs för att kvala in ?
Vad krävs av hästen i ett treårstest ?
Nu hinner vi antagligen inte vara med i 3årstesten men det skulle vara lite kul att veta lite grann om det :p

Sv: Treårstest ??!?

ska tillägga att det är en stor häst kanske :smirk:

Jag vill också veta!! Ingen som kan svara??:bump: :bump:

Det finns folk som kan det bättre än jag...

Treårstest kan vem som hellst anmäla sin tre åring till.

Det test jag varit på, så skall du kunna visa upp hästen i de tre gångarerna i båda varven.
Det är själva ridprovet, annars är det som en "premiering"
Du visar hästen för hand.

För att få kvala till breedersfinalsen så måste hingsten (pappan) var ansluten till Breeders trophy. De bsäta går sedan till finalen på Flyinge.

Hur programmen ser ut vet jag inte, men det finns säkert massor som vet här på buke.
Kolla under den nålade tråde om programm

jag tror också att du på asvh.se (?) kankolal när proven kommer att ske nära dig men det blir säkert inte klart förään efetr jul.

Jag kunde inte så himla mycket :D
men har en börjat så kommer genast en bunt och rättar så....
då får du säkert bättre hjälp :)

Vi var där 2004 med vår.

Först visas den lös i galopp i båda varven, sedan löshoppning. 1.20 obl. (?) kommer dock inte ihåg hur många språng man har på sig för att komma upp dit. Sedan för att kunna få diplom (tror jag) ska den hoppa 1.30. Ett tips är att säga till om att man vill att den ska hoppa det, även om det inte har gått super de andra hoppen.

Sedan visas den för hand, leds fram och tillbaka i först skritt och sedan trav. Sedan ställer man upp framför domarna och bedömer exteriören. Tips: Skaffa en duktig visare om ni inte är så kunniga själva och vill ha höga (högre...)poäng.

Efter det så är det dags för ridprovet, kommer inte ihåg exact, men det är typ. skritta ett varv i båda, trava två i båda, galoppera två ibåda, skritta på långa tyglar i två varv. Behöver inte gå i form eller ngt, utan bara för att visa att det är ridbar.

Tips är att ha hästen klippt, bra musklad och bra i hull, samt skodd. Vi fick "avdrag" (utan att låta "de förstod inte min häst så fick fick lägre poäng än vad vi skulle ha haft) för att hon inte var skodd och inte var klippt. Tråkigt, men första intrycket gör allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 381
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 196
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka