Travtränare misshandlar sin häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travtränare misshandlar sin häst

har jag aldrig hört talas om... jag förstår inte riktigt hur det går till bara? du får gärna förklara

har jag aldrig hört talas om... jag förstår inte riktigt hur det går till bara? du får gärna förklara

Jo, man ta en sk "tändare" och håller den under magen på hästen. Alternativt en sk "tändsticka".

aha.. snacka om att sätta sig själv i livsfara

Livsfarligt ja, men ett "ordspråk bland de gamla uvarna"...... Får verkligen hoppas att det gått framåt även i djurhållningen/ djurhanteringen sen den tiden

Min häst var extremt besvärlig att köra in och la sig ner en gång med sele (dock utan vagn) under inkörningen som ettåring. Men hon fick ligga tills hon själv reste sig (vilket hon gjorde efter en liten stund). Efter det var hon rätt spak. Så hon fick sig nog en läxa utan att vi behövde göra något med henne.

Precis vad jag menar!!!:bow: TÅLAMOD! :bow:

Har man inte TÅLAMOD ska man varken ha en unghäst eller jobba med dom...

jag hittar inte någonstans där du svarat på min fråga

När hästen väl har lagt sig ner med hela utrustningen på sig - oavsett varför den gör det - HUR tycker Ni att man ska göra då?
Sätta sig ner och klappa hästen och förklara lugnt för den hur korkat det är att lägga sig ner?

Min uppfattning är att DET inte skulle göra nån vidare nytta, utan att man måste börja med att få upp hästen från marken. Ofa är de ganska "blockerade" vid ett sådant tillfälle så man får ta till de metoder som är nödvändiga för att få hästen att resa sig upp. Smacka, daska till den med handen eller möjligen med fötterna som redan är på samma nivå som hästen. För det kanske inte alltid är tillrådligt att man böjer sig ner mot en häst som ligger ner, det finns en skaderisk att ta häsnyn till också - åtminstone jag undviker helst en smäll av en häst som reser sig snabbare än jag räknat med...
Och vad skulle skillnaden vara om man daskar med fötterna, händerna eller en pisk?
Det innebär ju inte nödvändigtvis att man sparkar eller slår sig trött...

Håller fullständigt med om precis allt du skrivit! Bra skrivit och jag önskar att fler kunde se saken ur ditt perspektiv! :bow:

Med tålamod? Utveckla gärna ditt svar för det säger egentligen inte så mycket om ditt agerande.... Springer du och hämtar havrehinken eller drar du hästen i munnen...? HUR hade du gjort i situationen?

kl
Ja den här tråden har ju blivit värre än Kvällstidningarnas gissningar.
Jag tycker att ameo har satt mitt i prick, och Conversation Piece har ochså någon gång närmat sig lite. I övrigt ser jag inte många inlägg jag kan svara på. Synd!
gulan

Och jag tycker nog att pajkastningen kan avslutas här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka