Travselens delar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mestur
  • Startdatum Startdatum
M

Mestur

Hej!
Jag är en fullkomlig novis på trav men har i sommar satts inför uppiften att köra en liten shettis. Hon är snäll och väluppfostrad (nästan):) så det är inga problem men jag har en fråga om selen:

Det sitter en jättelång rem över däckeln(?) som jag inte har någon aning om vad det är. Den är lika lång på båda sidor om och man kan ta den ett varv runt hästen från bägge hållen och spänna den på ryggen. Har bara spänt fast den runt hästen lite löst för att ha den ur vägen, men vad är det för något och vilken funktion har den?

(vet inte om däckel heter däcklel på en travsele, men grejjen som ligger vid manken och tömmarna går igenom ringar på den.)

Tacksam för svar!!

Sv: Travselens delar

Mestur skrev:
Hej!
Jag är en fullkomlig novis på trav men har i sommar satts inför uppiften att köra en liten shettis. Hon är snäll och väluppfostrad (nästan):) så det är inga problem men jag har en fråga om selen:

Det sitter en jättelång rem över däckeln(?) som jag inte har någon aning om vad det är. Den är lika lång på båda sidor om och man kan ta den ett varv runt hästen från bägge hållen och spänna den på ryggen. Har bara spänt fast den runt hästen lite löst för att ha den ur vägen, men vad är det för något och vilken funktion har den?

(vet inte om däckel heter däcklel på en travsele, men grejjen som ligger vid manken och tömmarna går igenom ringar på den.)

Tacksam för svar!!

Det är en säkerhetsgjord som man ska surra fast precis som de andra remmarna MEN sen ska den spännas under magen. Den är en extra rem om bukgjorden skulle smälla av så att selen inte åker av utan att man kan stanna hästen i lugn och ro.

Har tyvärr inte hittat en bra bild som beskriver det hela men någon annan kanske har?!

remmen ska alltså runt skacklarna dem med och sen under magen... aaha... =) nu börjar jag förstå!! TACK!(till er båda)

Då till nästa fråga... bröstan på den sele jag har sitter inte som på bilden i länken, den är fastsatt i däcklegjorden. (som det skulle vara på en vanlig bröstsele, men här är den bara fastsnurrad) Är det helt galet fel?

Kan försöka fixa ett foto så ni vår se. Måste på jobbet!

Liknande trådar

M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 084
Senast: Montéryttare
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025