Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Så tråkigt det här med er häst.
Detta är tyvärr inget ovanligt när man säljer en fd travhäst som ridhäst. Som "okunnig" (läs oerfaren) hästägare så har man nog väldigt lätt att förstora upp små problem så det verkar istället som att hästen har stora plågor. Jämför t ex med dig själv, du har säkert lite ont i kroppen ibland (?) men inte är du helt obrukbar för det?
Som "hästbehandlare" så får man väldigt ofta tänka sig för på vilket sätt man upplyser hästägaren om de fynd man gjort på hästen så det inte blir värre än vad det är. JAg tror att det precis är vad som hänt med er hästs nya husse/matte -h*n har förstorat upp problemen till något som är nästan opåverkbart.

Som svar på din fråga om en häst som busar mycket i hagen och även tävlat bra kan ha sådana problem, jodå. Efter att ha arbetat i flera år med hästars rörelseproblem hos många proffs- resp amatörtränare så har jag fått inse att många hästar har muskelproblem, sneda hovar, ojämna höfter, sneda kroppar i allmänhet mm. I många fall till och med hältor (av lindrigare art) men lik förbaskat så kämpar dem på i lopp ändå. De flesta muskelstörningar kommer dock från hältor i varierande grad och säkraste sättet att kolla är att låta veterinärundersöka hästen så man vet om hästen verkligen är halt.

Som köparen till er häst gör - att lasta över problemen på er och gnälla över hur dålig hästen är, det vinner ju ingen på. Har ni möjlighet att ta hem hästen så är nog det bästa lösningen. Och för hästens skull, kolla upp den hos veterinär.

Jag håller med dig Oki... Kloka ord.

Men vad f-n är "muskelhalt"? Att hästar han spänningar är ju vanligt men är den kort i steget på något ben till exempel säger jag inte att hästen är halt.

Spontant skulle jag aldrig sälja till nån som agerar så där redan i detta läge.

Jag har min ena ute på foder och hon har kommit och beskrivit lite konstiga symptom/beteenden på henne, tills de skaffat en sadel som passade henne sa jag bara att de var tvungen att skaffa ny sadel, när de gjort det blev rådet "Kosta på henne en massage".

Just nu är de jättelyckliga för hon släppte alla spänningar på EN massage.

Jag leker ju med ridtravarföreningen och där ser man i många fall hästar som går och dras med gamla spänningar sen tävlingstiden (för såna kommer så kalrt av farterna) och ägarna begriper inte varför inte hästen inte går rent. Alternativt att de VET vad det är för fel på hästen men ändå inte kopplar ihop det med att pålle inte funkar i dressyren.

ja.. som de ser ut nu kommer vi ta hem honom.

Vi planerar också att ta honom till en ATG-klinik för en grundlig genomgång. Kuriosa är också att vi skrev i kontraktet att hon inte fick ge honom några behandlingar whatsoever utan att fråga oss om lov (Om de inte var vid akut skada såklart).

Och så får man höra att han fått besök av equiterapefter, massörer, kotknackare och tjosan å hejsan.

Gud vad tråkigt de känns. tror att han trivdes där annars, såg ut att gå bra för dem också.

Tänk att de finns överallt dessa människor :mad: Jag/vi har haft vår beskärda del... Och nu har jag även fått reda på att min Supergillare som jag trodde hade det bra, har haft ont i sin rygg en längre tid.. Det hjälpte inte med flera A4 om vad som han behöver för att må bra. Har enligt info ramlat omkull på gången av smärta när en kände på hans rygg.. En ET ska komma ut imorgon tydligen. Jag vet inte alls hur det blir, är mest irri.

KL

Idag har det exploderat totalt. Jag har skött kontakten med fodervärden förut eftersom jag är mer hemma med dator o.s.v. men nu när det krånglar så mkt så har jag lämnat över det till pappa som äger hästen.

De pratade (läs. skrek) med varandra i säkert en timme i telefon. Sedan ringde både hovslagaren och massören upp pappa. Eftersom fodervärden hade ringt dem och gråtit en massa. Då kom det fram att massören inte alls tyckte att det var något fel på hästen utan att han var lite kantig, eftersom han är en fd. travhäst. Hovslagaren sa att han hade tyckt att hovarna varit lite höga på insidan. Inte mer än så. Och då har ändå hästen gått barfota i nästan ett år.

Så var de med dom snevinklarna och muskelhältorna.

Får väl se hur den här soppan går.

Stay tuned for more

Han har det bra , han har haft ont i ryggen i en och en halv vecka . Och han har fått massage smörjad med anika och vilat . och idag har en Et var ute och behandlat honom svarde fint på det kommer om 2 veckor igen . Men som du säger.. Har enligt info ramlat omkull på gången av smärta när en kände på hans rygg ...stämmer inte utan när jag har klämt på ryggen så har sänkt den pga av amärta men inte ramlat . Du kan ju ringa mej så vi kan reda ut saker i stället för att skriva så och nervädera mej som människo blir lite sårad . Jag vill oxå Wisse bästa . Jag vill också att han ska må bra . jag gör allt för att han ska må bra . Och papperna e mkt till god hjälp som du gett till mej . Jag vill inte att du ska må dåligt . Ring mej , snälla Kram Lillemor

Senast ändrad av en moderator:

Tänk att de finns överallt dessa människor :mad: Jag/vi har haft vår beskärda del... Och nu har jag även fått reda på att min Supergillare som jag trodde hade det bra, har haft ont i sin rygg en längre tid.. Det hjälpte inte med flera A4 om vad som han behöver för att må bra. Har enligt info ramlat omkull på gången av smärta när en kände på hans rygg.. En ET ska komma ut imorgon tydligen. Jag vet inte alls hur det blir, är mest irri.

Han har det bra , han har haft ont i ryggen i en och en halv vecka . Och han har fått massage smörjad med anika och vilat . och idag har en ET var ute och behandlat honom ,svarde fint på det kommer om 2 veckor igen . Men som du säger.. Har enligt info ramlat omkull på gången av smärta när en kände på hans rygg ...stämmer inte utan när jag har klämt på ryggen så har sänkt den pga av amärta men inte ramlat . Du kan ju ringa mej så vi kan reda ut saker i stället för att skriva så och nervädera mej som en dålig människa blir lite sårad . Jag vill oxå Wisse bästa . Jag vill också att han ska må bra . jag gör allt för att han ska må bra . Och papperna e mkt till god hjälp som du har gett mej . Jag vill inte att du ska må dåligt . Ring mej , snälla Kram Lillemor

Alice,nu kanske du förstår vad jag menade förra gången?

För övrigt;Hur länge hade man blivit inspärrad om man för ett halvår sen sagt att Debbie Brodda skulle slå Russel November från dödens?

Alice,nu kanske du förstår vad jag menade förra gången?

För övrigt;Hur länge hade man blivit inspärrad om man för ett halvår sen sagt att Debbie Brodda skulle slå Russel November från dödens?

Nej för detta är inte samma sak alls, som förra gången. Flummig gav ut sig själv här. Jag skrev bara att jag var irri på att hästen fått ont i ryggen. Inte hängt ut någon.

Vad jag menade med att "tänk att sånt folk finns överallt" var överlag.

Nu tog Flummig visst åt sig av hela texten.

Att jag inte pratat med henne telefon är pga att jag har arbetat kväll plus övertid & dag idag.

Borde du inte läxa upp Lillcaksa oxå nu då??

Senast ändrad:

Han har det bra , han har haft ont i ryggen i en och en halv vecka . Och han har fått massage smörjad med anika och vilat . och idag har en ET var ute och behandlat honom ,svarde fint på det kommer om 2 veckor igen . Men som du säger.. Har enligt info ramlat omkull på gången av smärta när en kände på hans rygg ...stämmer inte utan när jag har klämt på ryggen så har sänkt den pga av amärta men inte ramlat . Du kan ju ringa mej så vi kan reda ut saker i stället för att skriva så och nervädera mej som en dålig människa blir lite sårad . Jag vill oxå Wisse bästa . Jag vill också att han ska må bra . jag gör allt för att han ska må bra . Och papperna e mkt till god hjälp som du har gett mej . Jag vill inte att du ska må dåligt . Ring mej , snälla Kram Lillemor

Nu tog du visst åt dig av hela texten. Hopptränade han inte förra fredagen? Så helvila har han inte haft vad jag vet ;)

Nu tänker jag inte bråka med dig på nätet. Nu ska jag jobba igen!

Nu tog du visst åt dig av hela texten. Hopptränade han inte förra fredagen? Så helvila har han inte haft vad jag vet ;)

Nu tänker jag inte bråka med dig på nätet. Nu ska jag jobba igen!

Ja det gjorde och blev jätte sårad och ledsen . Han hopptränade 2-3 språng senså gjorde jag inger mer med han utan klev av honom stod och väntade på dom andre . Pga av att jag upptäckte att sadel var för trång växt ur den därför fick han ont i ryggen . Sen där efter så har han fått stått och vilat sej ringde Marie ET och bestälde en tid . Jag vill inte bråka med dej bara reda ut saker som vuxna människor . Jag jobbar med , med oregelbunda tider men jag tar mej ann och reder ut problem för att kunna må bra sen .

Ja det gjorde och blev jätte sårad och ledsen . Han hopptränade 2-3 språng senså gjorde jag inger mer med han utan klev av honom stod och väntade på dom andre . Pga av att jag upptäckte att sadel var för trång växt ur den därför fick han ont i ryggen . Sen där efter så har han fått stått och vilat sej ringde Marie ET och bestälde en tid . Jag vill inte bråka med dej bara reda ut saker som vuxna människor . Jag jobbar med , med oregelbunda tider men jag tar mej ann och reder ut problem för att kunna må bra sen .

Jo jag skulle säga det att han regerade inte när man klämde på ryggen innan hoppningen så jag tro att allt hände efter hoppningen eller i hoppning att allt vissade sej då . Förstår du vad jag menar ..? Alla gör vi våra misstag (ångar bitter att jag va med på den lektion ). Men inget som man inte kan rätta till .Nuså har ju en Et vart ute och igår när jag va ute så va han redan en nu häst , glad och possitivt bussade som barae den med dom andre hästarna i hagen . Vill inte bråka med dej . Vill bara säga att han det bra och ryggen och har fått en behandling och ska få en till den 6 nov. kram

Jo jag skulle säga det att han regerade inte när man klämde på ryggen innan hoppningen så jag tro att allt hände efter hoppningen eller i hoppning att allt vissade sej då . Förstår du vad jag menar ..? Alla gör vi våra misstag (ångar bitter att jag va med på den lektion ). Men inget som man inte kan rätta till .Nuså har ju en Et vart ute och igår när jag va ute så va han redan en nu häst , glad och possitivt bussade som barae den med dom andre hästarna i hagen . Vill inte bråka med dej . Vill bara säga att han det bra och ryggen och har fått en behandling och ska få en till den 6 nov. kram

Det låter som du har viljan att göra det bra för hästen och lär dig hela tiden. :bow:

Du förresten, var det dig jag köpte allroundsadeln på Tradera av i våras? i så fall var du lite snabb att göra dig av med den för den är PERFEKTtill varmblod trots att den använts till en bruksnordis innan... :eek::idea:

Här kommer en utlovad bild från Happy Valley i Hong Kong. Anläggningen var helt sagolik, iaf sett ur pubikens perspektiv. Tänk att byta ut gräset till kolstybb samt göra banan lite mer oval, o vips, så har vi den absolut perfekta travbanan.
OBS! Inte jag på bilden:

happyvalley10-smallsize.jpg

Men du, det är ingen läxning. Jag vill bara att du inte ska hamna i problem för att du skrivit något på internet i tron att det skulle vara anonymt.

Men du, det är ingen läxning. Jag vill bara att du inte ska hamna i problem för att du skrivit något på internet i tron att det skulle vara anonymt.

Nej Ok, men det kan juh ha handlat om vilken häst som helst om inte nu Fodervärden gett sig tillkänna.

Jag måste juh få kunna skriva om jag känner mig upprörd över att min häst som jag arbetat så mkt med i kroppen & förebyggt hans problem under 2 år & sen efter 6 mån så har han ont? Jag är ganska säker på att det inte kom efter hopp träningen, han är ingen som börjar slå på en gång. Känner honom ganska väl iom att jag har haft hand om/funnits i hans liv sen han var 1,5 år.

Skitsamma.... Ska sluta bry mig om mina utlånade djur.

Det låter som du har viljan att göra det bra för hästen och lär dig hela tiden. :bow:

Du förresten, var det dig jag köpte allroundsadeln på Tradera av i våras? i så fall var du lite snabb att göra dig av med den för den är PERFEKTtill varmblod trots att den använts till en bruksnordis innan... :eek::idea:

Ja jag har viljan och vilj göra detta bästa för hästen och jag brukar säga att man är aldrig fulllärd utan lär sej nya saker hela tiden :) Ja det stämmer du köpte sadel av mej på tradera .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 122
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30