Tre kommandon ni inte kan vara utan

Cezzan

Trådstartare
Om ni måste välja endast TRE kommandon att lära en hund, vilka tre väljer ni?

För min del blir det
1. STANNA (iof kombinerad med sitt, så det är väl liiite fusk, men vaddå, det är ju min tråd ;) )
2. VARSÅGOD
3. AHAH (min version av nej, kan man väl säga)
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Hmm räknar inte nej o bra som kommandon ena är ett förbudsord och det andra beröm

1:Plats
2:hit
3:varsegod

plats innebär ligga ner o invänta nästa moment så det kan jag använda överallt ex i bilen att han ska stanna kvar, innan maten o.s.v.

hit, ALLTID komma till mig i alla situationer

varsegod när jag vill lösa upp mitt plats kommando.

med dessa 3 kommer man långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Mina tre är

1. Vänta (vid mat, sitta kvar, ligga kvar osv osv.)
2. Här ( vid inkallning, fot osv)
3. Varsågod (mat, lek osv)

Egentligen skulle jag vilja ha in ett till men det var ju bara tre stycken som gällde :p
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1. Hit
2. Stanna
3. Nej

"Bra" tycker jag inte är ett direkt kommando. Jag kan lika gärna säga k*k med samma tonläge så blir min hund glad :D
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Det var svårt! Men det är nog 1. Stanna 2. Hit 3. Varsågod som jag tycker är mest användbara.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Jag ser inte heller "Bra" som ett kommando, det är beröm.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1 Stanna
2 Varsågod
3 Kom hit

Stanna känns som det överlägset allra viktigaste.... har väldigt mycket nytta av det i alla fall.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Nej
Hit
Stanna

"Loss" är dessutom livsviktigt

Ligg är nog det jag använder mest faktiskt.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1. Hit
2. Stanna
3. Nej

"Bra" tycker jag inte är ett direkt kommando. Jag kan lika gärna säga k*k med samma tonläge så blir min hund glad :D

Precis som att jag lika gärna kunde säga k*k fast jag menar "hit". Orden har ju egentligen bara sin betydelse i tävlingssammanhang..och för att det låter finare att säga hit/kom/stanna istället för k*k.:angel:
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Eftersom att trådskaparen tog med "nej" som kommando tog jag för givet att hon menade tre allmäna saker man fick lära sin hund. Jag står kvar vid dom!
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Jo, men jag ser det inte alls som ett kommando. Knappast så att hunden ska göra något på ett "bra" :D
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1. Stanna
2. Hit
3. OK

Sen ligger ju ordet "nej" också nära till hands.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Hum.. Detta var svårt faktiskt!
- Stanna.
- Gå fot.
- Kom hit.

Är nog dessa jag använder mest tror jag, speciellt stanna. Även gå fot används mycket, vill inte ha en hund som går med sträckt koppel en meter framför, utan en hund som går med mig.
Ja, och kom hit används också mycket, haha..
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Men eftersom att TS verkar mena allmäna grejjer och inte "kommando" då hon själv har tagit med "nej" (vilket inte jag heller anser vara ett regelrätt kommando) så tog jag med dom tre sakerna jag skulle använt om jag bara fick använda tre specifika ord till mina hundar.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1. Sitt ("Stanna" sitter inte men sitt har samma effekt)
2. Nej
3. Varsegod (Kom inte på nått annat)
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Jag tycker dock "Nej" är ett kommando. Det innebär; "Sluta upp med det du gör och det är nu." :devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 116
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 256
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp