P
Prakas
Sv: Fågor angående slaggjord
OKej jag fattar, jag gillar dig också! Kram!
OKej jag fattar, jag gillar dig också! Kram!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MisterLillen skrev:I går ville han inte lämna stallplanen och slog då regelrätt bakut med bägge vilket gjorde mig rabiat!! Fick ett fullkomligt utbrott och slog hejvilt med pisken i backen och kallade häst- eln allt från A-Ö i 200 db.
Resulterade i att han skuttade fram och gick som en väldresserad pudel hela turen
Vica skrev:Jag brukar alltid rekommendera en slaggjord i läder då de håller bättre. Man sätter den i öglan bak på korset och surrar fast den på bägge sidor på skakeln. Glöm inte säkerhetsremmen (en gummirem som sätts över läderremens fäste på skakeln)! Jag brukar fästa så pass hårt att jag kan få in två fingrar mellan rumpan och remmen, då finns det ingen chans att vagnen flyger när han slår.. Tänk bara på att remmen ska sitta på ungefär högst punkten på rumpan..
Hoppas allt löser sej! Håller en tumme!
MisterLillen skrev:Tack, du har precis besvarat det jag fundarat mycket på idag.
Spänn hårt är genomgående svar men hur hårt?
Man kan alltså inte spänna för hårt utan man ska dra till så hårt man bara orkar? (Ser mig själv spjärnandes med ett ben mot skackeln, illröd i ansiktet )
Och om jag förstår saken rätt så ska alltså slaggjorden vara placerad mellan hästens kors och svansrot, gärna förankrad i en förlängning av den lilla öglan på svanskappan. Börjar jag närma mig????
giffan skrev:Tror att Gladys menar att du sätter slaggjorden under svanskappan.. och en förlängnings rem fast i ögglan...
Om remmen då går av kan inte slaggjorden glida ner bakom hästen lika lätt iaf som den kan om du lägger slaggjorden över svanskappan.
MisterLillen skrev:Ja det här blir roligare och roligare, sitter och fnissar så jag hoppar. En hel vetenskap att få dit en enda läderrem. Menar du att den ska träs ungefär som när man väver genom själva "sitter fast under svansen remmen"? Fast då kommer den att hamna jättelångt bak, bara precis framför svansroten.............Kanske om man kortar upp fram och länger bak (borde finnas en grubblarsmiley). Gissa vem som kommer vända,vrida sele i kväll :smirk:
Prakas skrev:Klart att jag inte nekat vare sig de pengarna eller glädjen över att ha en sådan häst.
Men jag anser fortfarande att slaggjord inte är något som ska ingå i travhästens utrustning.
För att prata bukespråk - den är offtopic!