Travtränare misshandlar sin häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travtränare misshandlar sin häst

När hästen väl har lagt sig ner med hela utrustningen på sig - oavsett varför den gör det - HUR tycker Ni att man ska göra då?
Sätta sig ner och klappa hästen och förklara lugnt för den hur korkat det är att lägga sig ner?

Min uppfattning är att DET inte skulle göra nån vidare nytta, utan att man måste börja med att få upp hästen från marken. Ofa är de ganska "blockerade" vid ett sådant tillfälle så man får ta till de metoder som är nödvändiga för att få hästen att resa sig upp. Smacka, daska till den med handen eller möjligen med fötterna som redan är på samma nivå som hästen. För det kanske inte alltid är tillrådligt att man böjer sig ner mot en häst som ligger ner, det finns en skaderisk att ta häsnyn till också - åtminstone jag undviker helst en smäll av en häst som reser sig snabbare än jag räknat med...
Och vad skulle skillnaden vara om man daskar med fötterna, händerna eller en pisk?
Det innebär ju inte nödvändigtvis att man sparkar eller slår sig trött...

Wow vilken tuffing. Nåja, jag är rätt stark jag med och kan försvara mig mot småflugor.
gulan

Din styrka hjälper dig inte när du ligger på marken...

Du visar bara vilket stolpskott du är. Total okunskap om hur du utbildar hästar!

Det var detta jag var inne på när jag skrev att man ibland måste ta i med hästen för att undvika en olycka, men att man då har satt sig i en situation som man - om man vore fulländad som hästhanterare - borde kunnat undvika.

När hästen väl har lagt sig ner med hela utrustningen på sig - oavsett varför den gör det - HUR tycker Ni att man ska göra då?
Sätta sig ner och klappa hästen och förklara lugnt för den hur korkat det är att lägga sig ner?

Min uppfattning är att DET inte skulle göra nån vidare nytta, utan att man måste börja med att få upp hästen från marken. Ofa är de ganska "blockerade" vid ett sådant tillfälle så man får ta till de metoder som är nödvändiga för att få hästen att resa sig upp. Smacka, daska till den med handen eller möjligen med fötterna som redan är på samma nivå som hästen. För det kanske inte alltid är tillrådligt att man böjer sig ner mot en häst som ligger ner, det finns en skaderisk att ta häsnyn till också - åtminstone jag undviker helst en smäll av en häst som reser sig snabbare än jag räknat med...
Och vad skulle skillnaden vara om man daskar med fötterna, händerna eller en pisk?
Det innebär ju inte nödvändigtvis att man sparkar eller slår sig trött...

TÅLAMOD Du måste väl endå se skillnad på att dutta med en pisk o ta till våld, att sparka???

Det finns en gräns, den är INNAN sparkar. PUNK SLUT.

Alla som tar till våld borde pryglas tills dom inser att våld föder våld!

Det var detta jag var inne på när jag skrev att man ibland måste ta i med hästen för att undvika en olycka, men att man då har satt sig i en situation som man - om man vore fulländad som hästhanterare - borde kunnat undvika.

Säg mig en olycka som kan undvikas med SPARKAR!

tycker det låte helt sjukt att "klå upp en häst"...jag har själv både slagit och sparkat min förra häst, något jag har mycket dåligt samvete för fastän jag endast gjorde det när han hotade mig (var en väldigt speciell häst). SOm nån tidigare nämnt så är kroppsspråket så starkt att man kan "kontrollera" (eller vad man ska kalla det) hästarna utan sparkar och slag.

Det är inte handlandet som är det största prblemet för mig, alltför många tävlingsryttare använder redan spö på ett sätt som antagligen gör ondare än sparkar. Problemet är tankarna bakom sparkar och slag. Att få hästen att resa sig genom att knuffa och eventuellt sparka när den absolut inte vill resa sig - visst, finns det ingen annan utväg är det i alla fall bättre än att lämna hästen på gårdsplanen och hoppas att den själv ska sela av sig och ställa sig i boxen. Bara man slutar så fort hästen tänker resa sig. Men att sparka av ren ilska/irritation och tro att man ska banka in vett och kunskap i det stackars djuret, det är djurplågeri. Jag antar att detta låter helt ologiskt men låt mig förklara en gång till:
I fall ett slutar man bruka våld så snart situationen ser ut att lösa sig. Sedan berömmer man (iaf jag) hästen för att den rest sig upp som man ville att den skulle göra. När situationen är uppklarad ställer man sig frågan varför detta hände och vad sja vi göra för att inte hamna i samma situation igen? När hästen inte längre vill lägga sig under träning är man nöjd.
I fall två sparkar man upp hästen, skäller kanske på den och fortsätter träningen, när den lägger sig igen upprepas samma procedur till dess att hästen är kuvad. När den inte längre vågar lägga sig ner är man nöjd. :crazy:

jag har en gång i tiden gett mitt sto 4-5 rapp med pisken när hon va 5 år & klämde fast mig för 2a gången i duschen när hon va ny i stallet, gör dt mig till hästmisshandlare?

(en undran överlag, inte ställd till CP.)

Senast ändrad:

jag har en gång i tiden gett mitt sto 4-5 rapp med pisken när hon va 5 år & klämde fast mig för 2a gången i duschen när hon va ny i stallet, gör dt mig till hästmisshandlare?

(en undran överlag, inte ställd till CP.)

Där har du ett fall där du måste välja att bli skadad själv eller markera... Men inte sparkar du hästen inte.

Det är inte handlandet som är det största prblemet för mig, alltför många tävlingsryttare använder redan spö på ett sätt som antagligen gör ondare än sparkar. Problemet är tankarna bakom sparkar och slag. Att få hästen att resa sig genom att knuffa och eventuellt sparka när den absolut inte vill resa sig - visst, finns det ingen annan utväg är det i alla fall bättre än att lämna hästen på gårdsplanen och hoppas att den själv ska sela av sig och ställa sig i boxen. Bara man slutar så fort hästen tänker resa sig. Men att sparka av ren ilska/irritation och tro att man ska banka in vett och kunskap i det stackars djuret, det är djurplågeri. Jag antar att detta låter helt ologiskt men låt mig förklara en gång till:
I fall ett slutar man bruka våld så snart situationen ser ut att lösa sig. Sedan berömmer man (iaf jag) hästen för att den rest sig upp som man ville att den skulle göra. När situationen är uppklarad ställer man sig frågan varför detta hände och vad sja vi göra för att inte hamna i samma situation igen? När hästen inte längre vill lägga sig under träning är man nöjd.
I fall två sparkar man upp hästen, skäller kanske på den och fortsätter träningen, när den lägger sig igen upprepas samma procedur till dess att hästen är kuvad. När den inte längre vågar lägga sig ner är man nöjd. :crazy:

Hoppas att du blir misshandlad någon gång så kanske du lär dig något!

Där har du ett fall där du måste välja att bli skadad själv eller markera... Men inte sparkar du hästen inte.

Nej, har inte buksparkat en häst på säg ja, 10 år, vilket var i princip dt första jag lärde mig/såg i stallet som praktikant.. Men man växte upp å blev en egen person som hittade sitt eget arbets koncept. Hästen som individ & med röst & kroppsspråk som arbetsmedel. Efter dusch incidenten jag skrev om i tidigare inlägg, så funkade kommunikationen mellan mig & hästen ifråga. Är idag oskiljaktiga!

Nej, har inte buksparkat en häst på säg ja, 10 år, vilket var i princip dt första jag lärde mig/såg i stallet som praktikant.. Men man växte upp å blev en egen person som hittade sitt eget arbets koncept. Hästen som individ & med röst & kroppsspråk som arbetsmedel. Efter dusch incidenten jag skrev om i tidigare inlägg, så funkade kommunikationen mellan mig & hästen ifråga. Är idag oskiljaktiga!

Det var samma med en hingst jag skötte när jag var yngre... Han bets o hade huggit en skötare i huvet. Men den dagen jag blev rasande o bet tillbaka i mulen så rörde han mig inte... Han gick som en hund efter mig medans andra sprang med spö o kedjor. Utöver den gången har jag aldrig slagit eller bitit han... men ibland måste man göra mågot radikalt för att markera... Men att sparka, vill jag inte!

sluta skälla så dant på gulan och andra, det får ingen att ändra uppfattning!:mad:

min kompis var att träna för en tid sedan hos en välkänd familj inom hoppning. dessa imp. även munsboroponnier. hennes ponny är därifrån.

hon ändrade helt uppfattning om hästhantering den helgen. förut ville hon inte slå den, sedan sa denna familj att de brukade slå hästarna mellan öronen. när de skulle lastträna slog de så hårt att spöna gick av, så de hämtade en sopkvast ist! sedan sparkade de ponnyn i magen. nu gör hon likadant. alla dessa ponnys som springer för att de är rädda! öronen är stelt framåtvinklade och nu blir denna stackare räddare och räddare för allt som kommer i dess värld. hon är 13 år gammal.

liten funderare bara.

Ska nu tillägga att jag inte är guds bästa barn...
Jag har nog slagit en häst 1 o 2 gånger. Men i situationer som att hästen hotar eller har sparkat mej.. Men även då funkar det med oftast lika bra med kraftigt kroppspråk och röst.

Tycker Gulan ska tänka om lite. Och försöka hitta andra lösningar.

uj.. jag kände att jag fick skapa mig ett användarnamn när jag läste denna tråd..

Självklart sparkar man inte omotiverat på en häst.. MEN om en häst sparkar mig sparkar jag tillbaka.. Hade även problem som en i ovanstående tråd med en hingst som högg.. på ALLT.. jag bet i hans mule.. han blev jätterädd.. satte sig nästa på rumpan i boxen.. men sen var han sååå snäll mot mig.. en annars trevlig hingst.. bara en fix idé han hade..

Sen de som tråden handlade om från början.. Var hos en Proffstränare inom travet.. Det var dags för inkörning. De hade kommit så långt så att de hade vagn på hästarna å satt i den korta perioder.. Helt plötsligt ser jag ett sto.. som bara vinklar öronen rakt åt sidan.. å bara stannar.. man ser hur fruktansvärt tjurig hon var.. de smackade på henne.. hon började backa.. å de förstärkte signalen genom att låta tömmen "hoppa" lite på hennes rumpa, vilket gjorde henne så arg så hon reste sig.. å när hon kom ner så la hon sig istället.. , mer eller mindre på sidan..

Då försökte de dra upp henne i både tömmar, svans å sele... Men hon var så jävla tjurig.. öronen var bara rakt bakåt.. De drog i vagnen.. gungade den... hjälpte inte ett enda skit.. Då vart tränaren tillslut så arg så att han efter en halvtimme hämtade en hink med vatten.. hällde över huvudet på hästen! hon vart vansinnig.. men reste på sig.. Å tänkte lägga sig igen! men då höll de i huvudlaget på henne å tvingade fram henne.. sen gick de så ett varv runt stallet.. klappade henne å selade av... Vagnen var ganska skev efter detta äventyr..

Vad hände då med hästen? Jo, hon förblev en tjurig märr.. men la sig de gjorde hon inte mer!

Jag tror säkert att Gulan som proffisionell hästhanterare mycket väl vet när ett djur är rädd eller när det bara är tjurigt!

En häst som är rädd/osäker på uppgift, slår man inte.. man kan dock vänligt men bestämt vägleda..

Mvh Maria

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka