Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)
Det tror jag är sant i vissa fall men då handlar det om att man rycker i tömmen samtidigt det tror jag inte är så många som gör om man drar spöet över ryggen på hästen ett par gånger. Yvig drivning är ett luddigt begrepp som man tar till när en drivning inte ser korrekt ut. Alltså ett estetiskt problem inte ett djur skydds problem.
Dessutom kan jag inte förstå de som förordar spöförbud när man ser skadorna som hästarna får i Norge och sedan säger de att det är för hästens bästa
.
I bergs fall så var det fortfarade inet att vifta med pisken ovanför hästen o det brukar inte heller kallas yvig drivning.
Det finns regler, de ska följas oavsett.
Bara därför att djurrätts aktivister i de flesta fall är mycket okunniga det har vi märkt många gånger här på buke med. När ÅS affären kom upp så var det många inlägg där det stod trav är djurplågeri stoppa travet osv. Detta innebär att travets ledning lyssnar på de folk som absolut inte kan någon ting om trav vilket enligt mig är total idioti. Hade ledande veterinärer i Sverige sagt att travet definitivt är djurplågeri så hade jag nog slutat omedelbart men ännu så länge är det några smådjurs veterinärer som klagat lite på vissa delar i travet. Inte ett bra argument för att stänga travet eller skärpa världens hårdaste regler för häst sport tycker jag.
Varför då inte ha en hästsport med regler som är en juste sport mot hästen?
Att det finns människor som inte tycker man ska tävla med djur är ju en sak, dem kan vi inte göra nöjda hur mycket vi än ändrar, men för dem som är spelare o familjen, vilket faktiskt till största del inget alls vet om hästar o hur det funkar, så ska de inte behöva se hästar bli piskade över ett upplopp för att komma först.
Tycker absolut vi ska ha världens hårdaste regler o dem ska följas. Vi kan vara stolta över vår djurhållning, vår syn på djur o att det finns lagar som gör att våra djur skyddas.
Ja då har du en av de hästar som inte behöver drivas men dom är inte så många tyvärr inte bland våra hästar iaf. Dessutom kommer jag inte ihåg loppet men Bergh sa själv till lunchtravet att han inte var orolig och att det var ett estetiskt problem och inga skador hittades på hästen.
Vart läser du att drivning inte är nödvändig?
En häst ska inte slås fram oavsett o därefter är det en stor PUNKT.
Berg säger oxå detta om åtalet:
– Jag är otroligt förvånad. Om man inte får pressa en häst under tävling fallerar ju hela den svenska travsporten, menar han.
Min vän pratade med en gammal hästägare på Åby i torsdags och denne berättade att gris fösare var vanliga i slutet på 60 början av 70 talet och då ansåg man att det var bättre att ge hästen en stöt istället för att slå den. Jag vet inte varför man tyckte så men en bra häst behöver du bara påminna om stundens allvar sedan gör den va den kan oavsett vilken klass den är i. Denna man har haft ett par derby vinnare och många fina hästar i olika stall runt Åby. Jag kan tycka att man ska sluta tävla med en häst som protesterar men det finns ingen kontroll på hur man tränar sina hästar fokuset läggs på fel del i travet de flesta hästar går inte sönder i lopp vare sig i ben eller huvud utan de går sönder i träning.
Varför kan man inte lägga fokus på flera delar av det man tycker är fel?
Menar du det var bättre förr eller har kunskapen om hästen gått framåt kanske?
Dessutom är tävling en stor psykisk påfrestning på många hästar vad ska vi göra med dom?
Många hästar står o skakar före lopp och är uppenbart nervösa ska vi förbjuda dom att tävla och anmäla ägaren för att de pressar hästen att tävla utan att den vill?
Betyder en nervös häst att den inte vill tävla??
De hästar som tycker travet är en stor psykiskt påfrestning brukar ju inte tävla särskillt bra.. Det brukar visa sig på flera olika sätt, sällan med bra resultat...
Skillnaden mellan maning och att tvinga fram hästen är hårfin men den överskrids av minst 2-3 hästar/kuskar i varje lopp utan att det märks med eller utan drivning.
Hur menar du nu`?
Angående att hästar slår så kan en häst slå om man klappar till med tömmen alldeles så lätt om man gör det i fel tillfälle en rädd häst kan slå vare sig man strömmar eller manar på den med tömmen. Därför inte sagt att jag förespråkar fösare utan bara ger en anledning till att en häst kan slå av en mygga likväl som en fösare.
Jag hoppas du själv ser felet med det du just skrev...
Inget bevis för det finns för dagen (officiellt) i ÅS affären bara en har blivit dömd för det.
Jag har grundat mina åsikter från fakta innifrån travet, inte baserat på aftonbladets fakta...
Jag kan nog hålla med om det men då jag känner en som jobbar i slakteri som sa att det skulle ta flera dagar att få in alla grisar i slaktfållan utan fösare så tror jag nog inte det finns något man kan göra åt det. Sorgligt kanske men jag tycker nog att man ska acceptera det i den världen inte i hästsporten
Känn inte riktigt som det stämmer.. är det enda sättet att få en gris till slakt genom att sätta el i röven på dem, får man nog ta sig en funderare... Vi fick grisarna dit vi ville utan el när jag gick naturbruk..