Travhästraser

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
E

Eeiram

Hej!

Jag letade fakta och sökte på internet om raser som lämpar sig för trav. Man hör ju talas som varmblod och kallblod, men sedan finns det ju oliak typer. Vad finns det egentligen för olika raser/typer?

Läste bland annat att det inte finns någon ras som heter "svenskt varmblod". Blev lite fundersam eftersom jag själv har ett häst av den typen. Vidare stod det att svenskt varmblod endast var en benämning på varmblod som är födda, uppfödda och/eller tränade här i Sverige. Hur är det egentligen?

Mvh Marie

Sv: Travhästraser

Just varmblodsaveln är väldigt luddig... Som sagt finns det ingen Svensk varmblodstravare, den "vanligaste" hästen i sverige idag är korsning av orlovtravare, amerikans varmblodstravare och fransk varmblodstravare.
Den franska stamboken öppnas och stängs lite då och då beroende på hur det går för de franska travarna...
Den amerikanska tror jag är ganska så öppen, det vet någon annan säkert bättre.
Orolovtravare som var vanlig förr är i dagsläget mer avlad mot körning och ridning istället för trav. Men en hel del av de skimmlar vi ser i dag på travbanorna härstammar från orolovtravarna.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 094
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 891
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka