Travtränare misshandlar sin häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travtränare misshandlar sin häst

Jag ryter åt dem ganska ofta, måste jag erkänna. Hästarna alltså, inte barn. Det ekar över nejden ibland faktiskt. Sambon säger att jag låter som en general som skriker ut order till värnpliktiga. Är man en djurplågare då också? Det tycker inte jag.

(Förtydligande; Är man en djurplågare om man ryter åt hästar, inte om man som general ryter åt värnpliktiga...)

Senast ändrad:

men herregud vilken inställning!! :eek: Om hästen "bara lägger sig ner" har den förmodligen en j*vligt bra anledning som inte löses av att man sparkar på den?! Folk som löser sina hästproblem genom att slå dom och då tycker dom lyckats bra med sin "uppfostring" är inget mindre än djurplågeri och jag hoppas verkligen såna som du inte får hantera så mycket hästar!!

*L. som chockas över bristen på respekt för hästar!!*
Många som lägger sig gör det av protest eller för att de är uppgivna.
En uppgiven häst hjälper bara att sela av och prova igen.
En protesterande häst hjälper det att daska upp eller......... sparka upp.
Tyvärr -jag hanterar redan idag många hästar.
gulan

Ja, du.....stackars människa! Där kunskapen tar slut tar våldet vid!!

Vad kan du om hästar och inkörning om du behöver ta till våld..? :cool:

Riktigt mycket faktiskt.(om hästar och inkörning) Det är mycket sällan jag/vi behöver ta till våld. Men ibland gör vi det om vi anser att det behövs.
gulan

Ser jag nån sparka eller slå sin häst kommer den personen åka på en däng, för det gjorde jag förr o kommer att göra om det. Eller även polisanmäla den personen för djurplågeri.
Jag försvarar de stora, mäktiga djuren. !
Ok, vi får se om vi träffas i en sådan situvation.
gulan

Att sparka en häst är djurplågeri!

Skulle jag se dig göra det skulle du få en käftsmäll som heta duga så du lär dig hur det känns... För visst fick man sparka när nån gör fel, det var ju det du sa... :devil:

Wow vilken tuffing. Nåja, jag är rätt stark jag med och kan försvara mig mot småflugor.
gulan

Jag ryter åt dem ganska ofta, måste jag erkänna. Hästarna alltså, inte barn. Det ekar över nejden ibland faktiskt. Sambon säger att jag låter som en general som skriker ut order till värnpliktiga. Är man en djurplågare då också? Det tycker inte jag.

(Förtydligande; Är man en djurplågare om man ryter åt hästar, inte om man som general ryter åt värnpliktiga...)
Nej, jag tycker inte man är djurplågare om man ryar åt sina hästar.
gulan

Nej, kan inte säga människa till dem, de är hästar! Tänker för övrigt inte ge mig in i någon diskussion med dig ang detta, det är du inte värd efter dina inlägg!

Du borde inte få vara i närheten av hästar...
Jag anser att det där är rent djurplågeri. Hästar som lägger sig ner har jäkligt bra anledningar!

Jävlaidiot va fan har ett oskyldigt djur gjort?? ska nånmisshandla dej för du inte vet va du ska göra??? IDIOT!!!! personen förtjänar samma skit tebax!!!!!!!!!!!! :devil:

Har ingen erfarenhet av inkörning av häst över huvud taget. Men dock har jag VÄLDIGT svårt att tro att det enda sättet att ta bort detta beteende är att sparka o slå..
Det handlar om unga hästar, som förmodligen INTE FÖRSTÅR vad som väntas av dom! Är det då rätt att bestraffa?

Jag vet att det ibland behövs "bestraffas" pga av olika beteenden, men man bestraffar väl inte beteenden som beror på att hästen inte förstår? Enligt mig är det endast ok med hästar som är "dumma". (Vilket jag oftast tror beror på på våra okunskaper om hästars beteende...)

Du har inte tänkt på att finna orsaken till problemet istället? Det finns ingen häst i världen som lägger sig ner med tanken att "nu jävlar ska jag se hur stort tålamod de har". Visst finns det hästar som är ganska jävliga, och som håller på med dumheter utan att för den skull vara sjuka eller skadade. MEN det finns andra sätt att träna bort en ovana än med hjälp av våld. Du har inte tänkt på att försöka motivera unghästen för arbetet istället för att bestraffa den? En unge som inte vill göra skolarbetet blir ju inte mer motiverad för att läraren står och skäller tills ungen fortsätter endast för att slippa undan mer skäll.

Om det är någonting jag avskyr är det inställningen till hästen som ett arbetsredskap eller maskin. Hästen är ett djur och vi måste ha respekt för den. Låt hästen vara en arbetskamrat men inte en slav!

Nää.. rösten är det bästa man har, och KROPPSSPRÅKET:idea: Hästana läser människans hållning, andning och röst...

En häst som blir slagen tappar glädje och vilja att vara människan till lags, man försör det naturliga förhållandet.

Som man skrivit innan... När förståndet går ut tar våldet vid...

Många som lägger sig gör det av protest eller för att de är uppgivna.
En uppgiven häst hjälper bara att sela av och prova igen.
En protesterande häst hjälper det att daska upp eller......... sparka upp.
Tyvärr -jag hanterar redan idag många hästar.
gulan

Jag förstår hur du menar. Jag skulle nog vilja sortera in den protesterande hästen under kategorin "nödvändigt med ordentlig tillsägelse för att undvika olyckor".

Tja. Ibland önskar jag att du vore ett troll - som bara skrev det som du skriver för att provocera oss. Tyvärr tror jag inte att det är så. Det gör mig orolig.

Visst - jag har sopat till min häst också. I situationer där jag har blivit hotad på något sätt eller där hästen riskerat både sitt och mitt liv genom att vägra göra något. Ett exempel är när han fick lite panik första gången jag skulle spola av hans fötter (han är inte rädd för vatten men ogillar spolning av fötterna, unghäst) och han tryckte upp mig mot stallväggen så att ja knappt nådde ner med fötterna. Då sopade jag till honom redigt över ändan när han inte ville lyssna på något annat och jag var tvungen att komma loss.

Jag har även sopat till stoet jag hade på foder när hon tvärstannat mitt i en väg när vi skulle över. För att det finns en risk att det kommer en bil bakom kurvan när som helst.

Inte heller skulle jag tveka att sopa till en häst som sparkade efter mig eller liknande.

Men att slå för att "lära" hästen något - nääää aldrig! Lägger sig en häst ned i skacklarna är det något som är fel då måste man ju fundera en sväng i stället för att gå på med våld.

Nää.. rösten är det bästa man har, och KROPPSSPRÅKET:idea: Hästana läser människans hållning, andning och röst...

En häst som blir slagen tappar glädje och vilja att vara människan till lags, man försör det naturliga förhållandet.

Som man skrivit innan... När förståndet går ut tar våldet vid...

Ibland önskar jag att jag hade haft stora hästöron som jag kunde fälla bak som hästarna gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2