Travtränare misshandlar sin häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travtränare misshandlar sin häst

Hahaha! Den lilla krabaten i den andra tråden har jag själv skämt bort så att hon fått för sig att hon får lov att vara så där sur som hon är på en av bilderna där. Jag kan inte låta bli att bara skratta åt henne också så jag gör inte saken bättre. Det blir ju inte lika roligt om hon fortsätter så där när hon är fullvuxen. Men det gör hon inte, vi har små övningar ibland så hon vet var gränsen går. ;)

Jag ursäktar henne med att hon har dubbelt Arnie Almahurst i stamtavlan...

MEn det har skitbra effekt på mina hästar, jag lovar! :bump:

Men det kanske är för att de tycker synd om mig som är så totalt pantad. De är så snälla mina hästar.

Jag har funderat på om jag inte ska börja hålla kurser i sån där naturlig hästhantering - natural horsemanshit eller vad det nu heter. Tror ni jag skulle bli framgångsrik?

Hoppas att du blir misshandlad någon gång så kanske du lär dig något!

Jag tror att du missuppfattade mitt inlägg nu. Som djurvårdare anser jag att det inte finns någon gång när bestraffning är acceptabelt. Däremot går det inte att ha en häst som ligger påselad på stallplanen hur länge som helst. Då kan det vara bättre att ta till ett (mycket genomtänkt och måttligt) våld vilket kan innefatta sparkar. Jag menar alltså inte att ta i med all kraft som på en fotboll utan att använda fötterna för att knuffa upp hästen.
Jag daskar hellre till med handen i det läget eftersom jag tycker mig ha bättre kontroll på händerna än fötterna men jag tycker inte att mindre sparkar är värre än slag i det fallet.
Det jag ville säga med mitt förra inlägg var att man alltid ska hitta en orsak och bekämpa problemet vid dess källa istället för att skrämma hästen till lydnad.

Hahaha! Den lilla krabaten i den andra tråden har jag själv skämt bort så att hon fått för sig att hon får lov att vara så där sur som hon är på en av bilderna där. Jag kan inte låta bli att bara skratta åt henne också så jag gör inte saken bättre. Det blir ju inte lika roligt om hon fortsätter så där när hon är fullvuxen. Men det gör hon inte, vi har små övningar ibland så hon vet var gränsen går. ;)

Jag ursäktar henne med att hon har dubbelt Arnie Almahurst i stamtavlan...

hihi, hmm undrar vad jag ska skylla på? Får nog låta Indus ta största bördan *fniss* Har visserligen inte uppfostrat denna donna, men mamman är lite värre än Alice *s* ALice måste man oxå bara skratta åt, å hon blir så suur.........

Det kan ju ha ett samband, ja. De är snälla men de har ändå sina personligheter och ofta synpunkter på saker och ting. Det tycker jag visar att de har självförtroende och det vill jag att de ska ha så de klarar sig i den tuffa travtävlingsvärlden.

TS

Jag orkar knappt bli förbannad när jag läser ditt inlägg. Antingen formulerar du dig väldigt illa, eller så slår du rent ut hästarna när de som du uttrycker det "protesterar". Jag har själv dängt på hästar ett par gånger,i så gott som alla fall om jag varit i ngn form av fara eller blivit biten/sparkad själv...men under inlärningsfasen? Nej dra mig baklänges.

Gulan, jag rekommenderar dig starkt att läsa åtminstone en bok om etologi, och varför inte lite om hur man effektivast lär djur att göra rätt? Du kanske bara kan slå upp en sida om pavlovs hundar på nätet och läsa hur det egentligen ligger till när man ska lära djur saker och hur vad och varför de reagerar som de gör. Enkel läsning för dom som inte kommit på det själv eller tagit sig tid att läsa (som du själv). Förhoppningsvis och troligen får du en "aha" upplevelse och kan börja vidga dina vyer så att du slipper agera ut din ilska på dina djur. Jag kan tänka mig att du sitter fast lite i "den gamla goda tiden" där tillhyggen alltid var det bästa. Eller som man fick lära sig på ridskolan när man vara tio år "Ge honom däng och visa vem som bestämmer! Sparka på han bara!". När jag tänker tillbaka på det ryser jag lite över vad man fick lära sig, och blir uppriktigt sagt jätteförvånad över att det faktiskt finns människor som tänker i dom banorna fortfarande.

Antagligen skrev du inlägget för att provocera också och tänker sitta på tvären och köra din metod för att vara motvallsistället för att faktiskt fördjupa din kunskap. Inte mycket jag kan göra åt det...men för all del. Lycka till i framtiden.

Det kan ju ha ett samband, ja. De är snälla men de har ändå sina personligheter och ofta synpunkter på saker och ting. Det tycker jag visar att de har självförtroende och det vill jag att de ska ha så de klarar sig i den tuffa travtävlingsvärlden.

Ja jag har en travare. Men som är ridhäst. Och hon är en ängel på jorden. Men jag tror hon har bra erfarenheter av människor. Hon har visst fått nån smäll. Ska inte ljuga om sånt. Men då har det varit i samband med att hon har varit hotfull eller testat att sparka eller bita osv.
Vilket hon lärt sej snabbt är fel. Och har inte gjort samma sak 2 gånger. Annars tror jag på pussigull.:love:

KL*

Blev lite förvånad när jag hittade den här tråden... Inbillade mig att tiden när gamla gubbar spöade sina hästar för att få dem kuvade sedan länge var över.

Visst har jag utdelat en och annan smocka, men endast i situationer som kunnat bli riktigt farliga tex i hanteringen av hingstar.
MEN jag har alldrig kommit på idén att sparka en häst och absolut inte för att den försöker lägga sig vid körning. Är det någon som ska ha en spark i ett sånt läge är det människan som misslyckats så kapitalt med att göra hästen trygg i vad den ska utföra och då tycker jag att man ska backa och göra om inkörningen så att hästen förstår och accepterar. Tänk efter: Kan det vara så att hästen försöker säga dig något?

Använder själv rösten och kroppsspråk och det fungerar mycket bra, skriker dock inte för det kan jag inte (kroninskt jättehes). Men har ändå inga hästar som lägger sig ner eller lever en full djävul utan harmoniska djur oavsett om man tittar på Rigge 21, Chessan 5 eller Tribbe 2 och just nu väldigt bråkig mot vad han varit (han är enl. uppgift från skötarna på banan jobbig att leda när han har tråkigt....)

Visst har jag utdelat en och annan smocka, men endast i situationer som kunnat bli riktigt farliga tex i hanteringen av hingstar.
MEN jag har alldrig kommit på idén att sparka en häst och absolut inte för att den försöker lägga sig vid körning. Är det någon som ska ha en spark i ett sånt läge är det människan som misslyckats så kapitalt med att göra hästen trygg i vad den ska utföra och då tycker jag att man ska backa och göra om inkörningen så att hästen förstår och accepterar. Tänk efter: Kan det vara så att hästen försöker säga dig något?

Mycket bra skrivet! :bow:

får jag bara fråga dig av ren nyfikenhet hur du skulle lösa en sån situation då? Alltså din häst har lagt sig ner med sele och allt?

glad att inte mina hästar är i närheten utav dig när dom inte riktigt gör som dom ska. stackers hästar

Är det okey att misshandla ett djur bara för att man kallar sig proffs? Är man verkligen ett proffs om man gör så? Inte skulle mina kunder tolerera det iaf o skulle dom göra det skulle jag inte vilja ha dom kunderna kvar!

Min häst var extremt besvärlig att köra in och la sig ner en gång med sele (dock utan vagn) under inkörningen som ettåring. Men hon fick ligga tills hon själv reste sig (vilket hon gjorde efter en liten stund). Efter det var hon rätt spak. Så hon fick sig nog en läxa utan att vi behövde göra något med henne.

*KL*

Ingen som förordar den gamla tekniken med att elda under hästar som ligger?
Det har jag iofs inte sett sedan min barndom, men det kanske praktiseras någonstans ännu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka