Travfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd!

-KL-

snälla, säg att även olyckor kan hända de bästa?

det känns inte så bra nu, har precis vart med om min första "olycka"..
jag är OK och hästen lever, men jag antar att chocken är den värsta.

fy..

Det behöver inte ens sägas, det är enbart slumpen som avgör i de flesta fall.

Vad hände?

körde en unghäst som börjar slå, pang sa det bara, så fick hon tömmen under benet och fick ännu mer panik, slog ännu mer och snubblade ner i ett dike varav jag trillar ur, håller vänstertömmen men hon går inte att få stopp på och hade jag inte släppt hade hon nog hoppat ut på motorvägen.. hon springer hemmåt och när jag kommer upp för backen ser jag hästen ligga i diket.. kommer fram och ser bara en massa blod. som tur var hade jag mobilen med mig så jag fick hjälp. dock mår vi bra båda två, även om hon fick ett rejält köttsår och står på penicillin nu..

Olyckor brukar hända på en hundradels sekund.
Men det tar flera timmar -ja t o m dagar ibland- innan kroppen och själen återgår till det normala!

De flesta i hästvärlden har nog varit med om någon slags olycka som har varit omöjlig att förutse innan.
Man är m a o inte en sämre hästmänniska om olyckan har varit framme!

Du får gärna berätta när du känner att du orkar!

Det är hemskt när det händer, min -99:a hände det TVÅ gånger med... Första gången kom vi ur kurs och trillade över ett dike så jag for ur och andra gången blev hon rädd och började slå på banan.

Trots det blev hon en riktigt trevilg häst att köra så länge man inte satt och sov bakom henne. (Då tog hon över styrningen :p)

Ser att vi postade samtidigt!

Fy vilken jobbig händelse!
Men precis som du skriver så sa det bara pang!
Du kunde inte ha gjort någonting annorlunda!

Jag tror att de flesta av oss "äldre" här inne har varit med om någonting liknande.
Det bästa du kan göra -om du inte är alldeles blåslagen- är att köra stallets snällaste häst i morgon!
Om du nu har tillgång till en sådan!

Minns en olycka som gick till på ungefär samma sätt som din..
Tillbaka i stallet tvingade dom mig att ut och köra igen.
Jag var helt spyfärdig av skräck.

Vilken tur att allting slutade bra till sist trots allt!
Du gjorde allting rätt!:love:

(((KRAM)))

Adielsson sa det bra i tv i lördags. Minns inte ordagrant citatet men det gick ut på att en olycka kan hända på en hundradels sekund och man hinner inte reagera. Det är bara efteråt man antingen är glad eller lipar av chocken.

ja, det är nästan chocken som är det värsta.. och de andra frågade lite snabbt om jag var OK, självklart svarar man "ja". sen gick allt så snabbt, de körde in hästen till ATG, jag fick dra den tunga vagnen hem, ingen stannade hos mig, utan de åkte bara iväg.. och då blev jag arg på dem. sen ledsen. och när hästen kom hem igen så fick jag för första gången riktigt se skadan.. och då började man lipa igen.. för då insåg man lite mer. jag var helt inställd på att köra, började sela en häst men de andra tyckte inte det. dels för att det var en unghäst och dels för att det blåste som in i norden. och när vi snackade om det så insåg jag att jag nog inte var kapabel till det just då, för då brast det för mig igen.. kroppen och huvuvdet var helt slut, man fick en jobbig klump i bröstet bara av att ta in en häst från hagen liksom..

men jag antar att det släpper snart.. för just nu är det bara massa tankar som snurrar omkring. och det värsta är att cheferna är iväg på semester och kommer hem på onsdag, så himla typiskt.

så imorgon ska jag köra.. tyvärr är den snällaste inte igång, men jag får väl köra den snällaste av unghästarna.
jag vill köra och känner mig taggad, men jag tror inte man kommer vara så tuff när tillfället väl kommer.

tack för kramen!

var ute hos henne i stallet förut, tvättade såren, gick lite med henne och borstade bort svetten, gav henne lite morötter och bara stog och gosade. helt sjukt vad det känns som att vi är lika chockade båda två.. känner värsta samhörigheten med henne nu :rofl:

Adielsson sa det bra i tv i lördags. Minns inte ordagrant citatet men det gick ut på att en olycka kan hända på en hundradels sekund och man hinner inte reagera. Det är bara efteråt man antingen är glad eller lipar av chocken.

ja.. det hörde jag! han har ju rätt.. men när man väl är med om det så blir man så negativ..

ja.. det hörde jag! han har ju rätt.. men när man väl är med om det så blir man så negativ..

Det är helt naturligt, huvudet funkar så. Självkänslan får sig en törn helt enkelt.

Du kommer igen, medveten om att saker KAN hända men att de oftast inte gör det! :idea:

som alla andra säger så är det gjort på en grisblink...men glöm inte att förebygga..slagrem är ett MÅSTE , spec på unghästar för plötsligt händer det..och har man "otur" att dom tar tömmen eller går över skalmen så är ju paniken där direkt och man är chanslös...hur duktig hästmänniska man än är så kan man inte klara en häst som fått panik.

Kramar från martha som varit med om det samma....flera ggr :o

Usch så otäckt! Är ju som sagt chocken och allt som kommer efteråt "om jag hade gjort så" osv. Men som dom andra skriver, finns inget man kan göra, skönt bara att ni klarade er båda två och att ingen annan skadades.

Var med om en rejäl vurpa i sommras med hingsten, det var det värsta jag varit med om. Han hade inte blivit körd så många ggr och vi var ute en liten tur. Helt plötsligt, tillsynes utan anledning, börjar han slå som en tok. Ena gummiremmen om slaggjorden går av så slaggjorden glider och far vilket gör att det blir en himla fart framåt samtidigt som han slår för fullt. Får tömmarna om benen, störtar ner över ett dike ut på ängen och sedan bar han iväg hemåt och jag låg kvar i diket.

Som tur hade jag också mobilen med mig och kunde ringa och förvarna de i stallet, men han hade dragit förbi och in på grannens tomt, igenom utemöblerna, genom deras 2m häck och hem igen. Han hade ett skrapsår på några cm på hasen och lite omtumlad - men inget mer! Sånna stunder tror man att man faktist har lite tur någon gång i livet i alla fall, o9ch att det finns en liten änglavakt.

Nu har jag anmält till provlopp! :bump:

Ska bli roligt att göra KUL saker med pållarna när privatlivet kraschade.

Spöket är singel igen...

Kl

Skriv något kul någon!

Jag har influensa och är helt väck...jag behöver skratta lite:)

*skickar tröstkramar till Ghost*

Vad tror ni om de hingstar som avelsvärderas på Axevalla i dagarna? Vilka blir godkända?

Dream Vacation
Flirtin Man
Laddie
Quite Easy
Simb Chaplin
Staro Azazell
Up Front Larry
Viking S.S.
Was It A Dream

Personligen tror jag att de flesta blir godkända (om de är ok enligt veterinären alltså - svårt att veta när man inte har sett dem) utom Viking S.S.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 199
  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 607
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar