Fågor angående slaggjord

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fågor angående slaggjord

OKej jag fattar, jag gillar dig också! Kram! :D

Till alla:
Så så så, nu ska vi inte bråka!!:smirk:
Jag kan hålla med om att man borde kunna lita på sin häst och inte behöva sitta och vänta på en spark i pannbenet. Jag har själv aldrig funderat förr på att använda slaggjord men när nu hästen visat att han blir så himla sur på pisken att han slår så känns det självklart att försöka skydda sig. Och när jag nu (äntligen?) fått upp ögonen för hur utsatt man egentligen är när man sitter bakom hästrumpan så kommer det nog bli en obligatorisk säkerhetsdetalj precis som hjälmen. Han brukar faktiskt försöka veva bort bromsar och andra illbattingar sommartid också och varför skulle de välja bort att ta en tugga på pålle när jag kör? Har dock aldrig funderat över det eftersom sommartid har jag bara ridit. Det är ju då jag inte är för stel för att ta mig upp :bump: :bump: :bump: . Jag tackar så mycket för all hjälp och beställer en extra livförsäkring/slaggjord snarast. :bow: :bow:

MisterLillen skrev:
I går ville han inte lämna stallplanen och slog då regelrätt bakut med bägge vilket gjorde mig rabiat!! Fick ett fullkomligt utbrott och slog hejvilt med pisken i backen och kallade häst-:devil: eln allt från A-Ö i 200 db.
Resulterade i att han skuttade fram och gick som en väldresserad pudel hela turen :angel:

Där har du nog en grej som funkar (i kombination med en slaggjord)
Visa vem som bestämmer, hästen ska inte ha lov att fjanta med dig.. Har den varit snäll förut så kan den säkert vara det nu med.. Bara den fattar vem som är herre på täppan.

Jag brukar alltid rekommendera en slaggjord i läder då de håller bättre. Man sätter den i öglan bak på korset och surrar fast den på bägge sidor på skakeln. Glöm inte säkerhetsremmen (en gummirem som sätts över läderremens fäste på skakeln)! Jag brukar fästa så pass hårt att jag kan få in två fingrar mellan rumpan och remmen, då finns det ingen chans att vagnen flyger när han slår.. Tänk bara på att remmen ska sitta på ungefär högst punkten på rumpan..

Hoppas allt löser sej! Håller en tumme!;)

Jo det kan nog så vara att det är dags att lägga lite press på den bångstyrige herren. Den förändringen har dock kommit de sista två veckorna. Innan dess var han så in i norden skraj för allt så han nästan satte sig på bakhaserna om någon granne bara flyttat soptunnan. Efter en promenad i grimma och grimskaft på 500 meter var både han och jag helt genomsvettiga. Jag eftersom jag fick ta till varje upptänkligt knep kombinerat med muskelkrafter för att överhuvudtaget få honom att röra sig framåt och han av stress. Hjärtat slog på honom så att det både syntes och hördes. Knepigt egentligen för han var ganska trygg innan han fick vara "avställd" ett tag, vaken och tittig men han gick fram över allt och absolut inte hoppig eller tendenser att sticka. Nåja, efter att jag börjat med magnesium och tränat, tränat och åter tränat (vilket som sagt gav en redig höftledsinfl. ovanpå all annan värk, suck...) så har vi nu kommit till att han är ganska trygg och mest protesterar för att nu har han minsann lärt sig att det går. Det är därför jag börjat plocka med mig pisken för att driva med och det funkar ju efter vissa protester. Ska träna mer på A-Ö ramsan också så blir nog detta riktigt bra till slut:angel: :D

Hahaha:D jag gillar dig med, misstänker att du hade vaknat på fel sida, då dina inlägg annars brukar vara mkt intressanta;)

Vica skrev:
Jag brukar alltid rekommendera en slaggjord i läder då de håller bättre. Man sätter den i öglan bak på korset och surrar fast den på bägge sidor på skakeln. Glöm inte säkerhetsremmen (en gummirem som sätts över läderremens fäste på skakeln)! Jag brukar fästa så pass hårt att jag kan få in två fingrar mellan rumpan och remmen, då finns det ingen chans att vagnen flyger när han slår.. Tänk bara på att remmen ska sitta på ungefär högst punkten på rumpan..

Hoppas allt löser sej! Håller en tumme!;)

Hua, så har jag också spänt en gång i tiden med resultatet att hästen fick benet över skakeln när hon slog, vagnen välte och jag for i banan.

Det bästa stället är mittimellan korset och svensen så det är bra att ha en rem i öglan och så dra så hårt du bara kan när hästen står med alla fyra i backen. Det GÅR INTE att dra en slaggjord för hårt då för när de börjar skritta slackar den ändå.

Jag fick ett deformerat lår (muskelskada) som minne av den grejen och vagnen blev kaffeved. Hur gick det med hästen då? Jo, lite skrapsår på bakbenen fick hon men vi spände för henne för en annan vagn och körde några kilometer så hon fick inga bestående men av den historien.

Tack, du har precis besvarat det jag fundarat mycket på idag.
Spänn hårt är genomgående svar men hur hårt?
Man kan alltså inte spänna för hårt utan man ska dra till så hårt man bara orkar? (Ser mig själv spjärnandes med ett ben mot skackeln, illröd i ansiktet:rofl: :rofl: )
Och om jag förstår saken rätt så ska alltså slaggjorden vara placerad mellan hästens kors och svansrot, gärna förankrad i en förlängning av den lilla öglan på svanskappan. Börjar jag närma mig????

MisterLillen skrev:
Tack, du har precis besvarat det jag fundarat mycket på idag.
Spänn hårt är genomgående svar men hur hårt?
Man kan alltså inte spänna för hårt utan man ska dra till så hårt man bara orkar? (Ser mig själv spjärnandes med ett ben mot skackeln, illröd i ansiktet:rofl: :rofl: )
Och om jag förstår saken rätt så ska alltså slaggjorden vara placerad mellan hästens kors och svansrot, gärna förankrad i en förlängning av den lilla öglan på svanskappan. Börjar jag närma mig????

När hästen börjar "huka sig" brukar det vara precis lagom. :D
Mina brukar snabbt lära sig att om de vilar på ena benet slipper de trycket när de står på gången. Minsta motståndets lag? :idea:

Och ja, jag kör också med förankring i öglan...

Det är inte kul, om den lilla öglan går sönder och slaggjorden åker ner bakom rumpan! Då kan det bli åka av..:crazy:
Jag brukar trä slaggjorden "genom" svanskappan. Och knyta fast den.
Jättesvårt att förklara. Ska se om jag hittar en bild någonstans.

Edit: här finns en bild. Men det syns inte riktigt on slaggjorden sitter mellan remmarna.
http://www.goranlang.se/Utrustning.html

Senast ändrad:

Jag säger då det....
Suck, vad mycket man ska tänka på egentligen.
Jag som var lite mallig att jag slutligen lärt mig att sela med den här 100-remmars selen på rätt sätt. Fick jagat rätt på en travtränare som gav mig intensivkurs.
Tror dock inte att det finns något "mellan" på den typ av svanskappa som jag har men jag får väl surra några extravarv här o där runt själva remmen också. Misstänker dock att hela hästen kommer se ut som klädd i spindelnät innan vi kommer oss iväg. Det var ett tag sen nu :o .

Tror att Gladys menar att du sätter slaggjorden under svanskappan.. och en förlängnings rem fast i ögglan...
Om remmen då går av kan inte slaggjorden glida ner bakom hästen lika lätt iaf som den kan om du lägger slaggjorden över svanskappan.

Ja det här blir roligare och roligare, sitter och fnissar så jag hoppar. En hel vetenskap att få dit en enda läderrem. Menar du att den ska träs ungefär som när man väver genom själva "sitter fast under svansen remmen"? Fast då kommer den att hamna jättelångt bak, bara precis framför svansroten.............Kanske om man kortar upp fram och länger bak (borde finnas en grubblarsmiley). Gissa vem som kommer vända,vrida sele i kväll :smirk:

giffan skrev:
Tror att Gladys menar att du sätter slaggjorden under svanskappan.. och en förlängnings rem fast i ögglan...
Om remmen då går av kan inte slaggjorden glida ner bakom hästen lika lätt iaf som den kan om du lägger slaggjorden över svanskappan.

Jaaaa!! :banana: *lol*

Det går ju som en ögla runt svansen. å när man har satt dit den så drar man helt sonika slaggjorden genom den öglan.
Knyter fast den tex i öglan på ryggstycket.
Å sen spänner man fast slaggjorden i skalmarna, som vanligt.

*trycker extra tydligt på tangenterna..**:D
Förstår du?

JAAAAA!!!!!
Hukar mig lite och inser att jag är petig :o :crazy:

MisterLillen skrev:
Ja det här blir roligare och roligare, sitter och fnissar så jag hoppar. En hel vetenskap att få dit en enda läderrem. Menar du att den ska träs ungefär som när man väver genom själva "sitter fast under svansen remmen"? Fast då kommer den att hamna jättelångt bak, bara precis framför svansroten.............Kanske om man kortar upp fram och länger bak (borde finnas en grubblarsmiley). Gissa vem som kommer vända,vrida sele i kväll :smirk:

Ja men du har ju kopplat nu. :)

Jag är ju så hemmablind, jag har alltid slaggjorden under svanskappan också så klart. :idea:

Prakas skrev:
Klart att jag inte nekat vare sig de pengarna eller glädjen över att ha en sådan häst.
Men jag anser fortfarande att slaggjord inte är något som ska ingå i travhästens utrustning.
För att prata bukespråk - den är offtopic!

Jag håller med... jag önskar att alla hästar kunde gå utan slaggjord. Vore det bästa att ha 100% säkra hästar ;)

Du kan även göra en liten fläta i svansen som du trär in en typ nos rem och knyter fast i rockarden. Jag har haft en arabtravar korsning som orkade lyfta en rockard som var hemma gjord och tung på bilaxel, och det med slagjord på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka