Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Håller med dig delvis, men det är tråkigt för de som har hästar som inte går iväg felfritt i volt, särskilt nu sedan spårförbehållen tagits bort. Då står man där med sin galopplystna men förhoppningsvis bra häst och utan större chans att få in mer poäng också...

då tycker jag att man kan köra B lopp istället för P21orna och framför allt en häst som galloperar 4 av 5 starter DVS får ett D i raden skall förbjudas att tävla i minst 2 månader 4 kval lopp och friskintyg inte bara från veterinär utan även från annan fack kunnig. Hästar som inte vill tävla ska inte behöva göra det. Över väger faktiskt att sluta helt med trav då hela skiten är bara korkade regler och påhopp från allt och alla. Både i och utan för travet.

Måste också tillägga att jag anser att voltlopp är dåliga för hästars psyke och borde tas bort helt och hållet. Bilstart är det som är rättvist för alla.

Senast ändrad:

Vi vet dina åsikter. :D

Jag håller fortfarande inte med. Galopp är aldrig en effekt av att hästen inte vill. Snarare att den inte är mogen i kropp eller knopp. Och när det gäller kroppen har tränaren ett visst ansvara att kolla om hästen börjar bete sig på ett visst sätt efter att ha funkat tidigare. Då har det oftast hänt nåt i kroppen och inte i knoppen. Även om dessa två kan vara kombinerade med varann i bland.

Däremot pållar med flera hundra tusen på sig som halkar runt på 19-tider, DE vill inte.

då tycker jag att man kan köra B lopp istället för P21orna och framför allt en häst som galloperar 4 av 5 starter DVS får ett D i raden skall förbjudas att tävla i minst 2 månader 4 kval lopp och friskintyg inte bara från veterinär utan även från annan fack kunnig. Hästar som inte vill tävla ska inte behöva göra det. Över väger faktiskt att sluta helt med trav då hela skiten är bara korkade regler och påhopp från allt och alla. Både i och utan för travet.

Måste också tillägga att jag anser att voltlopp är dåliga för hästars psyke och borde tas bort helt och hållet. Bilstart är det som är rättvist för alla.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men ska hästen gå FYRA kval? Varför det?
Det finns många hästar som har lätt att galoppera från start, stora hästar som har svårt att få plats att vända i volten. Utan att vara slut som travhästar eller less på livet för det. Ett nytt voltsystem (kanske Norges?) kunde vara något att fundera på.
Som det är nu får man ju kvala efter tre diskningar på raken, det tycker jag är helt okej. Men om man ska börja köra kval efter kval så tycker jag bara det är onödigt slitage på både hästarna och ägarnas plånböcker.

Vi vet dina åsikter. :D

Jag håller fortfarande inte med. Galopp är aldrig en effekt av att hästen inte vill. Snarare att den inte är mogen i kropp eller knopp. Och när det gäller kroppen har tränaren ett visst ansvara att kolla om hästen börjar bete sig på ett visst sätt efter att ha funkat tidigare. Då har det oftast hänt nåt i kroppen och inte i knoppen. Även om dessa två kan vara kombinerade med varann i bland.

Däremot pållar med flera hundra tusen på sig som halkar runt på 19-tider, DE vill inte.

Min åsikt är att en häst som galopperar konstant inte kan tävla normalt DVS att tränaren kanske inte har tagit till vara på hästens möjligheter i träning. Volten i sverige ger för stort utrymme för kompis körning och trängning vid start då som du och många skriver att "hästen fick inte plats" då ska starten gå om och någon få en kraftig bestraffning. Detta händer ju inte då finns det enligt mig bara en ska skrota dagens volt system tills de fixat ett bättre kanske med 5 hästar på varje volt? 2 springspår och 3 "vanliga" spår:idea:

Vänta och se nu när svarta tanten kanske blir av med poängen... :p

Hon är mycket galoppbenägen ur volten.

Spinner lite vidare, vet en jätte fin o talangfull 3-års sto som för dagen hoppat i starten i sina 2 första starter och nu då på 2 starter tjänat då 0 kronor...
Spårförbehåll kanske skulle få komma tillbaka, för nu blir det inte lätt för denna fina häst. :(

Ja, det är verkligen bläääää med att amn inte får ha spårförbehåll, tänk hur många hästar som ens inte dom vågar anmäla till voltlopp, eller ännu värre, dom anmäler hästar som lägger hela fält om dom får fel spår.

DVS får ett D i raden skall förbjudas att tävla i minst 2 månader 4 kval lopp och friskintyg inte bara från veterinär utan även från annan fack kunnig. Hästar som inte vill tävla ska inte behöva göra det. Över väger faktiskt att sluta helt med trav då hela skiten är bara korkade regler och påhopp från allt och alla. Både i och utan för travet.

Men snälla... då skulle vi få köra flera kval än tävlingar!! Även de bästa kan galoppera bort sig, ska de då få startförbud och sen fyra kval... Nä det kommer aldrig fungera!
Det finns faktiskt hästar som alltid galopperar i auto lopp och därför endast startar i volt... ska de inte få kunna tävla då??

Nu har jag lyckats lugna ner mig tillrackligt for att orka spy galla over pompano park. Hade tankt det skulle komma tillsammans med en triumerande kavl vinst igar men det ar tydligen roligare att galoppera...

I vilket fall sa hade vi self possessaren ut i kval for ett par veckor sedan i Florida. Hon var grymt fin pa varmningen och for en gangs skull pullade hon inte som ett jakla anglokomotiv. Hon gick i spar 3 och nar de narmar sig gaten forsoker helt plotsligt 2an ducka gaten och gar ner! Var kusk sa det var ett mirakel att han stannade i biken och att Sessan inte fastnade i vare sig tom eller sulky fran den andra. Den foll med andra ord rakt at sidan under var hast.
Sjalvklart galopperade var.
Detta hande 1/16 (100 meter) innan startlinjen sa var kusk tar ner damen till jogg och vantar pa recall. Inget hander. Staretern slapper gaten och faltet ar ivag. Jaja, tankte kusken och later hasten trava. Hon fangade faltet aven om hon kom ohjalpligt sist. Nar hon kom tillbaka till utslappet ser man tydligt att hjulet wobblar som ett annat hardkokt agg och att ena skalmen star i princip rakt upp i vadret. Imponerande att hon travade fort nog att vinna fina pengar i lopp med en bike som sag ut pa det viset.

Sambon och kusken gar for att prata med starten. Nar det fragade varfor det inte var ngt recall sager han att hasten inte var tillrackligt langt ner - den maste ligga pa banan. De fragar da exakt hur langt ner den maste komma for att gillas som att ga omkull. Startern borjar bli obekvam och sager att det inte fanns nagon "immediate danger".
Kan nagon forklara for mig hur det kan komma sig att det inte finns en sakerhets risk i det faktum attDet star en kusk och haller en hast i transet vid racket. Biken ar sa illa tilltygad att de inte kan ta sig av banan utan kusken far bara av sulkyn. Allt detta medans faltet har blivit slappt av startern och narmar sig forsta kurvan - dvs mindre an en minut innan de passerar samma plats igen.

Dessutom fick den stortande hasten lov att ga ut och kvala om tre lopp senare - och gor samma sak igen.
De fragade om vi ville kvala om var. Skitbra ide verkligen. Ta ett tre arigt sto som har humorproblem och ett psyke som en kokt potatis. Lat henne vara med om en ruskig olycka och darefter trava en mile snabbare an hon nagonsin gatt innan. Sedan ta ut henne igen. Hon skulle ju verkligen inte kunna lara sig nagot bra av det!!

Bor jag namna att jag tanker aldrig mer satta min for pa Pompano Park?

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men ska hästen gå FYRA kval? Varför det?
Det finns många hästar som har lätt att galoppera från start, stora hästar som har svårt att få plats att vända i volten. Utan att vara slut som travhästar eller less på livet för det. Ett nytt voltsystem (kanske Norges?) kunde vara något att fundera på.
Som det är nu får man ju kvala efter tre diskningar på raken, det tycker jag är helt okej. Men om man ska börja köra kval efter kval så tycker jag bara det är onödigt slitage på både hästarna och ägarnas plånböcker.

Jag tycker att en häst ska få 4 chanser att gå ett lopp utan DUG eller D sedan skall hästen visa 4 gånger att den kan trava 4 gånger samt att det inte är något fel på hästen detta kan man inte enbart se på en veterinär undersökning det finns mycket problem som en häst kan ha som inte en veterinärundersökning kan hitta (skelett förändringar muskel problem osv osv).

Håller med dig om att ett nytt volt system om något alls skall finnas måste till man ska inte kunna "vända bort" någon i starten utan att bli diskad. Som jag skrev tidigare kanske en volt med 5 spår 2 springspår och 3 vanliga. Dessutom om en häst som galopperar så mycket så hoppas jag att en hästägare fattar att hästen inte är något att satsa på och gör sig av med hästen då den ändå inte skulle kunna tjäna in till sin havre.

Så det kommer inte att kosta mer i hästägarnas plånböcker än vad det gör idag. Det skulle snarare "plocka bort" många av de hästar som inte hör hemma i travet istället för att "plåga" dem, och "lura" ägaren att hästen är bättre än vad den är. Fram för allt de i ditt P21 lopp med max 45000 och massa starter utan resultat. Det är det enda om kommer ens i närheten av att kallas "djurplågeri" i travet.

Men snälla... då skulle vi få köra flera kval än tävlingar!! Även de bästa kan galoppera bort sig, ska de då få startförbud och sen fyra kval... Nä det kommer aldrig fungera!
Det finns faktiskt hästar som alltid galopperar i auto lopp och därför endast startar i volt... ska de inte få kunna tävla då??

Jag har då inte sett många "bra hästar som har 3-4 DUG eller D i raden. Anledningen är att vi skall få bort de hästar som inte trivs med livet som travare och de är en del som inte gör det. Tråkigt men så är det. Dagens regelsystem är inte riktiga vad det gäller volt start heller. Att de tog bort spårförbehållen tycker jag var bland det bästa de gjort. Lite mera rättvist för alla då. Men fortfarande att anmäla ekipage istället för häst är min melodi! :love: Inte så roligt för BG o EA att sitta med bra spår i varje lopp...

Jag har då inte sett många "bra hästar som har 3-4 DUG eller D i raden. Anledningen är att vi skall få bort de hästar som inte trivs med livet som travare och de är en del som inte gör det. Tråkigt men så är det. Dagens regelsystem är inte riktiga vad det gäller volt start heller. Att de tog bort spårförbehållen tycker jag var bland det bästa de gjort. Lite mera rättvist för alla då. Men fortfarande att anmäla ekipage istället för häst är min melodi! :love: Inte så roligt för BG o EA att sitta med bra spår i varje lopp...

Den här är väl duglig...

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=471521

Jag vet flera men kommer inte på namn så här dags på dygnet...

Jag har då inte sett många "bra hästar som har 3-4 DUG eller D i raden. Anledningen är att vi skall få bort de hästar som inte trivs med livet som travare och de är en del som inte gör det. Tråkigt men så är det.

Jag tycker att det är få hästar av de som har mycket galopper i raden som är livströtta och klara som tävlingshästar, utan snarare orutinerade unghästar och hästar som har problem med voltstart.
Att en häst har svårt att få plats att vända snävt från exv ett fjärdespår och galopperar har enligt min erfarenhet sällan med fräschör/livströtthet att göra utan snarare med hästens sätt att vara.

Min häst, för att ta ett exempel, galopperade sina första 8 starter på raken av olika anledningar. Mest p.g.a. en fransk aktion samt ett något hetsigt temperament men även kuskmissar (jag själv..:angel:), störningar från andra ekipage, felbalansering o.s.v.
Efter det har hon startat 13 ggr och tjänat pengar i stort sett varje gång och gjort bra insatser.
Såna hästar tycker du alltså borde skiljas ut från början och inte få fortsätta?

Om dina regler skulle införas fick jag kassera min lille valack från travet. Han har aldrig travat 4 lopp felfritt på rad. Och nej han avskyr inte livet som travhäst. Ibland vill han för mycket och har snubblat över, han gillar inte att man använder spö i starten=blivit galopp. Alla kuskar kör inte helt enl körorder. Vissa dagar är han lite stänkrädd. Får han inte fäste så blir det lätt galopp. Jag har honom för att det är en underbar häst att träna och roligt att tävla. Han tar och placerar sig när han travar. Kollad med vet, tandläkare osv. Frisk och glad.
Jag har heltidsjobb och hästarna som hobby. Jag kan inte fara 20-30 mil 4 ggr bara för att kvala. Hemmabanan kör 7 tävlingsdagar per år. en gång kör dom kval.

Sen tycker jag det är fel att hästar som är gamla och less och bara harvar runt utan att tjäna något alls skulle få sluta. Men det är inte lätt att få till några regler som skulle kunna fungera. Alla kan drabbas av otur och hamna i poäng nöd någon gång.

kl

Nu såg jag ju inte loppet , men är inte detta lite överkurs ??

**Startförbud: 3 PRODUCTION (US) (ej tävlingsm.skick, 5 dgr)

Tempo: första 500 10.3 (3 Production), 1000 13.6 (3 Production)
sista 500 10.9 **

Får inte hästar bli trötta o få mjölksyra nu längre ??

Det är lite skillnad på häst och häst och hur dom tröttnar. Han kan inte ha varit frisk.

Han var definitivt inte frisk. Han gick ju som ett sänke i sista sväng. Tycker helt klart att det var rätt att han fick startförbud.

Om dina regler skulle införas fick jag kassera min lille valack från travet. Han har aldrig travat 4 lopp felfritt på rad. Och nej han avskyr inte livet som travhäst. Ibland vill han för mycket och har snubblat över, han gillar inte att man använder spö i starten=blivit galopp. Alla kuskar kör inte helt enl körorder. Vissa dagar är han lite stänkrädd. Får han inte fäste så blir det lätt galopp. Jag har honom för att det är en underbar häst att träna och roligt att tävla. Han tar och placerar sig när han travar. Kollad med vet, tandläkare osv. Frisk och glad.
Jag har heltidsjobb och hästarna som hobby. Jag kan inte fara 20-30 mil 4 ggr bara för att kvala. Hemmabanan kör 7 tävlingsdagar per år. en gång kör dom kval.

Sen tycker jag det är fel att hästar som är gamla och less och bara harvar runt utan att tjäna något alls skulle få sluta. Men det är inte lätt att få till några regler som skulle kunna fungera. Alla kan drabbas av otur och hamna i poäng nöd någon gång.

Har han varit DUG i 4 lopp i rad (kval efter 3 jag vet) men annars utan kval?
Det handlar inte om att alla hästar alltid skall trava men att dom skall trava minst var 4de start annars tycker jag dom inte duger att tävla med (undantagen bekräftar regeln!)

kl

Nu såg jag ju inte loppet , men är inte detta lite överkurs ??

**Startförbud: 3 PRODUCTION (US) (ej tävlingsm.skick, 5 dgr)

Tempo: första 500 10.3 (3 Production), 1000 13.6 (3 Production)
sista 500 10.9 **

Får inte hästar bli trötta o få mjölksyra nu längre ??

Jag håller med dig martha hästen skulle INTE fått startförbud att stanna i dom tiderna är inget som förvånar mig. Men våran Elitlopps deltagare tycker jag inte skulle få starta alls i elitloppet mycket blek idag och lär inte ha något med det loppet att göra dessutom såg jag många riktigt konstiga namn på elitlopps listan hästar jag och många med mig inte tycker passar in där alls. :crazy:

Sätter de inte så istället för raporteringar nu? Har sett hästar som vunnit och fått start förbud.

hej! ber om ursäkt om jag frågar här! Men vill bara veta vad RP betyder inom travet. ett Ex:
F 011228-p 2160 rp 36,7g - - ejp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 122
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar